Re: I5 op 1827/1807
Geplaatst: 08 jul 2012, 14:27
Een leek kan de I5- en de I6-ligrijtuigen nog het makkelijkste uit elkaar houden aan de hand van de ramen: bij de I5 is er een metalen balk rond het midden van het raam (tot daar kan hij open), bij de I6 is er ofwel enkel een klein stukje aan de bovenkant, ofwel helemaal niets dat open kan. Nog een verschil: de I6 heeft een "rokje" (metalen platen die de apparatuur onder het rijtuig, tussen de draaistellen, grotendeels afschermen), terwijl je bij de I5 alles mooi ziet zitten. Is trouwens ook een goede manier om I6 en I10 (die evenmin zo'n rokje heeft) uit elkaar te houden.
Maar die hele discussie is in feite zinloos, want een I5 zul je inderdaad nooit meer in commerciƫle dienst tegenkomen.
(overigens zijn de I6bc ook niet extreem uitzonderlijk - ze worden of werden in een aantal P-treinen ingezet)
Maar die hele discussie is in feite zinloos, want een I5 zul je inderdaad nooit meer in commerciƫle dienst tegenkomen.

(overigens zijn de I6bc ook niet extreem uitzonderlijk - ze worden of werden in een aantal P-treinen ingezet)