Pagina 2 van 2
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 23 mei 2012, 13:33
door overweg13
Jeroen schreef:Of je kan het ook gewoon vragen, daar is niets mis mee.
Ik stap regelmatig met koffie en croissants op de trein waarbij de 2de klasse ongeveer 80% vol zit maar ik ben dus één van die types die graag een bank voor mij alleen heeft, zeker in een Break. Als ik een vrouwelijke TBG op het perron zie staan, stap ik er vriendelijk op af, zeg "Ik ga eens diep in uw ogen kijken en u lief vragen of ik niet in eerste mijn koffie mag opdrinken, het zit weer zo vol in tweede." Wel, in 90% van de gevallen lukt dat dus echt, tot mijn eigen grote verbazing. Mij niet gelaten maar het systeem is inderdaad oneerlijk naar de meerbetalende eersteklassereiziger toe.
Niet alleen t.o.v. de eersteklasreiziger. Ik heb gisteren - nu dat nog kan - nog eens een trein De Panne - Landen genomen, meer bepaald de 3613 met vertrek om 13:55 in De Panne en aankomst in Landen om 17:13. Die trein bestaat uit 1 ms 96, wat tot Leuven voldoende is, zonder meer. Tussen Leuven en Landen wordt dat echter een echte spitsuurtrein, en mogelijk heeft de vertraging van de 8312 voor wat extra reizigers gezorgd.
Welnu, tussen De Panne en Brussel-Zuid werd reizigers consequent gevraagd om te verhuizen. Vanaf Brussel-Noord reisde zelfs een vier man sterke controleploeg mee, en ook die hadden weinig medelijden: verhuizen, ook met koffers. Vanaf Leuven veranderde dat: ik weet niet of de TBG zijn toestemming gegeven had, maar hij controleerde alle biljetten en kaarten zonder verpinken, en ik maak me sterk dat minstens 2/3 van de reizigers verkeerd zat.
Dat was niet alleen unfair tegenover de betalende eersteklasreizigers, maar ook tegenover al die tweedeklasreizigers die wel moesten verhuizen in het vorige deel van de rit. Voor alle duidelijkheid: dit was geen overbezette trein, waarin de veiligheid in het gedrang kwam. Het was wel een trein waarin niet alle tweedeklasreizigers een zitplaats vonden in tweede klas. Welnu, dat laatste zou geen argument mogen zijn om eerste klasse in wezen te declasseren. Wie een biljet tweede klas heeft, moet er volgens mij rekening mee houden dat hij soms moet staan. Dat geldt trouwens ook voor de eersteklasreiziger, al is de kans daar kleiner. Als men dat door de toepassing van het reglement niet meer kan handhaven, dan moet men maar omgekeerd redeneren: eersteklasreizigers krijgen systematisch het verschil terugbetaald als men eerste klasse open stelt voor iedereen. Het probleem zou dan nog wel eens snel opgelost kunnen zijn..
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 23 mei 2012, 18:43
door Asterix
Dat is meteen de kern van het probleem: de burgers die het spel volgens de regels spelen, zijn steevast de dupe. Het zijn zij die hun boetes niet betalen, geen verblijfsvergunning vragen als ze naar België komen of die aan alles vierkant hun voeten vegen die altijd goed weg komen. En dat is het frustrerende...
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 23 mei 2012, 19:52
door rvdborgt
overweg13 schreef:LRDArdo schreef:Laat mij duidelijk zijn dat ik geen probleem heb met zitplaatsen eerste klasse, het is normaal dat als je meer betaalt voor extra comfort en zekerheid van een zitplaats dat je die ook krijgt, maar ik blijf het bizar vinden om meer te betalen voor een staanplaats in eerste klasse (en eigenlijk eerder heel lachwekkend, maar dat durf ik niet zo luidop te zeggen

)
De meesten zullen in dat geval dan ook de TB aanspreken en een attest vragen dat ze in tweede klas gereisd hebben, en als die niet te vinden is, is een verzoek om terugbetaling snel verstuurd. Als is er op dat valk nog altijd stevige discriminatie: abonnees hebben in dat geval geen recht op terugbetaling, wat toch wel redelijk absurd is.
Dat is absurd en ook niet in overeenstemming met de wet - je mag klanten niet laten betalen voor een niet-verleende dienst. In achtereenvolgende jaarverslagen van de Ombudsman is dat dan ook genoemd. Er bestaat ook een advies over van (als ik me niet vergis) meer dan 10 jaar oud van een commissie die dat eens nader heeft uitgezocht (ik ben de naam van die commissie even vergeten). De NMBS stoort zich daar echter niet aan, want het is maar een advies en niet bindend. De NMBS zal waarschijnlijk pas van mening veranderen als er een uitspraak van een rechter over is.
Groetjes,
Rian
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 02 jun 2012, 23:47
door peterbot
in een of ander spoorweghistorisch boek (ik denk van O.S. Nock) heb ik gelezen dat je in India ook eerste klas moet betalen als je op het dak van een eersteklas rijtuig wilt zitten. Si non è vero è bene trovato...
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 03 jun 2012, 11:32
door overweg13
Hallo
Ik heb net deze week nog eens aan den lijve ondervonden waarom het helemaal niet zo een slecht idee is om staanplaatsen eerste klas te verbieden voor reizigers met een biljet tweede klas.
Donderdag 31 mei nam ik in Kortrijk P8801 tot Poperinge. Deze trein bestaat uit een stel I10-rijtuigen, met twee eersteklasrijtuigen ongeveer in het midden van de trein. In Kortrijk stappen nogal wat scholieren op, van wie de meesten een halte of 3-4 mee rijden. Een zevental posteert zich op het platform van het tweede eersteklasrijtuig, dus tussen beide eersteklasafdelingen in. Dat zou nauwelijks storen mochten ze ook nog hun bek houden, maar het was een luidruchtige bende, en hun lawaai was duidelijk storend in het voor de rest erg rustige eersteklasrijtuig. En de rust is nu net een van de redenen waarom sommige reizigers bereid zijn om 54 % meer (en vaak meer doordat bepaalde formules niet in eerste klas aangeboden worden) op te hoesten.
De TBG maakte wel een opmerking (er waren blijkbaar ruim genoeg vrije zitplaatsen in tweede klas), maar daar bleef het bij. Precies dan zou dat punt van het reglement zijn nut kunnen bewijzen, en zinloos is het dus zeker niet.
Overigens vraag ik me af wat er zo aantrekkelijk is aan staanplaatsen eerste klas?
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 03 jun 2012, 12:53
door Accelerat
overweg13 schreef:Overigens vraag ik me af wat er zo aantrekkelijk is aan staanplaatsen eerste klas?
Meer staanplaats.
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 03 jun 2012, 14:17
door overweg13
Accelerat schreef:overweg13 schreef:Overigens vraag ik me af wat er zo aantrekkelijk is aan staanplaatsen eerste klas?
Meer staanplaats.
Dat was zeker niet het geval in deze trein, waar zelfs nog ruim voldoende zitplaatsen in 2de klas overbleven. En vaak zie je het ook gebeuren in ms 96: terwijl het platform tussen eerste en tweede zo goed als leeg blijft, wil men per se het eersteklasplatform (achter de stuurcabine, in de buurt van het gehandicaptentoilet) innemen.
Re: staanplaatsen 1ste klasse?
Geplaatst: 03 jun 2012, 23:27
door Steve
overweg13 schreef:Accelerat schreef:overweg13 schreef:Overigens vraag ik me af wat er zo aantrekkelijk is aan staanplaatsen eerste klas?
Meer staanplaats.
Dat was zeker niet het geval in deze trein, waar zelfs nog ruim voldoende zitplaatsen in 2de klas overbleven. En vaak zie je het ook gebeuren in ms 96: terwijl het platform tussen eerste en tweede zo goed als leeg blijft, wil men per se het eersteklasplatform (achter de stuurcabine, in de buurt van het gehandicaptentoilet) innemen.
In het geval van de MS96 is er daadwerkelijk meer staanplaats aan de kant van het gehandicaptentoilet. Het geheel is bovendien ook ietsje comfortabeler, bijvoorbeeld door het ontbreken van de bewegende delen horend bij overgang tussen de rijtuigen.