Dienstregeling december 2014
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Dienstregeling december 2014
Ik neem normaal zaterdag in Gent-Sint-Pieters de IC-A van 10:23 naar Leuven. Weet iemand welk materieel ik mag verwachten? I11 of M6? Of nog iets anders?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2014
Deze ochtend de P7954 genomen via de gewone reisweg. Het probleem was dus opgelost. Trein zat wel goed vol i.v.m. de P7907 die je voorheen had in Haaltert op ongeveer hetzelfde uur.
Deze avond zat de L2288 ook goed vol. De P8954 heb ik niet meer gezien de avond. Het spoor in Brussel-Zuid dat hij normaal was op voorzien was lange tijd bezet door de vorige trein met laatste wagon het voor het sein aan het perron stond.
Ik neem dat de P8954 toch nog voor de L2288 reed, want in Wambeek heeft de trein een paar moeten vertragen en stoppen.
Deze avond zat de L2288 ook goed vol. De P8954 heb ik niet meer gezien de avond. Het spoor in Brussel-Zuid dat hij normaal was op voorzien was lange tijd bezet door de vorige trein met laatste wagon het voor het sein aan het perron stond.
Ik neem dat de P8954 toch nog voor de L2288 reed, want in Wambeek heeft de trein een paar moeten vertragen en stoppen.





Re: Dienstregeling december 2014
Op de IC-A (of althans wat tot vorige week zo heette) rijden naar verluidt enkel nog I11-stammen. De M6 zouden enkel nog op de Kortrijk - Welkenraedt rijden, die in het weekend niet bediend wordt.Dieselfreak schreef:Ik neem normaal zaterdag in Gent-Sint-Pieters de IC-A van 10:23 naar Leuven. Weet iemand welk materieel ik mag verwachten? I11 of M6? Of nog iets anders?
(zal leuk worden tijdens zonnige weekend, wanneer de M6-stammen op de voormalige IC-A zeer welkom waren)
Re: Dienstregeling december 2014
Shrek schreef:En het aantal blijft maar toenemen. De luchthaven zelf groeit ook jaar na jaar, extra treinen zijn dus een zinvolle investering.overweg13 schreef:Volgens de laatste tellingen net geen 6000 per dag, Stijn...Stijn91 schreef:, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
Mooie getallen, zijn er nu nog treinen die kopmaken of van front veranderen in de kelder ? Of rijdt nu alles door ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling december 2014
Men spreekt nu van de IC-01Steve schreef:Op de IC-A (of althans wat tot vorige week zo heette)

Re: Dienstregeling december 2014
Waarvan vooral veel buitenlanders.overweg13 schreef:Volgens de laatste tellingen net geen 6000 per dag, Stijn...Stijn91 schreef:, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
Re: Dienstregeling december 2014
Het is inderdaad zo dat een aantal samenstellingen nog niet kloppen met wat voorzien is. Ook zijn al enkele pijnpunten aan het licht gekomen waar mogelijk vandaag al een oplossing voor is. In een aantal stations wordt ook door ons (let op hoe laat ik dit schrijf... ik ben sebiet weg zie) zeer intensief opgevolgd. Maar in deze ene 'normale' week zullen alle reizigers nog niet hun optimale trein gevonden hebben, dus ook begin januari zal er nog opgevolgd worden. De ochtendspits van de 16e kan relatief goed/normaal genoemd worden (zeker geen herhaling van 1998)Stijn91 schreef:1) Qua materieel zal er toch nog veel moeten veranderen, sommige treinen hebben een veel te kleine samenstelling.
2) Misschien de 1e dag en er moet nog wat gezocht worden maar wat een vertragingen vandaag, misschien moeten we hiervoor wachten tot de eind januari om te kijken of er minder vertragingen zijn.
3) Voor mij persoonlijk: verbinding 's morgens, genoeg overstaptijd dus niet echt te klagen. 's avonds is een ramp.
4) Een vervoersplan moet voor iedereen toegankelijk zijn en niet enkel op maat van mensen die enkel in grote steden wonen, dat blijft het ergste, ook extra treinen naar de luchthaven is volgens mij niet nodig, wie wilt er met de trein naar de luchthaven met die grote kost zoals de Diabolotoeslag.
spoorwegrealist
Re: Dienstregeling december 2014
Trein E8092 gisteren zat in Brussel-Noord stampend vol, verminderde samenstelling (normaal: 4B+1AD+4B+1AD) realiteit was het 1BD+2B+1A+4B (M4).
Wat vooral opviel was inderdaad Jette dat heel goed te doen had, ook Asse was een 2e leegloop van de trein!
Helaas met 13min RT vertrokken uit Brussel-Noord door het beheer van het verkeer!
Wat vooral opviel was inderdaad Jette dat heel goed te doen had, ook Asse was een 2e leegloop van de trein!
Helaas met 13min RT vertrokken uit Brussel-Noord door het beheer van het verkeer!
Re: Dienstregeling december 2014
IC 3615 (De Panne-Landen) gisteren met 1 DMT. IC 3629 (Landen-De Panne) vandaag met 2 (of 3?) DMTs.
In beide gevallen stond 1/3de van de reizigers recht. Men weet nochtans uit ervaring dat een DMT te weinig op Gent-Aalst al voor een tekort zorgt. Ik hoop dat dit een tijdelijk probleem is met de plaats van het rollend materieel. Anders krijg ik een déja-vu van toen ik in Halle werkte en langs Brussel-Zuid moest pendelen.
In ieder geval is er nu geen enkele snelle IC meer tussen Aalst en Gent. Beide IC's stoppen wel in boemelhaltes zoals Melle of Schellebelle. Triestig.
In beide gevallen stond 1/3de van de reizigers recht. Men weet nochtans uit ervaring dat een DMT te weinig op Gent-Aalst al voor een tekort zorgt. Ik hoop dat dit een tijdelijk probleem is met de plaats van het rollend materieel. Anders krijg ik een déja-vu van toen ik in Halle werkte en langs Brussel-Zuid moest pendelen.
In ieder geval is er nu geen enkele snelle IC meer tussen Aalst en Gent. Beide IC's stoppen wel in boemelhaltes zoals Melle of Schellebelle. Triestig.
Re: Dienstregeling december 2014
Gisteravond P8094 (Brussel-Zuid - Dendermonde) genomen. Werd gereden met 1 Desiro en zat in Brussel-Noord al overvol waardoor er redelijk wat mensen op het perron zijn moeten achterblijven.
Ik denk dat deze trein altijd veel volk zal hebben aangezien het de eerste stroptrein naar Dendermonde is vanaf Noord-Centraal in 44 minuten (16u47 Noord).
Er is nog wel een mogelijkheid langs Zuid en West met de trein van 16u57 in Noord (17u01 Centraal) maar op railtime wordt die niet aangegeven als een trein naar Dendermonde maar als een naar naar Brussel-Zuid (maar die rijdt daarna dus wel door naar Dendermonde).
Er is ook nog een mogelijkheid om de trein van 17u05 in Noord naar Aalst te nemen en over te stappen in Jette.
Ik denk dat deze trein altijd veel volk zal hebben aangezien het de eerste stroptrein naar Dendermonde is vanaf Noord-Centraal in 44 minuten (16u47 Noord).
Er is nog wel een mogelijkheid langs Zuid en West met de trein van 16u57 in Noord (17u01 Centraal) maar op railtime wordt die niet aangegeven als een trein naar Dendermonde maar als een naar naar Brussel-Zuid (maar die rijdt daarna dus wel door naar Dendermonde).
Er is ook nog een mogelijkheid om de trein van 17u05 in Noord naar Aalst te nemen en over te stappen in Jette.
Re: Dienstregeling december 2014
De IC 2029 (Antwerpen-Charleroi) was vrij rustig deze morgen.
Neemt iedereen uit gewoonte nog de internationale trein? (Hoewel deze sinds gisteren dus vroeger vertrekt dan de IC en toch later in Brussel is).
Neemt iedereen uit gewoonte nog de internationale trein? (Hoewel deze sinds gisteren dus vroeger vertrekt dan de IC en toch later in Brussel is).
Re: Dienstregeling december 2014
2907 met 2 desiro's was nogal onderbezet (gisteren), bijna iedereen kon alleen zitten (vooraan de trein). Met 1 wordt het misschien wel weer net te krap.
2630 met 1 break was dan weer overbezet vanaf Aarschot (rechtstaan en geen lege plaatsjes meer)
2630 met 1 break was dan weer overbezet vanaf Aarschot (rechtstaan en geen lege plaatsjes meer)
Re: Dienstregeling december 2014
E8094 vertrekt om 16u23 in BXL-zuid en stopt in elk station/stopplaats tot Dendermonde! Deze zat vanaf BXL-Noord stampende vol! Ik denk dat ze daar eens de grote middelen moeten inzetten!mervyn schreef:Gisteravond P8094 (Brussel-Zuid - Dendermonde) genomen. Werd gereden met 1 Desiro en zat in Brussel-Noord al overvol waardoor er redelijk wat mensen op het perron zijn moeten achterblijven.
Ik denk dat deze trein altijd veel volk zal hebben aangezien het de eerste stroptrein naar Dendermonde is vanaf Noord-Centraal in 44 minuten (16u47 Noord).
Er is nog wel een mogelijkheid langs Zuid en West met de trein van 16u57 in Noord (17u01 Centraal) maar op railtime wordt die niet aangegeven als een trein naar Dendermonde maar als een naar naar Brussel-Zuid (maar die rijdt daarna dus wel door naar Dendermonde).
Er is ook nog een mogelijkheid om de trein van 17u05 in Noord naar Aalst te nemen en over te stappen in Jette.
Re: Dienstregeling december 2014
Het is natuurlijk nog vroeg om al echt te oordelen, maar ik vrees dat m'n woorden van iets eerder in het topic zullen uitkomen:
Tips (weliswaar nog zeer voorbarig) die ik dus voorlopig zou geven aan stefanic en collega's, op basis van m'n eigen (en nog zeer beperkte) ervaring:
- 8092 en 8094 (en pendanten 's morgens) absoluut versterken. Ipv 5/6 M4 en 1 MS08 zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan respectievelijk 8/9 M4 en 2 of zelfs 3 MS08. Zo overdreven is dat niet, in de vorige dienstregeling reden er meerdere treinen in de spits met soortgelijke samenstellingen (en toen waren er ook nog eens een stuk meer P-treinen). In de dienstregeling is duidelijk uitgegaan van de halfuursdienst met reeks 33xx, maar voor de enorme spitstrafiek vanuit Noord en in mindere mate Centraal biedt die geen oplossing.
- Op de IC 32xx zouden de M6-stammen gerust verlengd mogen worden met 1 à 2 rijtuigen, want tot nu toe was het op een aantal treinen volop rechtstaan geblazen. Feit is dat er voor Dendermonde, Lokeren en Sint-Niklaas weinig interessante alternatieven zijn van/naar Brussel. Een stam van 8 M6'en is zo dus al gauw gevuld, en biedt ook niet echt meer capaciteit dan de 4x MS80 die er vroeger meestal reden tijdens de spits.
Exact hetzelfde verging het gisteren overigens de andere P-trein naar L60, de 8092. Die is dan wel ietsje ruimer dan de 8094 met z'n ene Desiro (namelijk 5 of 6 M4), maar dat maakte weinig uit: hij zat absoluut eivol. Zelfs na vertrek in Jette stonden de balkons nog allemaal overvol, dus het kan niet anders dan dat er in Brussel-Noord en Jette zelf volk op het perron is achtergebleven. Ter verdediging moet wel gezegd worden dat de 8092 een goed kwartier vertraging had en dus wellicht deels ook het volk opnam van de reguliere 2265, maar ik vrees ook in de toekomst voor structurele overbezetting.Steve schreef: Zelf maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen om de P-treinen van en naar L60. In de spits heb je een enorme trafiek tussen L60 en Brussel-Noord in het bijzonder, waarvoor de tweede L via West geen uitkomst biedt. In de nieuwe dienstregeling zitten er vanaf Noord en ook wel Centraal soms flinke gaten in de dienstregeling, en ik vrees voor grote drukte op die ene trein die na dat gat zal doorkomen.
Waar de rationalisering van de P-treinen volgens mij goed te verdedigen valt in een logica waarbij de reguliere treinen de basis vormen, zou ik stefanic en collega's wel aanraden om te samenstelling van die reguliere treinen zeer goed in de gaten te houden. Op een klein aantal treinen (enkel op L60) na lijkt het erop dat 2 Desiro's het maximum zou zijn met soms zelfs 1 stuk ertussen, en dat zou in een aantal gevallen wel eens flink krap kunnen worden. Hopelijk wordt er indien nodig niet te lang gewacht om er een extra stel aan toe te voegen.
Tips (weliswaar nog zeer voorbarig) die ik dus voorlopig zou geven aan stefanic en collega's, op basis van m'n eigen (en nog zeer beperkte) ervaring:
- 8092 en 8094 (en pendanten 's morgens) absoluut versterken. Ipv 5/6 M4 en 1 MS08 zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan respectievelijk 8/9 M4 en 2 of zelfs 3 MS08. Zo overdreven is dat niet, in de vorige dienstregeling reden er meerdere treinen in de spits met soortgelijke samenstellingen (en toen waren er ook nog eens een stuk meer P-treinen). In de dienstregeling is duidelijk uitgegaan van de halfuursdienst met reeks 33xx, maar voor de enorme spitstrafiek vanuit Noord en in mindere mate Centraal biedt die geen oplossing.
- Op de IC 32xx zouden de M6-stammen gerust verlengd mogen worden met 1 à 2 rijtuigen, want tot nu toe was het op een aantal treinen volop rechtstaan geblazen. Feit is dat er voor Dendermonde, Lokeren en Sint-Niklaas weinig interessante alternatieven zijn van/naar Brussel. Een stam van 8 M6'en is zo dus al gauw gevuld, en biedt ook niet echt meer capaciteit dan de 4x MS80 die er vroeger meestal reden tijdens de spits.
Re: Dienstregeling december 2014
Gisteren de eerste keer de IC Bru-Luchthaven - Oostende genomen. Was wel verrast dat deze met een break gereden worden, niet echt mijn favoriete rijtuig (zeker de heenrit aangezien het nog geen gemoderniseerd rijtuig was).
Op de terugrit (2321) stonden we vlak voor het binnenrijden in Brugge 5 minuten stil, om een lege Desiro voorrang te geven. Vond dat vreemd en ben vooral benieuwd of dit elke dag zo is.
Op de terugrit (2321) stonden we vlak voor het binnenrijden in Brugge 5 minuten stil, om een lege Desiro voorrang te geven. Vond dat vreemd en ben vooral benieuwd of dit elke dag zo is.