Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Waarom zou die trein alleen voor Hollanders interessant zijn? Ik ken behoorlijk wat Belgen die die trein ook maar wat graag terug zouden zien komen. In Nederland kan een stad als Den Haag tenminste het signaal geven dat ze (een stuk van) de Benelux terug wil, in België staat bijvoorbeeld Antwerpen machteloos, want spoorwegen zijn een federale bevoegdheid...
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Mijn indruk op de oude benelux was toch steeds dat, van de belgische reizigers, de meesten naar Schiphol of Amsterdam gingen. Bovendien werd de oude benelux sowieso al meer door nederlanders dan door belgen gebruikt. Ik denk dus dat het aandeel belgen dat de trein zou nemen enkel naar Roosendaal of Rotterdam te klein is om er vanuit één of ander overheidsniveau in te participeren.groentje schreef:Waarom zou die trein alleen voor Hollanders interessant zijn? Ik ken behoorlijk wat Belgen die die trein ook maar wat graag terug zouden zien komen. In Nederland kan een stad als Den Haag tenminste het signaal geven dat ze (een stuk van) de Benelux terug wil, in België staat bijvoorbeeld Antwerpen machteloos, want spoorwegen zijn een federale bevoegdheid...
De Nederlanders zijn veel meer vragende partij, zij hebben ook veel meer verloren met het weggaan van de IC.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Het Nederlandse deel van het traject was inderdaad een stuk langer. Maar desalniettemin, een IC Brussel-Den Haag zou een schitterende trein zijn, waarbij bepaalde relaties terug hersteld zouden kunnen worden (genre Brussel-Dordrecht of Antwerpen-Den Haag). En waarom niet, laat die maar stoppen in Essen en Antwerpen-Berchem, en stuur die voor mijn part richting Brussel-Luxemburg ipv Brussel-Zuid.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Ik weet niet of dit artikel al was aangehaald:
Fyra - Mechelse burgemeester geïnteresseerd in nieuwe verbinding Den Haag-Brussel
http://trendstop.knack.be/nl/belga/1066 ... ussel.aspx
Fyra - Mechelse burgemeester geïnteresseerd in nieuwe verbinding Den Haag-Brussel
http://trendstop.knack.be/nl/belga/1066 ... ussel.aspx




-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
- Locatie: Oss
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Gemeente Den Haag kondigt aanbesteding trein Brussel aan
De trein Den Haag - Brussel, die de gemeente Den Haag permanent gerealiseerd wil hebben, wordt aanbesteed. Dat meldt de ov-nieuwswebsite Treinreiziger.nl op basis van een aankondiging van de Gemeente Den Haag. Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.
De door de Gemeente Den Haag opgerichte The Hague Trains Holding (THTH) vraagt capaciteit aan aan op het Nederlandse en Belgische spoor, die komt ter beschikking aan de partij die de aanbesteding wint. Het is de bedoeling dat de dienst per 15 december 2013 van start gaat, en ook gaat rijden via Brussel Airport.
Laag mogelijke vergoeding
"THTH is voornemens een vervoerder te selecteren die kan voorzien in een intercityverbinding van Den Haag, via Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Brussel. THTH stelt eisen aan de te verrijden dienstregeling en de kwaliteit van het vervoer. De vervoerder draagt het exploitatierisico en ontvangt geen, althans een zo laag mogelijke, vergoeding van THTH", zo staat er in de aankondiging van de aanbesteding te lezen.
Huidige verbinding
Op dit moment rijdt er een tijdelijke trein tussen Den Haag en Brussel, die de uitgevallen Fyra vervangt. Het is de bedoeling dat deze trein verdwijnt als de Fyra weer gaat rijden, alhoewel het spoorbedrijf ook onderzoekt om de verbinding blijvend in stand te houden. In de oorspronkelijke plannen zou er ook een Fyra gaan rijden tussen Den Haag en Brussel. Die trein heeft staatssecretaris Mansveld echter opgegeven, omdat België niet bereid was een extra treinstel voor de verbinding aan te schaffen. Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.
Bron:Treinreiziger.nl
De trein Den Haag - Brussel, die de gemeente Den Haag permanent gerealiseerd wil hebben, wordt aanbesteed. Dat meldt de ov-nieuwswebsite Treinreiziger.nl op basis van een aankondiging van de Gemeente Den Haag. Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.
De door de Gemeente Den Haag opgerichte The Hague Trains Holding (THTH) vraagt capaciteit aan aan op het Nederlandse en Belgische spoor, die komt ter beschikking aan de partij die de aanbesteding wint. Het is de bedoeling dat de dienst per 15 december 2013 van start gaat, en ook gaat rijden via Brussel Airport.
Laag mogelijke vergoeding
"THTH is voornemens een vervoerder te selecteren die kan voorzien in een intercityverbinding van Den Haag, via Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Brussel. THTH stelt eisen aan de te verrijden dienstregeling en de kwaliteit van het vervoer. De vervoerder draagt het exploitatierisico en ontvangt geen, althans een zo laag mogelijke, vergoeding van THTH", zo staat er in de aankondiging van de aanbesteding te lezen.
Huidige verbinding
Op dit moment rijdt er een tijdelijke trein tussen Den Haag en Brussel, die de uitgevallen Fyra vervangt. Het is de bedoeling dat deze trein verdwijnt als de Fyra weer gaat rijden, alhoewel het spoorbedrijf ook onderzoekt om de verbinding blijvend in stand te houden. In de oorspronkelijke plannen zou er ook een Fyra gaan rijden tussen Den Haag en Brussel. Die trein heeft staatssecretaris Mansveld echter opgegeven, omdat België niet bereid was een extra treinstel voor de verbinding aan te schaffen. Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.
Bron:Treinreiziger.nl
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Hopelijk worden degenen die de oorspronkelijke verbinding vakkundig de nek omgewrongen hebben (NMBS en NS) al bij voorbaat op één of andere manier uitgesloten, anders is het toch weer een maat voor niets...mijack1985 schreef:Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
mijack1985 schreef:Gemeente Den Haag kondigt aanbesteding trein Brussel aan
Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.
Bron:Treinreiziger.nl
ze zijn daar de Thalys vergeten zeker?



Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
In den Haag hebben ze nooit Thalys gekend.Robin schreef:mijack1985 schreef:Gemeente Den Haag kondigt aanbesteding trein Brussel aan
Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.
Bron:Treinreiziger.nl
ze zijn daar de Thalys vergeten zeker?
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geen idee of je het ironisch bedoelt, maar de Thalys heeft de nodige jaartjes in HS halt gehouden hoor...nahoj schreef:In den Haag hebben ze nooit Thalys gekend.Robin schreef:mijack1985 schreef:Gemeente Den Haag kondigt aanbesteding trein Brussel aan
Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.
Bron:Treinreiziger.nl
ze zijn daar de Thalys vergeten zeker?
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Bah, het feit dat ze die route 55 jaar onderhouden hebben, compenseert welpietje schreef:Hopelijk worden degenen die de oorspronkelijke verbinding vakkundig de nek omgewrongen hebben (NMBS en NS) al bij voorbaat op één of andere manier uitgesloten, anders is het toch weer een maat voor niets...mijack1985 schreef:Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
NS heeft anders dochterbedrijf Abellio waarmee ze het kunnen proberen, zo is het hun ook gelukt om in Engeland (Anglia) en Duitsland (NRW/Mitteldeutschland) voet aan de grond te krijgen.pietje schreef:Hopelijk worden degenen die de oorspronkelijke verbinding vakkundig de nek omgewrongen hebben (NMBS en NS) al bij voorbaat op één of andere manier uitgesloten, anders is het toch weer een maat voor niets...mijack1985 schreef:Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.
Ik hoop eerder op de dochterbedrijven van de andere staatsvehikels, plus mister Branson natuurlijk:
* Arriva, buitenlands-arm van DB
* SNCF (dochters Westbahn/Keolis)
* Thello (de uitgave van hun veiligheidscertificaat kwam nu niet toevallig..) of een andere ex-Veolia dochter
* Virgin (de uiteindelijke uitschrijving van de HSL-Zuid was daar niet al te goed verteerd)
Hopelijk onthouden de knoeiers van HKX zich om deel te nemen, op Köln-Hamburg is het al een fiasco dus wat zou men er hier dan van bakken ?
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Ah, ok, was ik vergeten.Steve schreef:Geen idee of je het ironisch bedoelt, maar de Thalys heeft de nodige jaartjes in HS halt gehouden hoor...nahoj schreef: In den Haag hebben ze nooit Thalys gekend.
Nu ja, vandaag stopt Thalys in ieder geval niet meer in Den Haag.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Wel ik woon op 5 minuutjes wandelen van het bewuste strand. Toch de volgende keer als ik weer eens landgenoten van u de weg moet wijzen of ze rond zie lopen in de Albert Heyn eens vragen waarom ze nu toch komen. Wellicht vanwege de serieus lagere prijzen in de supermarkten in de Scheveningse Keizerstraat in vergelijking met die in Oostende?Shrek schreef: Scheveningen is totaal niet interessant vanuit België.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/15/den ... spoorlijn/
Volgens NRC zou Arriva de enige kandidaat zijn.
Wie betrouwt de NS nog?
Volgens NRC zou Arriva de enige kandidaat zijn.
Wie betrouwt de NS nog?
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Dat Arriva (dus DB) de enige is met een bod kan een ieder met een beetje verstand van de grote spelers wel verklaren, alleen Arriva kan snel aan rijtuigen komen voor een dienst die dit jaar nog moet gaan rijden: In het Duitse Hamm in Westfalen heeft men een sporenbundel propvol overtollige rijtuigen: klein oplapbeurtje en je kan rijden.
Maar eerlijk gezegd geloof ik nog steeds niet dat deze dienst er gaat komen en dat Den Haag veel te optimistisch in het veld is gestapt.
Maar eerlijk gezegd geloof ik nog steeds niet dat deze dienst er gaat komen en dat Den Haag veel te optimistisch in het veld is gestapt.