De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Trein30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Stijn91 schreef:Heeft er iemand een idee hoeveel plaatsen er zijn in een CR-klassiekje?
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mijn berekeningen:

- 20 zitplaatsen eerste klasse
- 150 zitplaatsen tweede klasse

Maar ik kan mis zitten...
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Trein30 schreef:
Stijn91 schreef:Heeft er iemand een idee hoeveel plaatsen er zijn in een CR-klassiekje?

Als dit zou kloppen, lijkt me dat weinig.
Trein30

Bericht door Trein30 »

Stijn91 schreef:
Trein30 schreef:

Als dit zou kloppen, lijkt me dat weinig.
Het is vooral omdat in een normaal Klassiekje de twee middenste compartimenten elk 20 zitplaatsen hebben. Bij de CR-stellen zijn deze 2 x 3 banken vervangen door twee overlangse banken met zes zitplaatsen, waardoor er slechts 12 zitplaatsen in die compartimenten zijn. De rest zijn immers staanplaatsen, met die beugel in het midden.
AfbeeldingAfbeelding
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Tussen Brussel-Zuid en Halle in de buurt van Vorst-Zuid staan er dacht ik 2 bordeaux klassiekjes als ik het goed zag.
pietmol

Bericht door pietmol »

Trein30 schreef:Opvallend genoeg was perron 1A niet bereikbaar vanuit Centraal zelf. In plaats daarvan moest men zich aanmelden aan de Air Terminus die tegenover Brussel Centraal gelegen was (Cardinaal Mercierstraat 35). Daar kon men zich inchecken en de bagage afgeven, en via een lift en een ondergrondse gallerij kon men dan naar perron 1A.

Buiten dat de Air Terminus in februari 1954 is geopend, en de spoorverbinding in mei 1955 door Koning Boudewijn is ingehuldigd ( ter gelegenheid van een driewekelijks bezoek aan Belgisch Congo), weet ik de eigenlijke datas niet, maar uiteindelijk komt het erop neer dat dit aparte perron zijn nut had verloren, en men uiteindelijk de verbinding tussen perron en Air Terminal heeft dichtgemetst na buitengebruikstelling.

in 1994 vertrokken vanop dit perron nog steeds blauwe treintjes naar de luchthaven, en dit perron was toen gewoon bereikbaar vanuit het Centraal station (je hoefde niet meer via het Sabena gebouw te gaan)

dit perron is in onbruik geraakt omdat de NMBS op een bepaald moment beslist heeft dat alle treinen naar de luchthaven via Brussel Zuid moesten passeren (in diezelfde periode kregen ook een aantal AM80 stellen airport logo's)
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Als er iemand nog wilt genieten van de 1e klasse zetels van de rode klassiekjes, Brasserie Van Hoo in Halle heeft er: http://goo.gl/maps/wUUh5
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

In Brasserie Dampoort te Gent vind je ook rode fluwelen zetels.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Ik vermoed dat ik de samenstelling van P8967 vandaag zag in Denderleeuw, namelijk 2 klassiekjes, deze vertrokken richting Brussel voor misschien nog een P-trein? Maar welke?
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Daarnet tijdens het journaal op één was waarempel een rood klassiekje te zien!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jens123

Bericht door jens123 »

Stijn91 schreef:Ik vermoed dat ik de samenstelling van P8967 vandaag zag in Denderleeuw, namelijk 2 klassiekjes, deze vertrokken richting Brussel voor misschien nog een P-trein? Maar welke?
Deze rijdt leeg via L50 naar FBN en wordt de 8908 naar FDN.
Terminus

Bericht door Terminus »

Stijn91 schreef:Tussen Brussel-Zuid en Halle in de buurt van Vorst-Zuid staan er dacht ik 2 bordeaux klassiekjes als ik het goed zag.
Men voorziet ter hoogte van Vorst ergens een klein terrein voor Securail, SPC, ... zodat ze interventies (agressie, verdacht pakket, ...) kunnen oefenen. inclusief "2 rijtuigen" heb ik gehoord. Een (of twee) afgedankte klassiekjes?
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

jens123 schreef:
Stijn91 schreef:Ik vermoed dat ik de samenstelling van P8967 vandaag zag in Denderleeuw, namelijk 2 klassiekjes, deze vertrokken richting Brussel voor misschien nog een P-trein? Maar welke?
Deze rijdt leeg via L50 naar FBN en wordt de 8908 naar FDN.
Zou die dan de L-trein vertrek om 17:06 in FLS ergens voorbijgaan of zou die er achter blijven hangen?
Terminus schreef:
Stijn91 schreef:Tussen Brussel-Zuid en Halle in de buurt van Vorst-Zuid staan er dacht ik 2 bordeaux klassiekjes als ik het goed zag.
Men voorziet ter hoogte van Vorst ergens een klein terrein voor Securail, SPC, ... zodat ze interventies (agressie, verdacht pakket, ...) kunnen oefenen. inclusief "2 rijtuigen" heb ik gehoord. Een (of twee) afgedankte klassiekjes?
Ik dacht dat het er 2 waren maar ik keek net te laat naar rechts en had dus niet goed gezien of het er 1 of 2 waren.
Marcad

Bericht door Marcad »

Stijn91 schreef: Ik dacht dat het er 2 waren maar ik keek net te laat naar rechts en had dus niet goed gezien of het er 1 of 2 waren.
Einde 2013, de 222 & 207 stonden al daar... dus nu nog :)
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

Toen ik daar passeerde zaterdag stonden daar 2 klassieke stellen, waarvan de kleur haast niet meer door de grote laag graffiti te herkennen was.
Terminus

Bericht door Terminus »

Misschien wordt de eerste oefening voor SPC/Securail dan (indien het daadwerkelijk die stellen zijn die als oefenmaterieel voorzien zijn) het betrappen van graffitispuiters ;-)?
Plaats reactie