verkeerde wisselsturing treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steve

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door Steve »

LHOON schreef:
Retard schreef:Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. Dat bericht de krant Het Laatste Nieuws.

"Botsing met een andere LIJN": wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Hetzelfde hier:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... cs_staking

Door de actie van deze ochtend zouden "dertien lijnen" geschrapt zijn...
Steven

Bericht door Steven »

LHOON schreef:
Retard schreef:Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. Dat bericht de krant Het Laatste Nieuws.

"Botsing met een andere LIJN": wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Je moet u vooral een journalist voorstellen die een artikel schrijft zonder enige spoorkennis en dat duidelijk laat merken (zonder opzet) in zijn artikel. Hij heeft de vertegenwoordiger allicht verkeerd begrepen. Veel kans voor dat deze laatste misschien iets te technische uitleg gaf ipv het simpel te houden.
Retard

Bericht door Retard »

Kan een seinhuis eigenlijk twee treinen op elkaar laten botsen? In seinsimulatieprogramma's zoals NSArnhem of SimSig is dit bijna onmogelijk, tenzij op uitdrukkelijk 'bevel'.
gysev

Bericht door gysev »

groentje schreef:Brussel-Zuid is overigens wel deels EBP, o.a. Y. Klein Eiland op lijn 50A.
Niet juist, Y FBKI is nog steeds all-relais. EBP zit wel in de planning voor eind 2013.
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

LHOON schreef:Vandaag op HLN site: "Alerte machinist voorkomt treinbotsing na informaticaprobleem"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... leem.dhtml

Is er echt een risico op botsing als een trein verkeerd wordt gestuurd? De seinen doen toch correct hun werk?

Er is qua veiligheid NIKS MIS met een miszending, als er een trein zou gestaan hebben in de sectie rechtdoor, dan zou men het vertakkingssein ni eens kunnen open zetten hebben... Das dus echt gazette praat wat je vind in HLN en vele andere ...

Je kan het simpelweg zo vergelijken :

Als je op de autosnelweg rijd en je mist een afrit ... ga je daarom botsen ? Nee, tuurlijk niet, je komt gewoon niet op de plaats waar je moest zijn. In feite is het zo simpel als dat. 8)
groentje

Bericht door groentje »

Zeker, @gysev? Je zal wel gelijk hebben, hoor, maar ik dacht de Y Klein Eiland toch al op de EBP-beelden gezien te hebben. Ik zal het vanavond eens nakijken.
am62

Bericht door am62 »

Steven schreef:Je moet u vooral een journalist voorstellen die een artikel schrijft zonder enige spoorkennis en dat duidelijk laat merken (zonder opzet) in zijn artikel. Hij heeft de vertegenwoordiger allicht verkeerd begrepen. Veel kans voor dat deze laatste misschien iets te technische uitleg gaf ipv het simpel te houden.
In dit geval was de "vertegenwoordiger" een reizigster die van Brussel naar Ninove spoorde met de CR-trein.
groentje

Bericht door groentje »

Tja, als automobilist kan je natuurlijk wel verkeerdelijk de afrit oprijden :mrgreen:
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

am62 schreef:
Steven schreef:Je moet u vooral een journalist voorstellen die een artikel schrijft zonder enige spoorkennis en dat duidelijk laat merken (zonder opzet) in zijn artikel. Hij heeft de vertegenwoordiger allicht verkeerd begrepen. Veel kans voor dat deze laatste misschien iets te technische uitleg gaf ipv het simpel te houden.
In dit geval was de "vertegenwoordiger" een reizigster die van Brussel naar Ninove spoorde met de CR-trein.

Mja, dan nog, mensen denken nu blijkbaar allemaal da er een ramp zat aan te komen. Reizigers treinen worden ni zo vaak miszonden, ma bij goederen geberut da veel meer zunne, op zicht is da ni zo erg, treinen komen zowiezo op "lege sporen" terecht, alleen is da dan een gans gedoe om die toch op zijn juiste bestemming te krijgen. Als d ebestuurder de lijn bovendien niet kent, kan hij ni eens verder rijden, zowiezo moet men bij miszending stoppen en contact opnemen met de blokpost. In overleg kan je dan achteruit (met begeleiding van 2de persoon die dan op kop van de beweging moet staan, achterkant trein dus) ofwel doorrijden als je via die weg ook op je bestemming kan geraken. (enkel mogelijk als de bestuurder die lijn kent).

Ik lach me kreupel als de reacties lees van "de laatste gazette"
Mensen weten ni waarover het gaat, wat er misging, wat er vooral NIET kan gebeuren en zo meer ... alles is fel overdreven, maar het is opnieuw voer om de NMBS in een slecht daglicht te stellen, dat is sind enige tijd een nationale sport geworden :?
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Doet nogal denken aan een probleem van een paar jaar geleden tussen Lier en Herentals.
Klapper op de vuurpijl was de verklaring van de bestuurder dat hij zoiets nog nooit had meegemaakt en dat op de dag voor zijn pensioen.
Het kan niet idioter overkomen want hij werd richting Mol gestuurd en da's met een ander seinbeeld en dat moet hij geweten hebben.
In het recente geval lijkt het erop dat het om eenzelfde fout in het informaticasysteem gaat.
De veiligheid is op geen enkel moment in gevaar geweest, wat de gazetten ook beweren.
En als iemand schrijft dat het in zoveel jaren treinrijden de eerste keer is, is dat dan niet heel goed gewerkt al die andere keren?
Dat vergeet men maar al te graag...
De trein.
Alleen voor durvers.
caroline

Bericht door caroline »

ik ben de "vertegenwoordigster" van de zogenaamde journalist, nl. de pendelaarster. Ik werd telefonisch gecontacteerd op de werkvloer, met een slechte verbinding en een "bijna" onverstaanbare hoestende journalist !

Laat mij duidelijk zijn dat het verhaal in het artikel uit zijn context werd gerukt.

Paniek? Er is even een licht paniekerig gevoel geweest bij de mensen die in de verouderde wagons zaten. Zij kregen nl. nauwelijks informatie. Deze is zelfs niet ontstaan door de "conducteur" die naar achteren van de trein stoof, of die langs het spoor opnieuw voorbijkwam. Dit werd zelfs lacherig onthaald door te zeggen, voilà, onze chauffeur laat ons achter, we staan hier mooi.
Het ongemakkelijk gevoel bij de reizigers is in de verouderde wagons eender ontstaan, nadat de treinbegeleider die zelf volledig bleek en zweterig was van paniek, de mededeling is komen maken en ik herhaal letterlijk: Brussel heeft ons op het verkeerde spoor gestuurd. Ze wisten niet eens dat wij hier reden, euh euh .... en toen stoof hij naar de volgende wagon.

Het is trouwens niet "ik" die opmerkte dat we verkeerd reden, maar een medereizigster die het al een tijdje voor de conducteur had opgemerkt. Ook dit werd trouwens lacherig onthaald.

Maar zoals ik al zei: het is pas door de begeleider die zelf in paniek was dat er ongemak is ontstaan bij de reizigers. Niet de conducteur. Au contraire, deze persoon verdient een pluim voor het geleverde werk!

Ook de formulering over de "treinongevallen" is niet volledig correct.Nadat er ongemak is ontstaan bij de reizigers werd er zenuwachtig gegrapt over een bepaalde positie aan te nemen mocht het toch fout lopen.
Hier heb ik bij de medereizigers het verhaal gedaan over een collega van mij die betrokken was in het treinongeval van Buizingen. Zij wordt "dagelijks", letterlijk, herinnerd aan die dag door het grote litteken op haar voorhoofd. Zij heeft zware periodes doorgemaakt en dit ongeval heeft haar leven veranderd.

Het is alleen jammer dat er zo'n weinig communicatie is geweest door de treinbegeleider naar de reizigers toe. Na zijn paniekerige mededeling vond hij het waarschijnlijk zelfs niet nodig om de reizigers gerust te stellen of meer informatie te verschaffen over hun tijd van aankomst.
En een klein uur lijkt voor sommigen misschien niet veel? Wél in zo'n situatie.

Dus, ik herhaal laat het duidelijk zijn dat het artikel "ietwat" werd overdreven is. Het is niet omdat zo'n situatie is ontstaan dat de personeelsleden bij de NMBS geen respect verdienen. Deze conducteur verdient een pluim.
De controleur daarentegen dient dringend aan zijn communicatie te werken. Maar er dient nog steeds stilgestaan te worden bij het feit dat dit ook maar mensen zijn, die al regelmatig genoeg met "moeilijke" mensen te maken krijgen en geweld!

Wie het "overdreven" krantenartikel wenst te lezen kan dit steeds bekomen.

mvg,
Steven

Bericht door Steven »

Die treinbestuurder deed gewoon zijn werk hoor, als de treinbegeleider weinig of geen info gaf is dit echt jammer, het gaat over een doodgewone miszendig, daar is geen enkel gevaar mee gemoeid, voor geen enkele seconde van de rit. Doordat jullie rit verkeerd werd genummerd werd ze naar de verkeerde bestemming gestuurd dat is alles. Eens een treinbestuurder zoiets vaststelt moet hij gewoon een aantal procedures doorlopen. Afhankelijk van de plaats waar de trein tot stilstand is gekomen is de procedure iets of wat verschillend en dit rekening houden met de lijnkennis van de bestuurder in kwestie maar dit is hierboven al eerder uit de doeken gedaan.
gysev

Bericht door gysev »

groentje schreef:Zeker, @gysev? Je zal wel gelijk hebben, hoor, maar ik dacht de Y Klein Eiland toch al op de EBP-beelden gezien te hebben. Ik zal het vanavond eens nakijken.
Aangezien ik al 20 jaar op B1 werk denk ik dat toch redelijk zeker te weten. :wink:
Retard

Bericht door Retard »

De TBG zal wel schrik gehad hebben van boze reacties.
Steven

Bericht door Steven »

Retard schreef:De TBG zal wel schrik gehad hebben van boze reacties.
Als je juist gaat uitleggen aan de mensen wat er scheelt zullen er weinig tot geen boze reacties zijn denk ik zo. Mensen die te weinig of geen info hebben zijn veel lastiger denk ik zo.
Plaats reactie