De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Dieselfreak schreef:
HLE 2302 schreef:Mijn beste herinnering eraan is ongetwijfeld de fantastische verwarming in de winter, koud had je zeker niet.
Inderdaad, ze hadden de beste verwarming ooit. En dan die zwakke verlichting. De meesten zullen dat eerder een last dan een lust gevonden hebben, maar ik vond dat heerlijk gezellig 's avonds. Op 5 december 2012 maakte ik één van mijn leukste ritten in een roodje. Ik was in Aken, het was na 16 uur en het begon te sneeuwen. Ik stapte op het roodje naar Luik. Het daglicht taande, maar door de sneeuw lichtte het landschap op. Buiten ijskoud en wit, binnen heerlijk warm en gedempt licht, zachte rode zetels van de eerste klasse. Vanuit de kleine ex-rokersafdeling keek ik naar de voorbijschuivende witte landschappen. 8) Kan het nog knusser?
Voilà, daar ging het om in dit type van treinen, de charme van het treinreizen.
Een beetje dat nonchalante van het 'niet perfecte'. Net deze vorm van romantiek verdwijnt in onze tijden. Alles moet helder en clean ogen. Ik voel me niet thuis in een treinstel dat dezelfde sfeer heeft als een operatiekamer.

We moeten wel beseffen dat deze serie klassieke stellen wel degelijk opgereden was en vernieuwing van het materieel een noodzaak. Alleen is het een zoveelste keuze om de charme en creativiteit geen plaats meer te geven in het moderne leven. En dat is jammer, doodjammer...
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ook ik vind het spijtig dat de rode Klassiekske's er niet meer zijn.Deze stellen waren jaren lang een gevestigde waarde in het reizigersverkeer.Mijn laatste foto's van een rood Klassiekske waren er van stel 228 in Brussel Zuid.Toen ik deze foto's nam besefte ik dat er snel een tijdperk ging afgesloten worden.De afgelopen maanden kon ik dankzij ons forum het afscheid van deze stellen van zeer dichtbij volgen.Hier mogen we zeer fier over zijn.Ook wil ik nahoj bedanken voor de informatie.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Steve

Bericht door Steve »

Lukas schreef:.Ook wil ik nahoj bedanken voor de informatie.
I second that. Toegang hebben tot informatie is één, die ook delen met andere geïnteresseerden is nog veel meer. Bedankt nahoj!
Retard

Bericht door Retard »

Inderdaad. Ik ben altijd blij om te zien dat nahoj online is. Dan weet ik dat het niveau op het forum - zowel qua informatie als qua formaliteit - serieus de hoogte ingaat.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:Alles moet helder en clean ogen. Ik voel me niet thuis in een treinstel dat dezelfde sfeer heeft als een operatiekamer.
Je schrijft precies wat ik al lang wist, maar niet goed kon verwoorden! Inderdaad, tegenwoordig moet alles net een operatiekamer zijn, overal is minimalisme en kleurloosheid de norm. De Deense Neus en de I11 hebben tenminste nog wat kleur in hun interieur, maar daarna is het allemaal dezelfde grijze uniformiteit.
Lukas schreef:Ook wil ik nahoj bedanken voor de informatie.
De schrappingen in 2013:
nahoj schreef:2 februari: RIP 193, 201, 203.
14 februari: "Ik denk dat de 188 z'n laatste km gereden heeft :( " Klopt. Alsook 235, ondertussen.
11 april: Eindstation bereikt voor 196, 243, 246 en 595.
18 mei: Vanavond een kaarsje branden voor 164, 184 en 225.
31 mei: "waarschijnlijk nog een definitief buiten dienst : 163" Klopt. Alsook 212 en 216.
20 juni: De 174, 176, 223 en 230 mogen zich voorbereiden op hun reis naar de eeuwige treinvelden.
13 juli: De man met de zeis kwam en nam met hem mede: 153, 175, 182, 213, 215, 247 en 253
19 juli: Worden van harte bedankt voor hun bewezen diensten: 157, 179, 181, 207, 599.
26 juli: Ondertussen rijden 154, 161, 187, 220 en 233 hun laatste ritten.
4 augustus: Verlaten het toneel: 186, 217 en 259, evenals 202 en 229, hoewel die laatste twee mogelijk nog enkele sterfscenes kunnen spelen.
10 augustus: Maken hun laatste reis: 185, 224, 226, 232 en 265.
15 augustus: Maria wordt dit jaar vergezeld door 180, 231, 234, 237 en 250.
30 augustus: Mogen zich opmaken voor een kort pensioen in de Ardennen: 177, 183, 222, 236, 238, 240, 256 en 268.
7 september: Doven voor de laatste keer hun sluitlichten: 191, 198, 221, 227, 244, 596 en 597. Nog 23 stellen over.
24 september: De volgende die van ons heengaan: 160, 189, 195, 197, 241, 248, 252, 260, 269, 600. Nog 13 stellen over.
6 oktober: De volgenden die er eerstdaags een punt achter zetten: 166, 178, 209, 210, 261, 267, 598. Nog 6 stellen over.
25 oktober: Dit jaar klinkt de Last Post ook voor de rode klassiekskes. 156, 206 en 270 zijn de afgelopen week reeds buiten dienst gevallen. 228 en 204 worden bij eerstvolgende geschikte gelegenheid te Stockem geparkeerd; ten allerlaatste tegen resp. Allerheiligen en Wapenstilstand. Wie ze nog wil zien/beleven moet ze richting Ardennen gaan zoeken.
228 werd het laatst gespot op 31/10 te Luik-Guillemins door FLV-FGSP. Toen was er alleen nog stel 204.

Opvallend eigenlijk hoeveel manieren er zijn om te verwoorden dat er stellen buiten dienst zijn gegaan. :)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Ik blijf ze herdenken :D
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Nu de oude klassiekjes er niet meer zijn, zijn de Varkensneuzen het enige materieel dat nog vlinderraampjes heeft. Als ze die afgevoerd/gemoderniseerd hebben, is het helemaal gedaan met dit type raam.

En is nu al bekend hoe lang de gemoderniseerde klassiekjes nog zullen rijden? Als ook die verdwenen zijn, wat zal dan naar Aken rijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Pim530

Bericht door Pim530 »

Ik vraag me af wat de wezenlijke verschillen zijn tussen de MS70 en de 62'ers (en verwanten) en waarom zij niet, net als de MS66 en hoger, zijn gereviseerd en daarbij eerder uit dienst zijn gegaan dan hun oudeere broertjes. Als iemand iets weet houd ik me aanbevolen :)
Bibke

Bericht door Bibke »

Ik denk dat dat is vanwege de zeer grote bagageruimte.
Als je de MS70 wenst te gebruiken als gemoderniseerden moet je ofwel aanvaarden dat je minder capaciteit hebt ofwel het rijtuig structureel aanpassen. Aangezien er voldoende (en zelfs ook oudere) klassiekjes waarbij je geen rekening moet houden met de 2 voorgaande elementen maar gewoon het interieur moet vervangen, dan is het mijn inziens logisch dat je de MS70 niet moderniseert en weg doet.
Steven

Bericht door Steven »

Het zou dan ook een zotte kost zijn om voor deze kleine subreeks een hele modernisering op te zetten. Ze bezitten zelfs totaal andere banken/indeling dan al de soortgenoten die er rondreden.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Dieselfreak schreef:En is nu al bekend hoe lang de gemoderniseerde klassiekjes nog zullen rijden? Als ook die verdwenen zijn, wat zal dan naar Aken rijden?
Naar Aken zullen in de toekomst Desiro's rijden. Die rijden nu al op eigen kracht (maar zonder reizigers) België binnen.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Steven schreef:Het zou dan ook een zotte kost zijn om voor deze kleine subreeks een hele modernisering op te zetten. Ze bezitten zelfs totaal andere banken/indeling dan al de soortgenoten die er rondreden.
Ik dacht dat het probleem was dat de AM70Sabena ook technisch te veel verschilden van de AM70TH en hoger. Bij modernisering kregen de klassieken volgens mij allemaal, zowel in eerste als tweede nieuwe banken, dus dat zal het probleem wel niet geweest zijn. De eerste klasse is overal verkleind, dus, waarom had dat bij de AM70S dan niet gekunnen... dus ik denk dat het eerder technisch te zoeken is...
Afbeelding
nahoj

Bericht door nahoj »

Joris schreef:
Steven schreef:Het zou dan ook een zotte kost zijn om voor deze kleine subreeks een hele modernisering op te zetten. Ze bezitten zelfs totaal andere banken/indeling dan al de soortgenoten die er rondreden.
Ik dacht dat het probleem was dat de AM70Sabena ook technisch te veel verschilden van de AM70TH en hoger. Bij modernisering kregen de klassieken volgens mij allemaal, zowel in eerste als tweede nieuwe banken, dus dat zal het probleem wel niet geweest zijn. De eerste klasse is overal verkleind, dus, waarom had dat bij de AM70S dan niet gekunnen... dus ik denk dat het eerder technisch te zoeken is...
Klopt niet: er is technisch geen belangrijk verschil met de andere MR 70JH. Enkel de binneninrichting was wezenlijk anders, wat tot meer carrosserie-werk zou leiden. Gezien die afwijkende studie en werk, voor ocharme 6 stellen die op lange termijn niet nodig waren, is besloten ze niet te moderniseren.
nahoj

Bericht door nahoj »

204 wordt, op initiatief van Technics, voorlopig gespaard van de snelle sloopketting. Kwestie van museum-bewaarders,en -verenigingen de kans en de tijd te gunnen het bewaren van dit stel te kunnen overwegen.
Als er geen interesse komt, zal het echter onvermijdelijk met een volgende sloopcampagne (~2014) meegegeven worden.
LHOON

Bericht door LHOON »

nahoj schreef:
Joris schreef:
Klopt niet: er is technisch geen belangrijk verschil met de andere MR 70JH. Enkel de binneninrichting was wezenlijk anders, wat tot meer carrosserie-werk zou leiden. Gezien die afwijkende studie en werk, voor ocharme 6 stellen die op lange termijn niet nodig waren, is besloten ze niet te moderniseren.
De afwijkende binneninrichting is toe te schrijven aan het initieel gebruik van deze stellen: ze reden voor rekening van Sabena tussen Brussel-Centraal en de luchthaven. Dit was een dienst met aparte tarificatie, gewone NMBS biljetten waren niet geldig.
Reizigers konden in de Sabena terminus in Brussel-Centraal inchecken en hun geregistreerde bagage afgeven (vandaar de grote bagageruimte!) en stapten in op het bijzondere Sabenaperron 1A (een doodlopend spoortje, dat sindsdien is verdwenen). Op enkele afdelingen (met standaard klassiekjes-interieur) na was er een afwijkende binneninrichting, specifiek gericht op vliegtuigreizigers met veel bagage.
De verbinding met de luchthaven werd nadien een gewone NMBS bediening, maar de Sabena-klassiekjes zijn, tot ze rood werden geschilderd, in hun blauwe outfit blijven rijden, en ook de karakteristieke Sabena publiciteit binnen is lang blijven hangen.
Plaats reactie