Pagina 97 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 19:58
door Trein30
LHOON schreef:De afwijkende binneninrichting is toe te schrijven aan het initieel gebruik van deze stellen: ze reden voor rekening van Sabena tussen Brussel-Centraal en de luchthaven. Dit was een dienst met aparte tarificatie, gewone NMBS biljetten waren niet geldig.
Reizigers konden in de Sabena terminus in Brussel-Centraal inchecken en hun geregistreerde bagage afgeven (vandaar de grote bagageruimte!) en stapten in op het bijzondere Sabenaperron 1A (een doodlopend spoortje, dat sindsdien is verdwenen). Op enkele afdelingen (met standaard klassiekjes-interieur) na was er een afwijkende binneninrichting, specifiek gericht op vliegtuigreizigers met veel bagage.
De verbinding met de luchthaven werd nadien een gewone NMBS bediening, maar de Sabena-klassiekjes zijn, tot ze rood werden geschilderd, in hun blauwe outfit blijven rijden, en ook de karakteristieke Sabena publiciteit binnen is lang blijven hangen.
En natuurlijk, in die capaciteit vervingen ze de karakteristieke type 602/serie 42. Ook dat was een aparte 'versie' van een grotere serie, namelijk de 603/43 van 1954-56: "Sabena" serie 602 verschilde van "NMBS" serie 603 door een grotere bagageruimte (4 ton ipv 1.5 ton), waardoor ze 20 reizigers minder kon meenemen (79 ipv 99).

Die stellen verzorgden vanaf 1955 vanuit de (toen) nieuwe Sabena Air Terminal in Brussel Centraal (perron 1A) de connectie met de luchthaven, oorspronkelijk naar het station dat achter de toenmalige burgerluchthaven van Melsbroek lag (deze stationsgebouwen bestaan vandaag nog steeds, maar worden weliswaar gebruikt als kleedkamers van de sportterreinen aan de Bru-Cargo terminal); vanaf april 1958 reden ze dan via de lus rond de luchthaventerreinen naar toen nieuw geopende luchthaventerminal van Zaventem.

Foto toont de situatie op Brussel Luchthaven in 1960.

En voor dat iemand het vraagt: neen, de dieseltreinen die naar de oude terminal reden, kruisten toen nog geen landingsbanen. Baan 07L/25R (de onderste op de tekening) werd pas in gebruik genomen in 1959; en de kruislingse baan 10/30 kwam op haar beurt pas in gebruik in 1961.
Afbeelding

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 19:59
door Trein30
nahoj schreef:204 wordt, op initiatief van Technics, voorlopig gespaard van de snelle sloopketting. Kwestie van museum-bewaarders,en -verenigingen de kans en de tijd te gunnen het bewaren van dit stel te kunnen overwegen.
Als er geen interesse komt, zal het echter onvermijdelijk met een volgende sloopcampagne (~2014) meegegeven worden.
En nu maar hopen. Maar het is toch al beter dan "alle stellen onherroepelijk naar de sloper"!

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 20:42
door Steve
Tiens, nooit geweten dat Brussel-Centraal vroeger dat doodlopende spoortje had. Waar lag dat precies (links van het huidige spoor 1 gezien het nummer 1A)? Was er dan een apart perron? En wat is er nu in de plaats?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 21:25
door TrainzDr3ver
Steve schreef:Tiens, nooit geweten dat Brussel-Centraal vroeger dat doodlopende spoortje had. Waar lag dat precies (links van het huidige spoor 1 gezien het nummer 1A)? Was er dan een apart perron? En wat is er nu in de plaats?
http://www.youtube.com/watch?v=9tGGpvS_bVQ

Deze plaats misschien?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 21:30
door Steven
Dat is inderdaad de juiste plaats. Men heeft dat bij de renovatie van Brussel centraal gewoon opgevuld en zoveel mogelijk open gemaakt om er een volwaardig perron van te maken.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 21:34
door Dieselfreak
Op de site van BFOTO staat de 204 nog steeds als "in dienst", hoewel erbij staat dat hij op 08/11/2013 de laatste rit reed van de reeks AM62. Wordt deze site niet meer bijgewerkt? 204 heeft kort voor zijn laatste rit ook enkel dagen onterecht als buiten dienst ingekleurd gestaan.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 21:58
door Trein30
Opvallend genoeg was perron 1A niet bereikbaar vanuit Centraal zelf. In plaats daarvan moest men zich aanmelden aan de Air Terminus die tegenover Brussel Centraal gelegen was (Cardinaal Mercierstraat 35). Daar kon men zich inchecken en de bagage afgeven, en via een lift en een ondergrondse gallerij kon men dan naar perron 1A.

Buiten dat de Air Terminus in februari 1954 is geopend, en de spoorverbinding in mei 1955 door Koning Boudewijn is ingehuldigd ( ter gelegenheid van een driewekelijks bezoek aan Belgisch Congo), weet ik de eigenlijke datas niet, maar uiteindelijk komt het erop neer dat dit aparte perron zijn nut had verloren, en men uiteindelijk de verbinding tussen perron en Air Terminal heeft dichtgemetst na buitengebruikstelling.

A propos, hierbij ook een link naar een nieuwsfilm op de site van British Pathé, die Koning Boudewijn toont bij aankomst op Melsbroek in 1955. In de éérste paar seconden kan je hem zien uitstappen uit de trein - de koning reisde die dag tweede klas, maar het kon erger, hij had ook derde klas kunnen reizen! (Ter verduidelijking: dit was nog in de tijd van éérste, twééde en derde klas; van de zes AM 602s waren vier volledig tweede klas en twee volledig derde klas, hoewel er eigenlijk geen verschil in inrichting was. Bij de afschaffing van derde op 3 juni 1955 zijn ze dan allezes volledig tweede klas geworden...)

http://www.britishpathe.com/video/king- ... gian-congo

Maar dit geheel terzijde, want eigenlijk gaat het hier nog steeds over de rode klassiekjes! ^^;

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 23:05
door Eimai
Trein30 schreef:En nu maar hopen. Maar het is toch al beter dan "alle stellen onherroepelijk naar de sloper"!
'k Vraag me toch wel af hoeveel geld de nmbs vraagt voor zo'n stelletje :-)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 nov 2013, 23:24
door Trein30
Eimai schreef:
Trein30 schreef:En nu maar hopen. Maar het is toch al beter dan "alle stellen onherroepelijk naar de sloper"!
'k Vraag me toch wel af hoeveel geld de nmbs vraagt voor zo'n stelletje :-)
Eerder was ergens al gezegd dat ze voor €20000 het stuk verkocht waren aan de schroothandelaars, dus... ik neem aan, €20000?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 nov 2013, 12:04
door Retard
nahoj schreef:204 wordt, op initiatief van Technics, voorlopig gespaard van de snelle sloopketting. Kwestie van museum-bewaarders,en -verenigingen de kans en de tijd te gunnen het bewaren van dit stel te kunnen overwegen.
Als er geen interesse komt, zal het echter onvermijdelijk met een volgende sloopcampagne (~2014) meegegeven worden.
Veel nut heeft dat niet meer. In begin november heeft er iemand al de plaatjes met verluchting, WC, 228.204, couloir de service uit de 204 gevezen. Zo ziet hij heel wat minder origineel uit.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 nov 2013, 21:52
door Joris
Retard schreef:
nahoj schreef:204 wordt, op initiatief van Technics, voorlopig gespaard van de snelle sloopketting. Kwestie van museum-bewaarders,en -verenigingen de kans en de tijd te gunnen het bewaren van dit stel te kunnen overwegen.
Als er geen interesse komt, zal het echter onvermijdelijk met een volgende sloopcampagne (~2014) meegegeven worden.
Veel nut heeft dat niet meer. In begin november heeft er iemand al de plaatjes met verluchting, WC, 228.204, couloir de service uit de 204 gevezen. Zo ziet hij heel wat minder origineel uit.
Dus zou jij omwille van enkele ontbrekende plaatjes de laatste rode Klassiek ook naar de sloper sturen? :shock:
Ik hoop dat hij toch nog ergens onderdak krijgt, en vind dit initiatief van Technics lovenswaardig!

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 17 nov 2013, 00:52
door Retard
Joris schreef:
Retard schreef:
nahoj schreef:204 wordt, op initiatief van Technics, voorlopig gespaard van de snelle sloopketting. Kwestie van museum-bewaarders,en -verenigingen de kans en de tijd te gunnen het bewaren van dit stel te kunnen overwegen.
Als er geen interesse komt, zal het echter onvermijdelijk met een volgende sloopcampagne (~2014) meegegeven worden.
Veel nut heeft dat niet meer. In begin november heeft er iemand al de plaatjes met verluchting, WC, 228.204, couloir de service uit de 204 gevezen. Zo ziet hij heel wat minder origineel uit.
Dus zou jij omwille van enkele ontbrekende plaatjes de laatste rode Klassiek ook naar de sloper sturen? :shock:
Ik hoop dat hij toch nog ergens onderdak krijgt, en vind dit initiatief van Technics lovenswaardig!
Eerder een oproep doen aan degene die ze pakte, om ze terug te brengen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 18 nov 2013, 12:11
door Stijn91
Retard schreef:
Joris schreef:
Retard schreef: Veel nut heeft dat niet meer. In begin november heeft er iemand al de plaatjes met verluchting, WC, 228.204, couloir de service uit de 204 gevezen. Zo ziet hij heel wat minder origineel uit.
Dus zou jij omwille van enkele ontbrekende plaatjes de laatste rode Klassiek ook naar de sloper sturen? :shock:
Ik hoop dat hij toch nog ergens onderdak krijgt, en vind dit initiatief van Technics lovenswaardig!
Eerder een oproep doen aan degene die ze pakte, om ze terug te brengen.
Zegt iemand die zelf verschillende zaken uit die klassiekjes meenam.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 18 nov 2013, 13:39
door Steve
Dat kwam ook meteen in me op toen ik dat las, en inderdaad:
Retard schreef:
AM'er schreef:Nogmaals een pleidooi voor het behoud van de 204 omdat dit stel nog zeer veel originaliteit uitstraalt en een prachtige kleur heeft. Het zou zonde zijn dat er geen enkele van de serie 62-65 bewaard wordt.
Dat is verleden tijd. De mensen (waarschijnlijk treinliefhebbers) hebben de laatste dagen een heleboel plaatjes eruit gevezen, waardoor hij nu een zeer kaal stel is. Van een aantal andere stelletjes zeg ik: "ik beken" :oops: , maar uit de 204 heb ik gisteren enkel wat water uit zijn kraan meegenomen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 18 nov 2013, 21:21
door Terminus
Misschien kan Retard met alle spullen die hij ontvreemd heeft in andere stellen de 204 al een beetje in ere herstellen?