In de beginjaren hebben we vooral veel kilometers gemaakt. Zo zijn we diverse malen naar Brussel gespoord door met de D-trein Amsterdam - Parijs eerst naar Mons door te rijden en dan - naar ik meen binnen 10 of 15 minuten - over te stappen op de D-trein uit Parijs terug richting Brussel. Ook moest natuurlijk dat eerste jaar (op één dag vanuit Den Haag!) Luxemburg bezocht worden. Het aantal foto's en dia's in mijn collectie is daarom relatief beperkt.
Terug naar juli 1979. Voor het eerst voorbij station Roosendaal richting Belgie af te slaan, doorheen de befaamde spanningssluis, en links rijdend naar Antwerpen te sporen, was al een heel avontuur voor een 14 jarige die nog nimmer buiten de landsgrenzen geweest was. Ik zal nooit de reclame vergeten die we die eerste dag door het raam van onze coupee op Brussel Zuid zagen. Het tabaksmerk St. Michel dat zijn stevige rookwaar aanprees met de tekst "Niet voor broekventen". Voor wie de geschiedenis van dat merk wil nalezen kan terecht op: http://jeannicot.org/maj-17052010/livre.st.michel.pdf
Het eerste uitstapje voerde (via de hierboven beschreven omweg) naar de het parcours van de Ronde van Frankrijk welke etappe op 7 juli zou eindigen in Brussel. Een voettocht vanaf Brussel Zuid via de Hallepoort en het Barreel van Sint Gillis eindigde in het Dudenpark op een fraai standpunt langs de Mysteriestraat. Hier de doorkomst van het peloton met twee kemphanen in één foto gevangen: Bernard Hinault (1), met in het wiel Joop Zoetemelk (11).

Brussel, Mysteriestraat 7 juli 1979 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
De volgende dag zou "Jopie" (alias de "Wieltjeszuiger" of de "Eeuwige Tweede") zijn gele trui verdedigen in de tijdrit door Brussel. Ik kan niet herinneren of hij zijn trui behield die dag, wel weet ik dat Hinault de tijdrit won. Joop zou uiteindelijk in Parijs als tweede eindigen, op ruim 13 minuten achter Hinault.

Joop Zoetemelk Brussel 1979 by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Maar genoeg over wielrennen. Hierbij een deel van de spoordia's van deze eerste verkenning die zomer. Aanvullingen op wat er te zien is zijn welkom.
Tweemaal reeks 16 op rust te Brussel Zuid.

197907 00001 Brussel Zuid by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
De 1608 bij vertrek uit Brussel Noord. Gezien het materieel lijkt mij dit een trein uit Oostende naar Keulen. Klopt dit?
Aanvulling: het gaat dus om een trein die - waarschijnlijk - uit Keulen komt: de rijrichting is immers richting NZ-verbinding

197907 00002 Brussel Noord by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Hetzelfde standpunt, maar met een reeks 59. Bij het zien van zo'n foto komt het vertrouwde geronk van deze locomotief weer in herinnering terug.

197907 00003 Brussel by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Anno 2012 lijkt dit een passende treinsamenstelling voor een exclusieve rit voor liefhebbers. Anno 1979 dagelijkse praktijk.

197907 00004 Brussel by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Twee maal reeks 62 op de Noord-Zuid verbinding Roept herinneringen op aan een avondspits in Brussel Centraal waar horen en zien je verging als zo'n trein luid brullend het perron verliet, terwijl de volgende trein op het andere spoor het station alweer binnen kwam rijden.

197907 00006 Brussel Noord by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr

197907 00009 Brussel Noord by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Een wat standpunt betreft niet zo'n geweldig kiekje van eenSabenastel. De treinverbinding naar Zaventem die naar ik mij herinner vanaf Brussel Centraal vanaf een tamelijk weggestopt en duister kopspoortje vertrok.

197907 00008 Brussel Noord by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Drukte te Brugge

197907 00012 Brugge (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Een rustiger moment te Brugge

197907_00013 Brugge by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Na een hele zit eindelijk aangekomen in het zonnige Oostende. De jongeman die half in beeld is, ben ik. Vanaf hier gingen we met een dagkaart van de NMVB de hele kustlijn berijden. Een interessante ervaring om zo'n 60 kilometer in een tram af te leggen. Maar iets wat ik nu niet meer zou gaan doen.

197907 00014 Oostende (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Wordt vervolgd...