Patrick schreef:Mijnheer de staatssecretaris had het wel degelijk over "verwarmde schuilhuisjes". Ik heb het
verslag van de Kamercommissie Infrastructuurerop nagekeken (zie bij vraag/antwoord 18.02):
Het station van Haaltert maakt deel uit van het GEN. Het zal worden gemoderniseerd, onder meer door perronverhoging en verharding, door verwarmde schuilhuisjes en door een betere verlichting.
De staatssecretaris heeft waarschijnlijk nog nooit in een station/schuilhuisje gestaan

Zou de staatsecretaris nog nooit een rit gedaan hebben met den "Tuybens-express" of de snelle p-trein Zottegem <->Brussel?

Sporen vanuit Munkzwalm met de "Tuybens-express".
Guido De Padt stelt graag vragen over de NMBS volgens dhr. Tuybens.
14 Vraag van de heer Guido De Padt aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken, over "het warmdraaien van treinstellen" (nr. 14942)
14 Question de M. Guido De Padt au secrétaire d'État aux Entreprises publiques, adjoint à la ministre du Budget et de la Protection de la consommation, sur "le préchauffage de rames ferroviaires" (n° 14942)
14.01 Guido De Padt (VLD): Mijnheer de staatssecretaris, elke ochtend worden de bewoners van sommige stationsbuurten geconfronteerd met warmdraaiende treinstellen. Dat warmdraaien is noodzakelijk omdat de elektrische locomotieven gedurende 15 minuten moeten ventileren om condensatievocht te verdrijven.
Naar aanleiding van eerdere klachten in de Kempen werd door de NMBS en Infrabel beslist de treinstellen 200 meter verderop te laten warmdraaien. Ondanks die maatregel blijven op sommige plaatsen buurtbewoners klagen over lawaaihinder die al vanaf 4 uur ’s morgens van start gaat.
Vandaar een aantal vragen. Hoeveel klachten ontving de NMBS in 2005, 2006 en 2007 over geluidshinder door treinstellen? Op welke plaatsen in België kan men die klachten terugvinden? Hoe lang voor het echte vertrek van een trein wordt gestart met het warmdraaien? Welke maatregelen neemt de NMBS in het algemeen na het krijgen van meerdere klachten over eenzelfde locatie? Is het verplaatsen van de treinstellen niet een beetje nutteloos, daar enkele meter verder waarschijnlijk andere mensen hinder zullen krijgen van het geluid? Hebt u al onderzocht of er alternatieven zijn voor het warmdraaien nabij woonwijken?
14.02 Staatssecretaris Bruno Tuybens:
Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Padt, ik weet dat u bijzonder graag parlementaire vragen stelt. Telkens in een artikel in de krant het woord “NMBS” staat, staat u met de pen in de aanslag om een vraag te stellen.
In de periode 2005, 2006 en 2007 heeft de NMBS 9 klachten in verband met het stationair draaien van locomotieven en treinstellen gehad, met name te Lier, Turnhout, Hasselt, Tongeren, Merelbeke, Geraardsbergen – dus 1 in Geraardsbergen – Gent-zeehaven, Quicambois en Monceau. Enkel de klachten uit Turnhout en Geraardsbergen houden verband met het klaarmaken van treinstellen voor het vertrek. Zo kunnen we natuurlijk over alles parlementaire vragen beginnen te stellen. Sorry dat ik het zo formuleer.
De ventilatoren voor afkoeling van de elektrische tractiemotoren moeten enkel draaien indien dat echt nodig is. Bij vochtig weer en dooi moeten de ventilatoren minstens een kwartier draaien alvorens de motoren onder spanning mogen worden gezet. Een trein die is samengesteld uit dieselmotorwagens moet ongeveer een uur voor het vertrek van de trein opgestart worden. Na ongeveer 45 minuten – die tijd is afhankelijk van de lengte van de trein – wordt die trein aan het perron gebracht. Elke klacht wordt onderzocht. Meestal betreft het een zeer lokaal probleem en in de mate van het mogelijke wordt er naar een oplossing gestreefd in overleg met de lokale stationsdiensten en de betrokken buren. In het beperkte aantal gevallen waarin wordt geklaagd over het stationair draaien van een alleenstaande locomotief, kan het verplaatsen van de geluidsbron een oplossing bieden, tot op het ogenblik dat dit andere mensen zou storen logischerwijze. Het verplaatsen van een enkele honderden meters lang treinstel is bovendien niet zo evident. In het geval van de klacht in Turnhout oordeelden de stationsdiensten dat deze maatregel op dit ogenblik mogelijk en zinvol zou zijn.
14.03 Guido De Padt (VLD): Ik neem er akte van dat de staatssecretaris het aantal klachten eerder belangrijk vindt dan het feit dat een pak mensen eventueel door een of twee feiten ’s nachts worden gestoord of ’s morgens wakker worden. Als het negentig keer of negenhonderd keer moet gebeuren vooraleer het zinvol is op een vraag te antwoorden, dan weze het zo. Ik weet niet op voorhand hoeveel klachten er zijn in ons land en dat is de reden waarom ik dit vraag: om het te vernemen.
Ik zal misschien in het vervolg – er zal mogelijk geen vervolg komen – vooraf informeren in welke mate een vraag al dan niet zinvol genoeg is om gesteld te worden in functie van het antwoord dat ik zou krijgen. Het weze zo. Als u zo stekelig reageert op een vraag die wij vanuit een zekere bezorgdheid willen stellen niet in functie van ons belang, maar van het belang van wie daarmee wordt geconfronteerd, dan is dat zo. Mijnheer de staatssecretaris, u begint een beetje op uw collega Landuyt te lijken. U moet niet lachen met ons!
14.04 Staatssecretaris Bruno Tuybens:
De ene heeft een tsunami aan vragen, de andere heeft er een paar specifieke. Ik kan dat enkel samen met u vaststellen.
14.05 Guido De Padt (VLD): Dat is juist, maar wat wint u ermee door op die manier te antwoorden?
14.06 Staatssecretaris Bruno Tuybens: Ik wilde daar gewoon mijn mening over geven, zoals u mijn mening af en toe vraagt.
14.07 Guido De Padt (VLD):
Ik ga nu naar huis met de NMBS!
14.08 Staatssecretaris Bruno Tuybens:
Dat is goed. Goede reis.