Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
loic1811

Re: Onderhoud van treinen in binnen en buitenland

Bericht door loic1811 »

in het algemeen blijven er wel wat treinen aan het perron in de nacht in brussel-zuid ook maar lang is dit ook niet want zijn vaak ook 1 van de eerste treinen s'morgens .
ik heb daarstraks gemerkt dat er graffiti is op stel 08007 ik heb gisteren op dat stel gezeten en toen was er nog niks op :evil:
Teach2

Bericht door Teach2 »

hle2127 schreef:in het algemeen blijven er wel wat treinen aan het perron in de nacht in brussel-zuid ook maar lang is dit ook niet want zijn vaak ook 1 van de eerste treinen s'morgens .
ik heb daarstraks gemerkt dat er graffiti is op stel 08007 ik heb gisteren op dat stel gezeten en toen was er nog niks op :evil:
Zat die op de Brussel - luchthaven - Leuven? Groene kribbel opzij aan de kop? Die heb ik ook zien rijden, was niet zeker of dat de 08007 of 08009 was. Reed samen met de 08004.

Eigenlijk zouden we eens moeten timen hoe lang het duurt voor die er af is. :evil:

Daarstraks de gerenoveerde 311 gezien. Grote schildering op 1 rijtuig, die men geprobeerd heeft er af te halen (ooit eens...). Duidelijk te zien dat zelfs bij die gerenoveerde stellen de verf er mee afkomt, stel dus al permanent geschandaliseerd.

Je zou dan denken dat wanneer ze die stellen 'renoveren', en wetende hoe groot het graffitiprobleem is, én hoe de breaks een voorgeschiedenis hebben van verf die er mee afkomt, ze toch zouden proberen maatregelen te nemen om dat te voorkomen. Niet dus. Of jawel: over de nummertjes en technische gegevens plakken ze dus wél folie! Ze hebben het dus wel degelijk, ze kennen het. Waarom dan niet gebruiken over het hele rijtuig? Kan het hen dan werkelijk zo weinig schelen dat die treinen met afgebladderde verf moeten rondrijden?
loic1811

Bericht door loic1811 »

neen op aalst-eigenbrakel en inderdaad een groen/zwarte kribbel op de kop en het viel me op van tiens da was gisteren nog niet
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik zet laten tussen haakjes, omdat dit eigenlijk evident een opdracht is van de lokale politie.
Dit lijkt mij eerder een taak van de spoorwegpolitie en de NMBS te zijn, de spoorwegen wilden destijds immers een eigen veiligheidsdienst.Ik vraag mij trouwens af of de lokale politie wel op de sporen mag komen, het is toch een aparte en gevaarlijke omgeving en zoek er je weg maar eens... De SPC zie je na 22u sowieso al niet meer.
Steven

Bericht door Steven »

lokale politie heeft in principe geen bevoegdheid zover ik weet, spoorwegpolitie maakt namelijk deel uit van de federale politie.
nahoj

Bericht door nahoj »

Teach2 schreef:Of jawel: over de nummertjes en technische gegevens plakken ze dus wél folie! Ze hebben het dus wel degelijk, ze kennen het. Waarom dan niet gebruiken over het hele rijtuig? Kan het hen dan werkelijk zo weinig schelen dat die treinen met afgebladderde verf moeten rondrijden?
Die folie is peperduur.
En het afnemen van de folie beschadigt helaas ook soms de onderliggende verflagen.

Er worden ook continu andere soorten verf op de markt losgelaten, met andere herkomst en andere samenstellingen. De kuisproducten moeten daar aan aangepast worden, wat ook zijn tijd kost.

Ik blijf erbij dat men beter energie in preventie steekt dat in reiniging, zeker als die snel moet gebeuren. Het is op lange termijn veel goedkoper.
Teach2

Bericht door Teach2 »

nahoj schreef:Die folie is peperduur.
En herschilderen niet?

De folie die de Nederlanders gebruiken (ik weet niet of dat dezelfde is die de NMBS gebruikt) kost volgens berichten inclusief aanbrengen 10.000 Euro per treinstel. Lijkt veel, maar als je kijkt naar de totale kost van de 'modernisering' van de breaks (anderhalf miljoen Euro per stel) is dat een peulschil: voor de kost van de opkalefatering van één break voorzie je de volledige break-vloot van zo'n folie.
Ik blijf erbij dat men beter energie in preventie steekt dat in reiniging, zeker als die snel moet gebeuren.
Euh, reiniging IS de beste preventie!

Letterlijk ELKE spoorwegmaatschappij in onze buurlanden is al tot die conclusie gekomen jaren geleden. Waarom denk jij het beter te weten dan hen?
HijDieHetWeet

Bericht door HijDieHetWeet »

Sommige zaken worden hier nogal simplistisch voorgesteld.
Dit is de bittere realiteit
a. TOP Vorst met z'n bundels is gekend voor allerhande vandalen:
- daklozen die in de winter beschutting zoeken in de rijtuigen, en alles onderplassen/kotsen en andere vieze dingen doen (de politie komt ze ophalen, de dag erna zitten ze er terug)
- drugsgebruikers die daar op hun gemak drugs komen consumeren (de politie komt ze ophalen, de dag erna zitten ze er terug)
- jongerenbendes (+25 man) die graffiti komen spuiten en het personeel met hun leven bedreigt (de politie wordt op de hoogte gebracht maar DURFT niet komen) (dit gebeurt regelmatig)

b. Ivm de schildering van de Breaks. Sinds enkele jaren zijn er, door de wetgever, strenge emissienormen opgelegd betreffende solventgedragen verven. Het komt er bijna op neer dat ze verboden zijn. Ze nog toepassen op de Breaks gaat niet meer. Dus, het enige alternatief zijn watergedragen verfen, die spijtig genoeg, minder goed bestand zijn tegen graffiti. Enkel over de UIC nummering worden anti-graffiti stickers geplaatst. Hele rijtuigen bestickeren is op lange termijn duurder (na allerlei proeven, na kosten-baten analyses,...) Trouwens, die stickers op de 'Amsterdammer' zijn niet van het anti-graffiti type. Bij bepaalde verfbussoorten gaan die stickers ook kapot.
Omheiningen plaatsen => kost een bom geld om te plaatsen, kost een bom geld om te herstellen: een stukje draad gaat die mensen niet tegenhouden, camera's ook niet,...

De NMBS moet binnen een kader werken, of ze dat nu willen of niet, of ze er iets aan kunnen doen of niet.
Teach2

Bericht door Teach2 »

En wat is het excuus om ze niet veel sneller te kuisen? Nogmaals: AL onze buurlanden slagen erin om beklad materieel binnen een paar dagen (en vaak zelfs binnen een dag) te reinigen, enkel de NMBS niet. Wat maakt de NMBS zo uniek dat dat niet sneller kan gaan?

Het is bijna om moedeloos van te worden om te zien hoe er vooral naar excuses lijkt te worden gezocht om het probleem niet te moeten aanpakken, ipv naar oplossingen. Ik vrees dat dat een beetje de ingebakken NMBS-mentaliteit is...
Steven

Bericht door Steven »

hijdiehetweet, dat kader dat jij wil vernoemen is GELD, geld dat niet naar onderhoud gaat zoals kuisen, verwijderen van graffiti.
HijDieHetWeet

Bericht door HijDieHetWeet »

toch ff opmerken dat onderhoud absoluut niet uitgesteld of maar half gedaan wordt. De regels zijn zeer strikt. GS, OH, THK, GHK, MOD. Nergens worden limieten overschreden (noch op tijd, noch op kilometer). Voor grafitti zijn op verschillende plaatsen in het land externe firma's die in het weekend stand-by zijn. De rottigheid is het materieel daar ter plaatse krijgen. Probeer in het weekend maar eens bestuurders vast te krijgen om lege ritten te doen, laat staan 's nachts.
Steven

Bericht door Steven »

Dan moeten ze het maar tijdens de week inplannen he. Het is zo al een ramp met het stand by plaatsen van bestuurders, in de meeste depots bestaat het gewoonweg niet meer. Dat ze dan maar speciale diensten opstellen op die ritten te verzekeren zodat het materieel ter plaatse geraakt.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Dan moeten ze het maar tijdens de week inplannen he.
Voila, zo doen ze dat in Nederland ook. En voorzie meer plaatsen waar graffiti verwijderd kan worden (ook dat heeft men in NL gedaan), zo beperk je al het aantal nodige overbrengingen, én de tijd die nodig is om materieel ter plekke te krijgen, en dus de tijd dat materieel niet kan worden ingezet. Zorg ervoor dat je graffiti kan verwijderen op die plaatsen waar sowieso al veel materieel overdag staat (buiten de spits) en je hoeft veel materieel zelfs al niet meer over te brengen: je kan het gewoon kuisen tussen de ochtend- en avondspits in. Nogmaals: zo doen ze het in Nederland ook: materieel komt binnen na de ochtendspits, wordt gekuist, en tegen dat de avondspits begint zijn die terug proper. Als dat daar kan (waar men overdag veel minder materieel aan de kant staan heeft dan hier, gezien zij het fenomeen van spitsuurtreinen niet kennen) dan moet dat hier zéker kunnen.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik zal het nog eens zeggen, en het is me vandaag nogmaals opgevallen: In Nederland zie je tegenwoordig meer en meer materiaal rondrijden met graffiti.
Zelfs een Fyra ram had ervan.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Hobbes schreef:Ik zal het nog eens zeggen, en het is me vandaag nogmaals opgevallen: In Nederland zie je tegenwoordig meer en meer materiaal rondrijden met graffiti.
Zelfs een Fyra ram had ervan.
Ik heb vorige week nog een hele dag met de trein in NL rondgereden, en heb er speciaal op gelet. Op een hele dag 5 treinen gezien met graffiti, allemaal duidelijk recente. Tijdens mijn korte overstap in Antwerpen 's morgens en 's avonds had ik er al 9 gezien. In Nederland ging het telkens om 1 'piece' of tag of hoe je die dingen ook noemt per trein, hier staan er op eenzelfde rijtuig vaak meerdere, en vaak ook op meerdere rijtuigen per trein.

Echt niet te vergelijken hoor...
Plaats reactie