De langst levende klassiekjes
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Binnen dit en enkele uren doet de 204 definitief de panto naar beneden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: De langst levende klassiekjes
Vandaag met de 204 gereisd van Namen naar Libramont en Stockem, en daarna retour Stockem - Libramont - Namen.
Ook het treinpersoneel (wij hebben vrijwel alle TB's en TBG's uitgebreid gesproken, vonden het jammer, maar waren van laatste inzet niet bewust tot wij dat vertelden.
TBG's vonden het dan ook prima dat wij op één strip Essen - Namen (IC's) en dan met de 204 naar Stockem reisden (ingevuld Essen - Stockem) incl. 2u onderbreking in Libramont en veel langer reistijd.
Was leuk. Ben om 22:40 thuis, foto's volgen nog zeker!
Ook het treinpersoneel (wij hebben vrijwel alle TB's en TBG's uitgebreid gesproken, vonden het jammer, maar waren van laatste inzet niet bewust tot wij dat vertelden.
TBG's vonden het dan ook prima dat wij op één strip Essen - Namen (IC's) en dan met de 204 naar Stockem reisden (ingevuld Essen - Stockem) incl. 2u onderbreking in Libramont en veel langer reistijd.
Was leuk. Ben om 22:40 thuis, foto's volgen nog zeker!
Re: De langst levende klassiekjes
Aha, dan weet ik tenminste met wie ik te maken had op het perron in Ciney.
Hierbij mijn selectie van de laatste ritten van de onverwoestbare 204...
Libramont richting Namen, overgang van L 5886 naar 5788, laatste foto met nog enig daglicht:
Iets verder in Ciney, uitgeweken voor de IC:
Aankomst in Namen:
En weer klaar voor de terugrit, allerlaatste rit van de 204 (L 5769, gekoppeld aan 5871):
Ook op deze fantastische banken kan er niet meer gezeten worden:
En ook dit behoort tot het verleden... daar ben ik dan weer ietsje minder rouwig om.


Hierbij mijn selectie van de laatste ritten van de onverwoestbare 204...
Libramont richting Namen, overgang van L 5886 naar 5788, laatste foto met nog enig daglicht:







- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Ik herken de stations op lijn 162. Een mooi traject voor de zwanenzang van het allerlaatste roodje!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Over een paar jaar zal men het zich wellicht al niet meer herinneren dat er nog Desiro's naast roodjes gereden hebben... 

-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: De langst levende klassiekjes
Hierbij 3 foto's van vandaag. Meer foto's volgen nog wel.

NMBS 204
Hij staat klaar voor de L-trein naar Libramont, om daar ruim 2 uur te kamperen

NMBS 204
Ook werd in Libramont nog een foto van dichtbij gemaakt

Klaar voor de sloop in Stockem
En in Stockem een paar stellen die gereed staan voor de sloop
Zelf ben ik niet tevreden over de avondfoto's uit Ciney, ondanks dat ik met statief stond te fotograferen. Hij stond daar niet echt lekker geparkeerd qua licht, dus die foto's zullen niet op het internet verschijnen gok ik. In de ochtend nog wel een foto van de 204 op spoor 1 in Ciney.
Mijn avondfoto van Namen komt morgen ook online. Ook de 204 in Libramont met de stroomafnemer plat en alle lichten uit zullen nog volgen.
Opmerkelijk was dat na ruim anderhalf uur stilstand in Libramont de rangeerder en stationschef ook uitgebreid aanwezig waren om de 204 weer te starten. Beide cabines werden uitgebreid beproefd.
Groet uit Nederland

NMBS 204
Hij staat klaar voor de L-trein naar Libramont, om daar ruim 2 uur te kamperen

NMBS 204
Ook werd in Libramont nog een foto van dichtbij gemaakt

Klaar voor de sloop in Stockem
En in Stockem een paar stellen die gereed staan voor de sloop
Zelf ben ik niet tevreden over de avondfoto's uit Ciney, ondanks dat ik met statief stond te fotograferen. Hij stond daar niet echt lekker geparkeerd qua licht, dus die foto's zullen niet op het internet verschijnen gok ik. In de ochtend nog wel een foto van de 204 op spoor 1 in Ciney.
Mijn avondfoto van Namen komt morgen ook online. Ook de 204 in Libramont met de stroomafnemer plat en alle lichten uit zullen nog volgen.
Opmerkelijk was dat na ruim anderhalf uur stilstand in Libramont de rangeerder en stationschef ook uitgebreid aanwezig waren om de 204 weer te starten. Beide cabines werden uitgebreid beproefd.
Groet uit Nederland
Re: De langst levende klassiekjes
Daarnet ook nog eens een avondritje meegereden tussen Namen en Ciney. Waarna 204 als laatste van haar reeksgenoten de donkere Ardennen in dook... (*)
(* niet helemaal waar eigenlijk -- er moeten er nog enkele richting Stockem gesleept worden)

(* niet helemaal waar eigenlijk -- er moeten er nog enkele richting Stockem gesleept worden)
Re: De langst levende klassiekjes
En zeggen dat die Roodjes nog naast Stoomtreinen hebben geredenSteve schreef:Over een paar jaar zal men het zich wellicht al niet meer herinneren dat er nog Desiro's naast roodjes gereden hebben...

Zelf was ik ook mee met de 204. Van Ciney naar Libramont, van Libramont naar Aarlen en van Aarlen naar Libramont.
Re: De langst levende klassiekjes
Een zeer mooie fotoreportage!
Met het verdwijnen van deze serie, verdwijnt een robuuste treinbeleving die nooit nog zal geëvenaard worden.
Ontelbare mensen reisden in deze treinstellen: bij regen, onweer, storm, sneeuw, warmte,...
Generaties mensen werden vervoerd uit alle uithoeken van de wereld, van jong tot oud, van goedhartig tot moorddadig, van gelukkig tot verdrietig.
Enkel de vele foto's en de filmpjes zullen ons herinneren aan deze oerdegelijke stelletjes die het enorm lang hebben volgehouden zonder grondige renovatie.
Nogmaals een pleidooi voor het behoud van de 204 omdat dit stel nog zeer veel originaliteit uitstraalt en een prachtige kleur heeft. Het zou zonde zijn dat er geen enkele van de serie 62-65 bewaard wordt.
Met het verdwijnen van deze serie, verdwijnt een robuuste treinbeleving die nooit nog zal geëvenaard worden.
Ontelbare mensen reisden in deze treinstellen: bij regen, onweer, storm, sneeuw, warmte,...
Generaties mensen werden vervoerd uit alle uithoeken van de wereld, van jong tot oud, van goedhartig tot moorddadig, van gelukkig tot verdrietig.
Enkel de vele foto's en de filmpjes zullen ons herinneren aan deze oerdegelijke stelletjes die het enorm lang hebben volgehouden zonder grondige renovatie.
Nogmaals een pleidooi voor het behoud van de 204 omdat dit stel nog zeer veel originaliteit uitstraalt en een prachtige kleur heeft. Het zou zonde zijn dat er geen enkele van de serie 62-65 bewaard wordt.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Inderdaad. Het is vrijwel zeker dat sommigen die ooit in deze stellen gereisd hebben als baby, er eveneens in gezeten hebben als grootouder. En deze treinen hebben gereden in zowat alle uitersten van het Belgische klimaat: de Siberische winter van 1963, de hopen sneeuw in 1979 en 2010, de hittegolven van 1976, 2003 en 2006, de stormen van 1990, overvloedige regen, dichte mist en uitbundige zonneschijn. En ze hebben dat allemaal doorstaan.AM'er schreef:Ontelbare mensen reisden in deze treinstellen: bij regen, onweer, storm, sneeuw, warmte,...
Generaties mensen werden vervoerd uit alle uithoeken van de wereld, van jong tot oud, van goedhartig tot moorddadig, van gelukkig tot verdrietig.

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Het zal vreemd zijn om ze nooit meer te zien. De stelletjes waar ik in reisde naar school en dergelijke. Mijn beste herinnering eraan is ongetwijfeld de fantastische verwarming in de winter, koud had je zeker niet.
Maar vanuit het oogpunt van de treinbestuurder gezien moet ik zeggen, ik ben blij dat ze weg zijn.
Maar vanuit het oogpunt van de treinbestuurder gezien moet ik zeggen, ik ben blij dat ze weg zijn.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: De langst levende klassiekjes
Dat is verleden tijd. De mensen (waarschijnlijk treinliefhebbers) hebben de laatste dagen een heleboel plaatjes eruit gevezen, waardoor hij nu een zeer kaal stel is. Van een aantal andere stelletjes zeg ik: "ik beken"AM'er schreef:Nogmaals een pleidooi voor het behoud van de 204 omdat dit stel nog zeer veel originaliteit uitstraalt en een prachtige kleur heeft. Het zou zonde zijn dat er geen enkele van de serie 62-65 bewaard wordt.

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Inderdaad, ze hadden de beste verwarming ooit. En dan die zwakke verlichting. De meesten zullen dat eerder een last dan een lust gevonden hebben, maar ik vond dat heerlijk gezellig 's avonds. Op 5 december 2012 maakte ik één van mijn leukste ritten in een roodje. Ik was in Aken, het was na 16 uur en het begon te sneeuwen. Ik stapte op het roodje naar Luik. Het daglicht taande, maar door de sneeuw lichtte het landschap op. Buiten ijskoud en wit, binnen heerlijk warm en gedempt licht, zachte rode zetels van de eerste klasse. Vanuit de kleine ex-rokersafdeling keek ik naar de voorbijschuivende witte landschappen.HLE 2302 schreef:Mijn beste herinnering eraan is ongetwijfeld de fantastische verwarming in de winter, koud had je zeker niet.

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.