
Dienstregeling december 2014
-
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2014
Ik neem normaal dan de 7954 in de ochtend die komt overeen 7907 die voorheen reed. Ik neem aan dat die uitzonderlijk zal worden omgeleid via Jette wellicht morgen, maar die tijd ik dan gerust bij. 





Re: Dienstregeling december 2014
En waarom moet de P-trein 7954 volgens jouw via Jette/ lijn 50 in de plaats van via lijn 50a?
Re: Dienstregeling december 2014
Misschien dat ze morgenvroeg wat treinen omleiden, de brand aan de seinkabels in Brussel Zuid kan daar voor iets tussenzitten. Veel zal afhangen van de snelheid waarmee men de schade van de brand kan herstellen.
Re: Dienstregeling december 2014
Nieuwe geschenkje van de NMBS
De NMBS vindt ook dat we vanaf nu langer vakantie moeten nemen want de vakantieperiode/ dienstregeling wordt uitgebreid van 9 weken / jaar naar 13 weken / jaar.
Namelijk
=> 2 weken tijdens de paasvakantie 2015,
=> 9 weken tijdens de zomervakantie 2015,
=> 2 weken tijdens de kerstvakantie 2015.
De NMBS vindt ook dat we vanaf nu langer vakantie moeten nemen want de vakantieperiode/ dienstregeling wordt uitgebreid van 9 weken / jaar naar 13 weken / jaar.
Namelijk
=> 2 weken tijdens de paasvakantie 2015,
=> 9 weken tijdens de zomervakantie 2015,
=> 2 weken tijdens de kerstvakantie 2015.
Re: Dienstregeling december 2014
Wat, misschien moeten we dringend is wat extra geld investeren in het OV want zo kan het echt niet verder.Duikbril AM86 schreef:Nieuwe geschenkje van de NMBS
De NMBS vindt ook dat we vanaf nu langer vakantie moeten nemen want de vakantieperiode/ dienstregeling wordt uitgebreid van 9 weken / jaar naar 13 weken / jaar.
Namelijk
=> 2 weken tijdens de paasvakantie 2015,
=> 9 weken tijdens de zomervakantie 2015,
=> 2 weken tijdens de kerstvakantie 2015.
Re: Dienstregeling december 2014
dit is niet zo bijzonder, er zijn gewoon een aantal periodes die vroeger bestonden gesneuveld. Nu bestaan er grofweg nog twee soorten, vakantieperiode of gewone periode. In de zomer was dit het duidelijkst door de aanduiding met toeristische periode en jaarlijks verlof, nu heeft men daar gewoonweg 1 periode van gemaakt ipv twee over elkaar lapende periodes.
Re: Dienstregeling december 2014
Dit is wat kort door de bocht, alleen "niet tijdens de schoolvakanties" is er uit, d.w.z. dat "vakantieperiode" voortaan samenvalt met kerst-, paas- & zomervakantie. Voor lijn 82 betekent dit dat er dus 13 weken helemaal geen verkeer is...Steven schreef:dit is niet zo bijzonder, er zijn gewoon een aantal periodes die vroeger bestonden gesneuveld. Nu bestaan er grofweg nog twee soorten, vakantieperiode of gewone periode. In de zomer was dit het duidelijkst door de aanduiding met toeristische periode en jaarlijks verlof, nu heeft men daar gewoonweg 1 periode van gemaakt ipv twee over elkaar lapende periodes.
"Toeristische periode" bestaat nog steeds apart, en voor de Walibitreinen gelden 3 verschillende periodes!
Re: Dienstregeling december 2014
ik tracht gewoon in 1 zin samen te vatten welke periodes er nog zijn, het komt er op neer dat voor de paasvakantie, zomervakantie en Kerstvakantie er afzonderlijk periodes zijn. De rest er tussenin is wel degelijk 1 periode zonder verschil. de drie vakantieperiodes hebben onderling nog wel verschil omdat de kerst en paasvakantie als niet toeristische periode geldig is en de zomervakantie wel als toeristische periode geldig is.
Re: Dienstregeling december 2014
Inderdaad, CR was net zo duur als IC. Daarom begrijp ik ook niet dat er nu een hoop stoptreinen zijn die het label IC gekregen hebben: Hasselt - Luik - Maastricht, Oostende/Brugge - Kortrijk, enz. Het lijkt me toch een gemakkelijke besparing om die ook het Label te geven. Antwerpen - Noorderkempen slaat ook geen station over, dus L kan daar ook gewoon.stefanic schreef:Uiteraard rijden alle GEN-treinen zoals voorheen maar:
1) als je een trein 'GEN' als label geeft, kost die dankzij de tariefformules van Infrabel aan de NMBS een pak meer dan als je die 'L'-trein noemt. Zoek er geen logica achter, maar dit bespaart de NMBS dus heel wat geld. Vandaar dat intertijd de benaming 'CR' ook verdwenen is en gewoon terug 'L' werd.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2014
Ik denk zelfs dat de gemiddelde Belg er geen erg in zou hebben dat de trein de benaming L krijgt. Als de trein er maar is, dat is het voornaamste.
Re: Dienstregeling december 2014
En, hoe verliep de eerste ochtendspits in jullie ervaring?
In mijn geval weinig te klagen, buiten grote drukte en toch een paar minuten vertraging ondanks de vrij ruime rittijden.
Ik zie echter dat de vertragingen in de tweede helft van de ochtendspits zeer courant zijn. Neem bijvoorbeeld eens Railtime op het vak 7.45 - 8.45 u in Brussel-Noord: van de 78 treinen hebben er hebben er 46 minstens 5 minuten vertraging. Geen extreme vertragingen (meestal tussen 5 en 10 minuten), maar toch duidelijk meer dan voorheen.
Uiteraard is het nu een slecht moment om al te oordelen: de eerste echte test, materieel dat nog niet altijd op de juiste plaats is, grote drukte na de stakingsdag enzovoort...
In mijn geval weinig te klagen, buiten grote drukte en toch een paar minuten vertraging ondanks de vrij ruime rittijden.
Ik zie echter dat de vertragingen in de tweede helft van de ochtendspits zeer courant zijn. Neem bijvoorbeeld eens Railtime op het vak 7.45 - 8.45 u in Brussel-Noord: van de 78 treinen hebben er hebben er 46 minstens 5 minuten vertraging. Geen extreme vertragingen (meestal tussen 5 en 10 minuten), maar toch duidelijk meer dan voorheen.
Uiteraard is het nu een slecht moment om al te oordelen: de eerste echte test, materieel dat nog niet altijd op de juiste plaats is, grote drukte na de stakingsdag enzovoort...
Re: Dienstregeling december 2014
Ik nam deze ochtend 3857. Opmerkelijk hoeveel er al uitstapten in Simonis en Brussel west. Als dit een tendens wordt dan zullen de cijfers voor deze stations in oktober er anders uitzien dan dit jaar zoveel is zeker.
Re: Dienstregeling december 2014
Toch opmerkelijk, want er rijden (ook in volle spits) al jarenlang treinen van L60 naar Simonis en Brussel-West, en een overrompeling hebben die nooit gekend...Steven schreef:Ik nam deze ochtend 3857. Opmerkelijk hoeveel er al uitstapten in Simonis en Brussel west. Als dit een tendens wordt dan zullen de cijfers voor deze stations in oktober er anders uitzien dan dit jaar zoveel is zeker.
Heb je overigens gezien hoeveel er afstapten in Jette? Daar stapt natuurlijk altijd wat volk af vanaf L60, maar nu vermoedelijk een stukje meer doordat een deel de overstap zal willen nemen om sneller in Noord en Centraal te raken.
Re: Dienstregeling december 2014
Richting Centraal ben je toch veel sneller door in West over te stappen op de metro? Zeker als je in Centraal dan toch op de metro zou moeten overstappen.Steve schreef:Heb je overigens gezien hoeveel er afstapten in Jette? Daar stapt natuurlijk altijd wat volk af vanaf L60, maar nu vermoedelijk een stukje meer doordat een deel de overstap zal willen nemen om sneller in Noord en Centraal te raken.
Mijn indruk was vrij positief. De klassieke vertragingen, maar ik had erger verwacht omdat iedereen nog wat moet wennen aan het nieuwe.
Re: Dienstregeling december 2014
Hangt er wat van af. Op de metro is het aardig druk op dat tijdstip, en je moet toch een paar minuten overstaptijd rekenen. Komt nog bij dat je met een puur-NMBS-abonnement niet de MIVB kunt nemen. Ik denk dat de meesten voor Centraal dus op de trein zullen blijven zitten ondanks de omweg, want het duurt "slechts" 6 à 7 minuten langer in vergelijking met de rechtstreekse via Noord.py. schreef:Richting Centraal ben je toch veel sneller door in West over te stappen op de metro? Zeker als je in Centraal dan toch op de metro zou moeten overstappen.Steve schreef:Heb je overigens gezien hoeveel er afstapten in Jette? Daar stapt natuurlijk altijd wat volk af vanaf L60, maar nu vermoedelijk een stukje meer doordat een deel de overstap zal willen nemen om sneller in Noord en Centraal te raken.
Voor Noord in het bijzonder is het echter een ander verhaal: daar kun je niet naartoe via een makkelijke overstap op de metro (tenzij je veeleer in de omgeving IJzer/Rogier moet zijn, dan kun je in Simonis eraf), en de omweg via West-Zuid zorgt voor een te groot tijdverlies.