Pagina 2 van 4
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 13:52
door Steven
Retard schreef:
Misschien dat ze de M4 dan enkel nog willen inzetten in de P-treinen? Natuurlijk zit je dan weer met het probleem dat je in 2025 meer 25 kV~ zult hebben, en dat HLE 18 en 19 niet de juiste stroom zullen leveren aan die rijtuigen. Als je nog M5 wilt inzetten, moet je die stuurstanden wel houden, aangezien de statische monsteromvormer van 65 kVA zich in het BDx-rijtuig bevindt.
M4 kan perfect onder 25kV hoor. Ze hebben jaren naar Rijsel geweest.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 13:56
door carlos
Retard schreef:Joris schreef:Hallo,
kika schreef: Maar ETCS gaat toch enkel over motorstellen, stuurstandrijtuigen en locomotieven en niet relevant voor rijtuigen? Het is misschien slim om oudere reeksen te verkopen en nieuwer materieel (incl. stopcontacten, airco, brede deuren, hoge snelheden, ETCS,...) aan te schaffen maar ik durf het toch niet aan om dat na te rekenen op mijn zakjapanner, zo zonder cijfers of verstand. En hoe zit dat dan met kopers vinden in de toekomst en ondertussen al geld hebben uitgegeven voor nieuwer materieel? Klinkt risicovol.
Maar aangezien de M4 enkel in TD kan rijden mer de 21'ers hangt hun toekomst samen met deze van de reeks 21 en de M4 stuurstanden...
Groeten,
Joris De Mol
Misschien dat ze de M4 dan enkel nog willen inzetten in de P-treinen? Natuurlijk zit je dan weer met het probleem dat je in 2025 meer 25 kV~ zult hebben, en dat HLE 18 en 19 niet de juiste stroom zullen leveren aan die rijtuigen. Als je nog M5 wilt inzetten, moet je die stuurstanden wel houden, aangezien de statische monsteromvormer van 65 kVA zich in het BDx-rijtuig bevindt.
ze kunnen misschien de stuurtafels van de M4 ADX vervangen door een MUX-stuurtafel?
of ze kunnen misschien een aantal rijtuigen M4 (AD of BD of zelfs B) ombouwen tot rijtuigen met stuurcabine en hierin een MUX stuurtafel zetten.
(ombouw van een M4 rijtuig naar een rijtuig met stuurcabine kan geen onoverkomelijk probleem zijn voor CW Mechelen, aangezien zij indertijd de volledige ombouw van AD naar ADX ontworpen en uitgevoerd hebben; de plannen zouden dus nog beschikbaar moeten zijn)
deze M4's met MUX stuurtafel zouden dan gebruikt kunnen worden zowel met M4 als I6,I10... en zelfs M5 (M5BDX dan gekoppeld langs de zijde van de HLE18/19/27)
M4 kan dus de HLE21 overleven...
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 14:09
door Steven
Mux heeft niets met de stuurtafel op zich te zien. Op de stuurtafel zijn er amper aanpassingen nodig om hem te voorzien van mux. Men bouwt gewoon een extra communicatiemodule in die de analoge signalen van de stuurtafel omzet in digitale signalen. Dat is de basis achter mux wat vooral een communicatiesysteem is tussen twee punten sinds de hle13 en i11 in trekduw rijden. Of de stuurtafel dan bruikbaar is om met een hle18 te rijden betwijfel ik natuurlijk want er is meer dan alleen communicatie nodig. Je moet van de loc ook de juiste info terug kunnen krijgen en eenvoudig kunnen weergeven bij de bestuurder. Daar is de stuurtafel van de M4 en M5 niet op voorzien natuurlijk.
Kortweg met dezelfde aanpassing als bij de hle27 zouden M4/M5 terug met een hle27 kunnen trekduw rijden maar niet noodzakelijk met een hle18.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 14:11
door Retard
Steven schreef:Retard schreef:
Misschien dat ze de M4 dan enkel nog willen inzetten in de P-treinen? Natuurlijk zit je dan weer met het probleem dat je in 2025 meer 25 kV~ zult hebben, en dat HLE 18 en 19 niet de juiste stroom zullen leveren aan die rijtuigen. Als je nog M5 wilt inzetten, moet je die stuurstanden wel houden, aangezien de statische monsteromvormer van 65 kVA zich in het BDx-rijtuig bevindt.
M4 kan perfect onder 25kV hoor. Ze hebben jaren naar Rijsel geweest.
Ja, maar volgens carlos enkel met een HLE 12 die maximum 5 M4-rijtuigen aan de haak heeft en niet met een 13, 18, 19, 28 of 29!
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 14:13
door Steven
Ik dacht dat die rijtuigen ook onder 1500v konden werken. Zou het is moeten nazien.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 14:24
door kika
carlos schreef:
ze kunnen misschien de stuurtafels van de M4 ADX vervangen door een MUX-stuurtafel?
of ze kunnen misschien een aantal rijtuigen M4 (AD of BD of zelfs B) ombouwen tot rijtuigen met stuurcabine en hierin een MUX stuurtafel zetten.
(ombouw van een M4 rijtuig naar een rijtuig met stuurcabine kan geen onoverkomelijk probleem zijn voor CW Mechelen, aangezien zij indertijd de volledige ombouw van AD naar ADX ontworpen en uitgevoerd hebben; de plannen zouden dus nog beschikbaar moeten zijn)
deze M4's met MUX stuurtafel zouden dan gebruikt kunnen worden zowel met M4 als I6,I10... en zelfs M5 (M5BDX dan gekoppeld langs de zijde van de HLE18/19/27)
M4 kan dus de HLE21 overleven...
TD is leuk en aardig, maar niet overal uitdrukkelijk gewenst, enkele P-treinen kan je prima met zo'n 'restpost' doen. Kan en mag je nog zulk materieel ombouwen met 'oude' neuzen, of moeten die dan ook voldoen aan de nieuwere normen inzake botsingsveiligheid, of werkomgeving voor de TB? Hoe lang moet je er dan nog mee doorbollen om rendabel te zijn? Het artikel spreekt over 2014 +16-18 maanden met een leeg orderboek. Als ik alles goed heb begrepen staan er nog meer besparingen op het programma met de ingang van 2014. Waarom zou er in 2015 plots wél veel geld zijn om een nieuwe, zeer grote, order te plaatsen? Zelfs als dat er zou zijn, zijn die dan al nodig of pas in 2025? Kan Brugge zulke aantallen nog aan of zouden ze slechts een deel van de assemblage/binneninrichting doen? Is het wel gewenst dat NMBS haar keuzes sterk laat bepalen door lokale werkgelegenheid? Waarom zou alles van NMBS afhangen, kunnen ze niet pakweg een deel van de aanstaande Luikse tram assembleren of ingezet worden voor projecten elders? Op welke termijn is ETCS zo doorgedrongen op het Belgische net dat er extra materieel moet zijn om de huidige (of toekomstige) diensten te kunnen rijden?
Qua M4 in Rijsel: dat was toch maar een beperkt deel van de vloot? Ze hebben ook nog met 55'ers gereden...
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 15:02
door AlexNL
Als Bombardier nu 'dreigt' met sluiting zal die fabriek uiteindelijk wel gesloten gaan worden, een order voor rollend materieel betekent slechts enkele jaren uitstel. Dit zag je ook gebeuren bij Bombardier Aken.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 16:15
door LML
Ik ben nog steeds voorstander van:
1. Zoals in NL al gebeurde: het vervangen van een Eloc 17 of 18 door een mDDM. Zo zijn er 50 gebouwd. Op die manier zijn er 50 dubbeldekstreinen (1 Eloc en 3 DD-rijtuigen), 50 dubbeldekstreinstellen (4-delige) geworden, alhoewel ik ze in NL nog nooit gekoppeld heb zien rijden. Deze treinstellen is men momenteel aan het moderniseren. Voor ons Belgiëlandje dus op basis van de M6, die in Brugge gebouwd is...
2. Zoals hierboven en op de vorige pagina al vermeld is: dubbeldekstreinstellen (3- of 4-delig).
De NMBS kan ook evengoed nog maar 'ns een resem M6'en bijbestellen...

Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 17:51
door msts.be
LML schreef:De NMBS kan ook evengoed nog maar 'ns een resem M6'en bijbestellen...

Bespaar ons dat ! Met om en bij de 300 rijtuigen is die reeks nu al groot genoeg. Men moet nu eens deftige dubbeldeksmotorstellen bestellen, en die kunnen perfect uit de Bombardier-stal komen:
Twindexx Vario, besteld in Duitsland (Schleswig-Holstein), de facto opvolger van de BR445/Meridian:
http://www.bombardier.com/files/en/supp ... exx-HR.jpg (link wegens te grote afbeelding)
Regio2N (aka Omneo in Bombardier-taal), besteld in Frankrijk:
http://www.trainsfrancais.com/forum/dep ... 39156.html
Zonder bestelling van 1 van deze 2 families is de fabriek immers na 2015 ten dode opgeschreven, zoveel is zeker.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 18:48
door Teach2
msts.be schreef: Met om en bij de 300 rijtuigen is die reeks nu al groot genoeg.
Doe er daar nog maar een kleine 200 bij...
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 09 nov 2012, 23:33
door Lukas
Hoi,
Ik denk dat de NMBS op dit ogenblik 492 M6 rijtuigen in dienst heeft.Wat de M4 rijtuigen betreft:Op zich vind ik ze redelijk goed maar een paar dingen storen me toch aan deze rijtuigen:Als de trein op volle snelheid is is het rijgeluid in het rijtuig verschrikkelijk lawaaierig;Ik vind het ook spijtig dat men bij de opfrissing geen airco heeft geinstalleerd.
Lukas
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 10 nov 2012, 20:25
door nahoj
Een nieuwe aankoop van materieel zou noodzakelijk worden door de blijvende reizigersgroei, en vooral ook de invoering van ETCS, die bij Infrabel voorzien is voor 2023. Recent materieel wordt omgebouwd, ouder materieel wordt vervangen.
Of er geld voor is, hangt dus ook af van de keuze van de overheid of het geld wil uitgeven voor ETCS.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 10 nov 2012, 20:27
door nahoj
Steven schreef:carlos schreef:
vraagje,
wordt de combinatie M6/HLE27-treindeel met een M6/HLE18ofHLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
(...)
Op uw eerste vraag, voorlopig nog niet gezien.
(...)
Is momenteel nog niet mogelijk, maar wordt het wel in de toekomst.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 11 nov 2012, 03:27
door Shrek
nahoj schreef:Een nieuwe aankoop van materieel zou noodzakelijk worden door de blijvende reizigersgroei, en vooral ook de invoering van ETCS, die bij Infrabel voorzien is voor 2023. Recent materieel wordt omgebouwd, ouder materieel wordt vervangen.
Of er geld voor is, hangt dus ook af van de keuze van de overheid of het geld wil uitgeven voor ETCS.
Op het infrabel-net zal ETCS inderdaad overal liggen tegen 2022. Maar dat wil nog niet zeggen dat treinen zonder ETCS dan meteen verboden worden. Waarschijnlijk zal de nmbs nog wel enkele jaren tijd krijgen om de vloot te vernieuwen.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Geplaatst: 11 nov 2012, 11:19
door MaartendeJ
LML schreef:Ik ben nog steeds voorstander van:
1. Zoals in NL al gebeurde: het vervangen van een Eloc 17 of 18 door een mDDM. Zo zijn er 50 gebouwd. Op die manier zijn er 50 dubbeldekstreinen (1 Eloc en 3 DD-rijtuigen), 50 dubbeldekstreinstellen (4-delige) geworden, alhoewel ik ze in NL nog nooit gekoppeld heb zien rijden. Deze treinstellen is men momenteel aan het moderniseren. Voor ons Belgiëlandje dus op basis van de M6, die in Brugge gebouwd is...
We hebben het hier over 3 typen treinen:
*DDM-1 (rode banken in de 2de klas, uit 1986), met als trekktracht een 1600/1800. Bedoeld voor spitsuurtreinen, in de daluren kon de loc dan worden gebruikt in de goederendienst. Is voorzien van gewone stroefkoppeling.
*DDM2/3 (groene banken in de 2de klas, uit 1992,
50 stuks (en sinds een paar jaar maar 49) zijn uiteindelijk voorzien van een mDDM (uit 1997), ca 26 zijn voorzien van een loc van de serie 1700. De Bvk's, de mDDM en de loccen voorzien van een BSI-koppeling (en voorzien van trekwerk, maar is geen beugel aanwezig), waardoor combineren makkelijk is.
In NS kringen wordt de combinatie mDDM+3 rijtuigen "MDDM" genoemd, de combinatie loc+4 rijtuigen "DDAR". (En om het moeilijk te houden, beide types zijn dus zowel DDM2/3 als DD-AR (met streepje).)
Dagelijks wordt er gekoppeld gereden in de series 3900 (IC Amsterdam Centraal-Lelystad Centrum), 14500 (SpitsIC's Amsterdam Centraal-Lelystad), 2600 (IC Amsterdam-Schiphol-Den Haag Centraal) en 5600 (Stoptrein Zwolle-Utrecht Centaal)
Nu worden de treinen gereviseerd naar IC-materieel (in het achterhoofd houdend: vanaf 2025-2030 moeten alle stoptreinen voorzien zijn van een vloer gelijk aan het perron (op Europese vastgestelde hoogte), waardoor het nog 50 treinstellen overblijven: alleen degene met mDDM. Tegelijk worden de tussenrijtuigen van het DDAR gebruikt om enkele treinstellen (hoeveel is geen duidelijke uitspraak uitgekomen) te verlengen naar in totaal 6 rijtuigen (incl mDDM)