Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 19 nov 2013, 00:38
Geen probleem, al kan je die ook als je toestemming krijgt nog altijd uit motorstellen 188, 193, 196, 201, 203, 208 en 218 vijzen.
De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..LHOON schreef:De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
Kleine technische opmerking: de schakeling om met thyristoren een motor aan te sturen heet een "chopper"! In het Nederlands vertaald als "hakker": de thyristoren zijn schakelaars die de spanning met hoge frequentie in- en uitschakelen, zodat de gemiddelde waarde van de motorspanning kan worden ingesteld en de stroom naar de motor kan worden geregeld.Trein30 schreef:Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..LHOON schreef:De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
641 & 656 zijn sindsdien afgevoerd (641 na het ongeval van Buizingen in 2010; 656 reeds in 1975 na een ongeval te Lillois).
De 'chopper'-klassiekjes die nog in dienst zijn, zijn dus:
MS 66 601 - 640
MS 70 642 - 655 & 657 - 664
De huidige 'Thyristor'-klassiekjes zijn dan weer:
MS 70TH 672
MS 73 684 - 706, 709 & 731 - 782
MS 73CR 960 - 970 (ex-MS 70TH 665 - 671 & 673 - 676)
MS 73CR 971 - 999 (ex-MS 73 677 - 683, 707 - 708, 710 - 715 & 717 - 730)
De Sabena-serie (MS 70AC 596 - 600) hadden ook Thyristoren.
Ik vreesde al dat ik iets mis had... >.<LHOON schreef:Kleine technische opmerking: de schakeling om met thyristoren een motor aan te sturen heet een "chopper"! In het Nederlands vertaald als "hakker": de thyristoren zijn schakelaars die de spanning met hoge frequentie in- en uitschakelen, zodat de gemiddelde waarde van de motorspanning kan worden ingesteld en de stroom naar de motor kan worden geregeld.
De oude types werken niet met een chopper, maar met aanloopweerstanden, aangestuurd via een mechanisme dat veelal met de naam "JH" wordt aangeduid (naar Jeumont-Heidmann, de oorspronkelijke fabrikant)
Meer info hierover (in het frans): http://fr.wikipedia.org/wiki/Jeumont-Heidmann
Er zijn wel degelijk twee bouwseries. 6xx-664 worden onder gebracht in de reeks 70J, niet de reeks 66. Technisch is er echter geen, of zeer kleine en mij uit het hoofd onbekende verschillen.Trein30 schreef:Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..
Zoals LHOON al aangaf: 'chopper' is de Engelse vertaling van hakker. Hakkers zijn uitrustingen op basis van halfgeleiders, zoals thyristoren. De term 'chopper' hoort dus bij de thyristor-stellen, nìet bij de JH-stellen.Trein30 schreef:641 & 656 zijn sindsdien afgevoerd (641 na het ongeval van Buizingen in 2010; 656 reeds in 1975 na een ongeval te Lillois).
De 'chopper'-klassiekjes die nog in dienst zijn, zijn dus:
MS 66 601 - 640
MS 70 642 - 655 & 657 - 664
De 684-789 zijn onderverdeeld in de reeksen 73, 74, 78 en 79, met hier en daar kleine verschillen.Trein30 schreef: De huidige 'Thyristor'-klassiekjes zijn dan weer:
MS 70TH 672
MS 73 684 - 706, 709 & 731 - 782
MS 73CR 960 - 970 (ex-MS 70TH 665 - 671 & 673 - 676)
MS 73CR 971 - 999 (ex-MS 73 677 - 683, 707 - 708, 710 - 715 & 717 - 730)
De Sabena-serie (MS 70AC 596 - 600) hadden ook Thyristoren.
Nogmaals bedankt. Het is duidelijk weer eens avond voor mij... >.< Ik wou de verschillende sub-series niet vermelden omdat het dan ongelofelijk verwarrend werd, maar... tja, ze zijn ondertussen dus vermeld.nahoj schreef:Even enkele onnauwkeurigheden wegwerken.