treindetectie "op" een wissel ..

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Dan komt de wisselstraat toch netjes vrij en moet er geen mannetje naartoe wandelen...
Vanaf het ogenblik dat er een "décontrôle " ADV is vastgesteld of andere onregelmatigheid. Mag er geen meter meer worden gereden. Er is altijd een mogelijkheid dat de wissel is verplaatst of gebroken onder de trein. Daarom visuele controle van een persoon. Wie? dit laatse hangt af van de reglementering van de infrabeheerder; Dit kan zijn een bestuurder ,technieker spoor of seinen of andere opgeleide functie (van infrabeheerder of exploitatant).
een wissel geeft een stand weer op het visueel panel in een control center.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door dentheo »

Wanneer een goederentrein stopt en hij staat achteraan een paar cm. over een spoorkringscheiding, mag hij dan ook niet een paar meter dichter naar het sein rijden ?
Want dan blokkeert hij ook een wisselstraat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door Steven »

Natuurlijk mag hij dat, maar als de TB niet weet dat hij net 2 cm te vroeg is gestopt gaan ze het hem moeten zeggen hoor, anders gaat hij zich niet verzetten.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door fets »

dentheo schreef:Hoe werkt treindetectie op een wissel ?

Naar aanleiding van
"Doordat de trein langer was stond die op een wissel. Een personeelslid ging op vraag van het seinhuis nakijken of die in de juiste positie stond om te vertrekken in de andere richting. Zijn antwoord was positief, maar dat bleek achteraf fout. We gaan verder onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren en gaan er lessen uit trekken. Veiligheid blijft onze eerste prioriteit", benadrukt Thomas Baeken van Infrabel.
Hoe lang was deze samenstelling? Was het 3 x MS96 of 4 x MS96?
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Natuurlijk mag hij dat, maar als de TB niet weet dat hij net 2 cm te vroeg is gestopt gaan ze het hem moeten zeggen hoor, anders gaat hij zich niet verzetten.
Natuurlijk dat bedoelde ik het seinhuis ziet tot zijn verwondering een wisselstraat niet vrijkomen en weet dat het "krap" is.
Dan lijkt het mij vlotter de machinist even op te roepen.
Zeker als hij kopmaakt, want dan loopt hij zelf naar het probleem ...
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Wanneer een goederentrein stopt en hij staat achteraan een paar cm. over een spoorkringscheiding, mag hij dan ook niet een paar meter dichter naar het sein rijden ?
Want dan blokkeert hij ook een wisselstraat.
Ja maar dan heb je geen "alarm" of "décontrôle" van een wissel. Dan is uw wisselstraat nog altijd aangelegd en genomen zonder "incident"
Als je een "alarm" of édécontrôle " hebt is die wisselstraat nog altijd aangelegd en aangegegaan maar met alarm op een spoortoestel. Rijd die trein erover zonder dat hij gestopt of kan gestopt worden dan is het zo.In de andere gevallen moeten de verificaties gedaan worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:Natuurlijk mag hij dat, maar als de TB niet weet dat hij net 2 cm te vroeg is gestopt gaan ze het hem moeten zeggen hoor, anders gaat hij zich niet verzetten.
Natuurlijk dat bedoelde ik het seinhuis ziet tot zijn verwondering een wisselstraat niet vrijkomen en weet dat het "krap" is.
Dan lijkt het mij vlotter de machinist even op te roepen.
Zeker als hij kopmaakt, want dan loopt hij zelf naar het probleem ...
Maar een goederentrein laten kopmaken op een spoor dat te kort is, is wel een probleem van het seinhuis hoor. Ze weten normaal perfect hoe lang een trein is dan moeten ze die maar op een spoor trekken dat lang genoeg is. Trouwens meestal als men werkt op een spoor dat nogal aan de "nipte" kant is zet men het uitritsein open van dat spoor. Men laat de trein dan rijden zodanig dat de eerste wagen met zijn kop gelijk staat met het uitritsein om zodoende achteraan plaats te winnen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door dentheo »

Dan spreekt ge wel "reizigerstreinen " :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Als je een "alarm" of édécontrôle " hebt is die wisselstraat nog altijd aangelegd en aangegegaan maar met alarm op een spoortoestel. Rijd die trein erover zonder dat hij gestopt of kan gestopt worden dan is het zo.In de andere gevallen moeten de verificaties gedaan worden.
Ho maar ik had begrepen dat in Mechelen de wisselstraat niet afgereden was, niet dat de wissel in storing lag...
Ik dacht dat 2m doorrijden dan de vlotste oplossing is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door Steven »

Als hij al aan de andere kant tegen het sein stond was dat geen oplossing. Gewoon effe doorrijden is niet altijd de oplossing, je hebt ondertussen ook reizigers die in en uitstappen. Je hebt de bestuurder die ondertussen al aan de andere kant is aangekomen en daar het probleem zelf ook vaststelt. Je mag ook niet zomaar even een paar m achteruit rijden.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Als hij al aan de andere kant tegen het sein stond was dat geen oplossing. Gewoon effe doorrijden is niet altijd de oplossing, je hebt ondertussen ook reizigers die in en uitstappen. Je hebt de bestuurder die ondertussen al aan de andere kant is aangekomen en daar het probleem zelf ook vaststelt. Je mag ook niet zomaar even een paar m achteruit rijden.
Er zijn altijd veel redenen om iets niet te doen....
Maar er zijn in de geschiedenis nooit zoveel communicatiemiddelen geweest als nu.
Deuren dicht, TBG in zijn deurgat, trein metertje terug, bingo .
Niet "high tech", maar wel praktisch en risicoloos. Of kan dat alleen met team arbeid ???

De nu gekozen "oplossing" vind ik toch ook maar pover...zeker gezien het resultaat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Bericht door Steven »

treinbestuurder komt toe, zet zijn trein stil en is zich nog niet bewust van het probleem, lost zijn deuren, zet stuurpost buiten dienst en gaat te voet naar de andere kant. Op dat moment is het dus al te laat voor uw oplossing. Dan is de snelste oplossing gewoon de procedure toepassen zoals ze gedaan hebben, snel en goed als iedereen zijn werk goed doet en zelfs zonder enige reiziger te hinderen en amper vertraging.
Bij uw oplossing moet de bestuurder terug naar de andere kant (weeral te voet) terug stuurpost in dienst zetten, de TBG de deuren dan laten sluiten, de trein verzetten, de stuurpost terug buiten dienst zetten (2de keer) en terug naar de kant van vertrek gaan (dus 2de x die afstand afleggen) al al die bewerkingen en je hebt minstens 10-15 minuten aan uw been. Als je dan nog reizigers hebt die de truc van de gevoelige boord kennen om een deur toch open te houden (wat dagelijkse kost is op die MS96) dan ben je zeker nog niet bezig met die oplossing.
Plaats reactie