Pagina 2 van 3
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 12 mei 2012, 17:56
door Accelerat
Jou ontgaat het doel daarvan ook volledig, heb ik het idee. Ik vind dit alleszins een zeer goede ontwikkeling en ben er dan ook een voorstander van. Waarom? Omdat er tegenwoordig ook verschillende vervoerders komen en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat al die machinisten tot op eenzelfde niveau zijn opgeleid. Dit vergemakkelijkt dan ook het overstappen van de ene, naar de andere maatschappij. Eerst even denken, voordat je gelijk héél Europa over een kam scheert.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 12 mei 2012, 22:27
door HLE 2302
Accelerat schreef:
Jou ontgaat het doel daarvan ook volledig, heb ik het idee. Ik vind dit alleszins een zeer goede ontwikkeling en ben er dan ook een voorstander van. Waarom? Omdat er tegenwoordig ook verschillende vervoerders komen en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat al die machinisten tot op eenzelfde niveau zijn opgeleid. Dit vergemakkelijkt dan ook het overstappen van de ene, naar de andere maatschappij. Eerst even denken, voordat je gelijk héél Europa over een kam scheert.
Het is ook belachlijk dat men met 464 verschillende bedrijven gaat werken, één staatsbedrijf is nog steeds het beste. Moest u zelf in deze situatie zitten zou u het zo geen 'goede ontwikkeling' meer noemen.
Europa maakt meer kapot dan dat het goede dingen heeft gedaan, zéker op spoorweggebied. En als jij vind dat Europa alles aan het verbeteren is, dan is dat uw mening. Maar dan kan je van mij persoonlijk de hoogste boom in.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 12 mei 2012, 23:36
door Steven
Jullie zijn naast elkaar aan het discussiëren, de ene bespreekt de voordelen eens iemand een licentie heeft de andere bespreekt de nadelen om aan een vergunning te geraken.
Het is een feit dat de voorwaarden om een opleiding te mogen volgen verhoogt zijn (en dat zorgt er voor dat bij vele een streep door een droom gaat). Het is natuurlijk ook een feit dat een algemeen rijbewijs er voor zal zorgen dat rijdend personeel vlotter van bedrijf kan veranderen. Dat is niet dat Europa iets kapot maakt, ze zorgen wel voor een duidelijk Europeser geheel. Voor de ene heeft da voordelen (hij die een brevet heeft en van bedrijf zou willen veranderen) en voor de andere heeft dat nadelen (hij die dacht een job als treinbestuurder te kunnen krijgen).
Verder vraag ik ten alle tijden om een beetje op uw taal te letten, schelden is niet aan de orde in welke situatie ook.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 00:05
door Asterix
HLE 2302 schreef:Het is ook belachlijk dat men met 464 verschillende bedrijven gaat werken, één staatsbedrijf is nog steeds het beste.
OK en hoe ben je tot die conclusie gekomen?
Steven schreef:Het is natuurlijk ook een feit dat een algemeen rijbewijs er voor zal zorgen dat rijdend personeel vlotter van bedrijf kan veranderen.
Gaat dat rijbewijs er nu werkelijk voor zorgen dat een Belgische TB die overstapt naar SNCF en op het Franse net wil gaan rijden nu ook maar één dag minder opleiding moet volgen?
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 00:09
door Steven
Een Belgische TB kan niet zomaar op het Franse net bollen tenzij zijn licentie al een bijlage heeft die vermeld dat hij daar mag rijden.
Maar een Belgische TB die nu voor de NMBS werkt kan dan wel veel vlotter overstappen naar Captrain, Crossrail, .... er is meer dan de nmbs om met treinen te rijden. Tot nu toe was de vergunning van het bedrijf waar het personeelslid werkt. Vanaf het Europese model is dit volledig van de bestuurder zelf en moet hij dit dus niet inleveren als hij van bedrijf wil veranderen.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 17:01
door nighttrain
Volgens mij hebben verschillende landen of spoorwegmaatschappijen te lang gewacht om bepaalde tetsen door te voeren of in te voeren. Of om die materie in te schrijven in wetteksten van het betreffende land die klaar en duidelijk de criteria vast leggen zoals dit vb in Frankrijk :
http://www.developpement-durable.gouv.f ... trains.pdf
Ik heb die testen 21 jaar geleden al ondergaan bij SNCF gedurende 1 dag. het waren testen die ik voorheen nooit gedaan had bij de selectie als leerling-bestuurder NMBS.
Deze genormaliseerde testen waren dezelfde voor SNCF , Eurotunnel of RATP bestuurders.
En zoals alle medische testen of examens ,als je slaagt zal het gemakkelijk of normaal zijn geweest .
het is zoals iemand die kleurenblind is ,die begrijpt ook niet waarom hij afgekeurd wordt ,hij zag toch de kleuren......maar niet de juiste!
Dus ik zou zeggen geen paniek.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 20:46
door pietje
HLE 2302 schreef:
Het is ook belachlijk dat men met 464 verschillende bedrijven gaat werken, één staatsbedrijf is nog steeds het beste. Moest u zelf in deze situatie zitten zou u het zo geen 'goede ontwikkeling' meer noemen.
Dit is de meest onzinnige uitleg die ik hier dit jaar al gelezen heb.
Alles wat misgaat ligt zogezegd weer aan de liberalisering...
Gelukkig dat Europa dit soort onzin wegwerkt.
Het is niet omdat de NMBS groep er een zootje van maakt dat het een slecht idee is, de beste ideeën kunnen altijd zo worden uitgewerkt (of gesaboteerd) dat het overkomt als een vergissing.
Ach ja...
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 20:52
door HLE 2302
pietje schreef:HLE 2302 schreef:
Het is ook belachlijk dat men met 464 verschillende bedrijven gaat werken, één staatsbedrijf is nog steeds het beste. Moest u zelf in deze situatie zitten zou u het zo geen 'goede ontwikkeling' meer noemen.
Dit is de meest onzinnige uitleg die ik hier dit jaar al gelezen heb.
Alles wat misgaat ligt zogezegd weer aan de liberalisering...
Gelukkig dat Europa dit soort onzin wegwerkt.
Het is niet omdat de NMBS groep er een zootje van maakt dat het een slecht idee is, de beste ideeën kunnen altijd zo worden uitgewerkt (of gesaboteerd) dat het overkomt als een vergissing.
Ach ja...
Ik zie die vergunning als een verdere stap richting de volledige liberalisering van het spoorwegnet, en dat is hoe dan ook een slechte zaak. Zowel voor het personeel van de NMBS groep als voor de pendelaars.

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 21:44
door pietje
^^ het is misschien een slechte zaak voor een deel van het personeel, maar voor de reiziger hoeft het geen slechte zaak te zijn.
De NMBS vakbonden willen ons dat natuurlijk doen geloven, en eens het zover zou komen zullen ze er alles aan doen om er een mislukking van te maken, maar dat wil niet zeggen dat het een slecht idee is.
Het behoud van het NMBS-monopolie is zeker en vast een slechte zaak voor de reiziger, dat is iets wat we al jaren kunnen vaststellen.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 23:41
door Accelerat
HLE 2302 schreef:Accelerat schreef:
Jou ontgaat het doel daarvan ook volledig, heb ik het idee. Ik vind dit alleszins een zeer goede ontwikkeling en ben er dan ook een voorstander van. Waarom? Omdat er tegenwoordig ook verschillende vervoerders komen en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat al die machinisten tot op eenzelfde niveau zijn opgeleid. Dit vergemakkelijkt dan ook het overstappen van de ene, naar de andere maatschappij. Eerst even denken, voordat je gelijk héél Europa over een kam scheert.
Het is ook belachlijk dat men met 464 verschillende bedrijven gaat werken, één staatsbedrijf is nog steeds het beste. Moest u zelf in deze situatie zitten zou u het zo geen 'goede ontwikkeling' meer noemen.
Europa maakt meer kapot dan dat het goede dingen heeft gedaan, zéker op spoorweggebied. En als jij vind dat Europa alles aan het verbeteren is, dan is dat uw mening. Maar dan kan je van mij persoonlijk de hoogste boom in.
Ik ga niet eens de moeite nemen om hier nog op in te gaan, emotionele waardes wegen kennelijk te zwaar. Voor de rest sluit ik mij aan bij nighttrain's reactie.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 13 mei 2012, 23:42
door Shrek
HLE 2302 schreef:Ik zie die vergunning als een verdere stap richting de volledige liberalisering van het spoorwegnet, en dat is hoe dan ook een slechte zaak. Zowel voor het personeel van de NMBS groep als voor de pendelaars.

Is het volgens u dan ook een slechte zaak dat ik met mijn autorijbewijs in Frankrijk of Nederland mag rijden?
Door de harmonisering van verkeersreglementen in heel Europa is dat perfect mogelijk en wordt het veel gebruikt.
Toen ze dat x aantal jaar geleden invoerden zullen er ook wel mensen geweest zijn die het een slecht idee vonden dat een Duitser of Italiaan hier op de weg kwam rijden, maar nu vindt iedereen dat de normaalste zaak.
Met het treinrijbewijs zal het wel net zo gaan, zeker als het seinsysteem overal gelijk wordt...
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 14 mei 2012, 10:37
door kika
Shrek schreef:HLE 2302 schreef:Ik zie die vergunning als een verdere stap richting de volledige liberalisering van het spoorwegnet, en dat is hoe dan ook een slechte zaak. Zowel voor het personeel van de NMBS groep als voor de pendelaars.

Is het volgens u dan ook een slechte zaak dat ik met mijn autorijbewijs in Frankrijk of Nederland mag rijden? Door de harmonisering van verkeersreglementen in heel Europa is dat perfect mogelijk en wordt het veel gebruikt.
Harmonisering van verkeersregelmenten? Welke? Het was al voor de oprichting van de EGKS prima mogelijk om met je Belgische rijbewijs in een Franse vrachtwagen in Duitsland te rijden (conventies in Geneve enzo). Vergis je niet qua verkeersreglementen: er zijn nog veel belangrijke verschillen en die zullen blijven bestaan: beurtelings parkeren kent men niet in Duitsland, winterbandenverplichting bestaat niet in Nederland, andere maximumsnelheden op verschillende types weg, etc… Niemand wilt dat soort dingen harmoniseren, je zit met verschillende lokale ideeën over wat goed of belangrijk is. Hetzelfde verhaal zal de komende tien(tallen) jaren gelden in de treinwereld. Hoe ga je met je panto om en bruggen, een seinsysteem vervang je niet zo snel, Maar sowieso worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: spoorliberalisering en harmonisatie van reglementen e.d.
Toen ze dat x aantal jaar geleden invoerden zullen er ook wel mensen geweest zijn die het een slecht idee vonden dat een Duitser of Italiaan hier op de weg kwam rijden, maar nu vindt iedereen dat de normaalste zaak.
Met het treinrijbewijs zal het wel net zo gaan, zeker als het seinsysteem overal gelijk wordt...
Dat zie ik nog zo snel niet gebeuren. Je moet trouwens ook niet vergeten dat je als TB ook lijnkennis moet hebben of de lokale taal moet spreken, vraag maar aan de depot in Luik waar ze naar Maastricht sporen

Ik zie dus nog niet zo snel een instroom van goedkope Roemeense TBs bij de NMBS om extra treinen naar de kust te rijden tijdens het hoogseizoen.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 14 mei 2012, 16:32
door HLE 2302
Shrek schreef:HLE 2302 schreef:Ik zie die vergunning als een verdere stap richting de volledige liberalisering van het spoorwegnet, en dat is hoe dan ook een slechte zaak. Zowel voor het personeel van de NMBS groep als voor de pendelaars.

Is het volgens u dan ook een slechte zaak dat ik met mijn autorijbewijs in Frankrijk of Nederland mag rijden?
Door de harmonisering van verkeersreglementen in heel Europa is dat perfect mogelijk en wordt het veel gebruikt.
Toen ze dat x aantal jaar geleden invoerden zullen er ook wel mensen geweest zijn die het een slecht idee vonden dat een Duitser of Italiaan hier op de weg kwam rijden, maar nu vindt iedereen dat de normaalste zaak.
Met het treinrijbewijs zal het wel net zo gaan, zeker als het seinsysteem overal gelijk wordt...
Daar maakt u een zeer vreemde redenering. In elk land werkt de reglementering op een andere manier, seinen zijn anders, procedures zijn anders etc.
Of je nu een Europees brevet hebt of het gewone belgische, veel verschil maakt het niet. Als je een extra land moet bijleren omdat uw werkzetel grensoverschrijdend verkeer doet dan moet je nog steeds de reglementering van het andere land ook leren. Europees brevet of niet.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 14 mei 2012, 16:46
door Steven
Het grootste voordeel is het uniform uitzicht zodat in alle landen de controles vereenvoudigen, of het nu een Belgische, Franse of Duitse bestuurder is die met een trein in land A of B aan het rondrijden is.Nu verschilt het uitzicht van land tot land en dat maakt bij een controle het niet altijd evident.
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Geplaatst: 14 mei 2012, 17:03
door nighttrain
Voor zij die een beetje leesvoer wensen om te kunnen spreken met kennis van zaken lees dit document
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 027:NL:PDF
Zonder het te weten was ik in 1991 een van de eersten (we waren met 2) die met een Belgische opleiding te werk werd gesteld in een buitenlandse spoorwegbedrijf.Maar we hadden geen enkel materieel bewijs om dit "hard " te maken.Dit was toen nog op wederzijds vertrouwen. Maar we hebben wel de psychische en andere testen moeten doen om het te officialiseren tov van de Franse vereisten.
Dus denk ik dat deze licentie of "vergunning van de machinist" een zeer goede zaak is voor het beroep.En zeker voor zij die niet aan moeders rok willen blijven hangen en hun competenties (beroep/talen) willen ten gelde maken ergens anders in Europa.