Pagina 2 van 156
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:07
door K V B
pietmol schreef:
4 wagen versie 340 ziplaatsen of zo'n 1000 bij 12 wagens
10xM6 = zo'n 1300 zitplaatsen
Maar in M6 heb je wel een 2+2 opstelling ook in 1ste klas. Met een 1+2 opstelling kom je aan veel minder zitje in een A rijtuig. En een beetje minder op elkaar persen mag ook...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:13
door pietmol
K V B schreef:pietmol schreef:
4 wagen versie 340 ziplaatsen of zo'n 1000 bij 12 wagens
10xM6 = zo'n 1300 zitplaatsen
Maar in M6 heb je wel een 2+2 opstelling ook in 1ste klas. Met een 1+2 opstelling kom je aan veel minder zitje in een A rijtuig. En een beetje minder op elkaar persen mag ook...
terechte opmerking
en als deze nieuwe motorwagens een standaard dwarsprofiel hebben (zoals M5) dan kiest men voor de bovenverdieping misschien zowel in, 1ste als 2de klasse voor 2+1 zetelopstelling.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:37
door Steven
pietmol schreef:Shrek schreef:Dat zal nooit gebeuren. MS96 heeft een heel andere koppeling en is dus bij voorbaat al uitgesloten.
dat MS96 een andere koppeling heeft dan de andere NMBS motorstellen, sluit niet uit dat er een dubbeldek reeks komt die koppelbaar is met MS96.
Dan nog is het niet mogelijk, de MS96 heeft als enige een volledig andere GF koppeling dan de andere motorstellen.
ZE hangt veel lager, de elektrische doos bestaat in twee delen die aan de zijkant van de koppeling hang en niet bovenaan de koppeling waardoor koppelen met andere motorstellen in normale omstandigheden uit den boze is.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:39
door Steven
K V B schreef:pietmol schreef:
4 wagen versie 340 ziplaatsen of zo'n 1000 bij 12 wagens
10xM6 = zo'n 1300 zitplaatsen
Maar in M6 heb je wel een 2+2 opstelling ook in 1ste klas. Met een 1+2 opstelling kom je aan veel minder zitje in een A rijtuig. En een beetje minder op elkaar persen mag ook...
Inderdaad er mag gerust een iets lager aantal zitplaatsen zijn in de rijtuigen, die komt ten goede aan het comfort dat vele zullen waarderen daar waar dit in de huidige M6 een beetje te laag is. Zo kan er ook extra plaats zijn voor bagage, fietsen, kinderwagens, ....
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:39
door Steve
Steven schreef:pietmol schreef:Shrek schreef:Dat zal nooit gebeuren. MS96 heeft een heel andere koppeling en is dus bij voorbaat al uitgesloten.
dat MS96 een andere koppeling heeft dan de andere NMBS motorstellen, sluit niet uit dat er een dubbeldek reeks komt die koppelbaar is met MS96.
Dan nog is het niet mogelijk, de MS96 heeft als enige een volledig andere GF koppeling dan de andere motorstellen.
ZE hangt veel lager, de elektrische doos bestaat in twee delen die aan de zijkant van de koppeling hang en niet bovenaan de koppeling waardoor koppelen met andere motorstellen in normale omstandigheden uit den boze is.
Hoe zit het dan eigenlijk met het wegslepen van een defecte MS96? Kan dat dan enkel met een andere MS96?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 15:44
door Steven
Een MS96 kan men wegslepen door een MS96 of door een locomotief met een noodkoppeling maar dat laatste is geen echte aanrader wegens altijd minder praktisch dan het eerste.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:04
door pietmol
Steven schreef:pietmol schreef:Shrek schreef:Dat zal nooit gebeuren. MS96 heeft een heel andere koppeling en is dus bij voorbaat al uitgesloten.
dat MS96 een andere koppeling heeft dan de andere NMBS motorstellen, sluit niet uit dat er een dubbeldek reeks komt die koppelbaar is met MS96.
Dan nog is het niet mogelijk, de MS96 heeft als enige een volledig andere GF koppeling dan de andere motorstellen.
ZE hangt veel lager, de elektrische doos bestaat in twee delen die aan de zijkant van de koppeling hang en niet bovenaan de koppeling waardoor koppelen met andere motorstellen in normale omstandigheden uit den boze is.
Steven, als je in de specs voor een sub reeks compatibel met MS96 zet dat de motorstellen een MS96-koppeling moeten hebben omdat ze compatibel met MS96 moeten zijn, dan zullen de inschrijvers antwoorden dat ze hieraan kunnen voldoen; of dat ze hieraan niet kunnen voldoen.
er is toch nergens gezegd dat deze subreeks nog koppelbaar moet zijn met de andere subreeksen.
men zou natuurlijk kunnen definieeren dat die snelkoppelingen afneembaar en uitwisselbaar moeten zijn, zodat men in de TW volgens behoeften er een andere koppeling&interface kan opzetten (wat dan wel als nadeel heeft dat men aan de nummer van het motorstel niet meer kan zien welk type van koppeling/interface er geplaatst is)
vergelijk het een beetje zoals een afneembare trekhaak van GDW: in het frame kan je je trekhaak plaatsen, maar je kan ook rechtstreeks een GDW-fietsrek in het frame zetten (dus zonder de bol)
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:09
door Steven
Het is gewoon absurd, alle motorstellen hebben de koppeling op de hoogte van een loc en zijn dus idem, de MS96 is echt de enige die hierin afwijkt en dus een koppeling heeft op een veel lager niveau. Net deze vereiste plaatsen in de voorwaarden voor nieuwe motorstellen is al absurd. De Desiro's zijn koppelbaar met breaks en sprinters. al deze reeksen kunnen onderling mechanisch en pneumatisch gekoppeld worden voor evacuatie zonder zorgen, enkel de MS96 wijkt hier 100% in af. Gelieve dus een klein beetje redelijk te blijven in verwachtingen. Laat nieuwe motorstellen dus ook koppelbaar zijn met Desiro, breaks, sprinters op mechanische en pneumatische manier en voor de rest vormen ze een reeks op zichzelf.
Laat tegen dan alle 305 Desiro's instaan voor stoptreinen, laat die nieuwe motorstellen dan instaan voor IC/IR verkeer. Ze zullen dus op gebied van comfort ook al aan andere waarden moeten voldoen dan waar de Desiro nu aan voldoet.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:22
door bobke
Ik vond het wel grappig toen ik het artikel voor het eerst las, dacht ik dat het ging om 700 dubbeldekstellen :p , eventjes wth :p zo denken de nmbs denkt aan enorme reizigersgroei :p of eindelijk een frequentere dienstregeling, maar toen ik het aantal zitplaatsen zag, besefte ik direct, nee dat klopt hier niet. Wel raar uitgedrukt. Normaal van een stel zeggen ze dat niet in rijtuigen. Dus er had meoten staan bijvoorbeeld 175 4-delige dubbeldekstellen

Deze van de SBB zijn echt massa's mooi. Denk één van de mooiste dubbeldekstellen dat er bestaan. Of ze voor de nmbs 200 moeten kunnen betwijfel ik, 160km/h is meer dan voldoende, daarvoor is het potentieel in belgië te klein en de kost ervan om 40 km/h sneller te kunnen te groot.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:34
door Steven
nochtans zou 200 beter zijn.
Brussel Leuven = 200 km/u (heden enkel voor Thalys maar binnenkort ook voor IC A en IC O)
Brussel Gent zal 200 km/u worden (nadien zelfs tot Brugge).
Dan zouden ze zelfs gewoon op L2 kunnen rijden om eventueel bestaande IC treinen naar Luik te vervangen/ aan te vullen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 16:43
door Bumumy
Wel raar uitgedrukt
Niets raar aan, er is nog niets concreet over hoeveel-ledig die zullen zijn. Daarom dat men zich vermoedelijk baseert op de capaciteit en grootte van 1 M6-rijtuig en zo tot 700 komt. Als het drieledige worden dan zal dat ongeveer 233 stuks zijn, als het zesledige worden dan ongeveer 116. Enz...
En 200 per uur is een must voor die nieuwe. Waar zit anders de meerwaarde voor de 200km/u naar Gent? Hopelijk zijn ze dan ook slim genoeg dat ze op elke Belgische HSL kunnen rijden en tot over elke grens kunnen rijden... Ik denk maar aan Roosendaal, Breda, Aachen, Maastricht en Luxemburg, waar men nu vaak hoogstens met een klassiek stelletje kan komen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 19:26
door Shrek
pietmol schreef:er is toch nergens gezegd dat deze subreeks nog koppelbaar moet zijn met de andere subreeksen.
...
Je gaat dus een nadeel in exploitatie krijgen èn een verhoging in de kosten om wat te bereiken?
Steven schreef:nochtans zou 200 beter zijn.
Brussel Leuven = 200 km/u (heden enkel voor Thalys maar binnenkort ook voor IC A en IC O)
Brussel Gent zal 200 km/u worden (nadien zelfs tot Brugge).
Dan zouden ze zelfs gewoon op L2 kunnen rijden om eventueel bestaande IC treinen naar Luik te vervangen/ aan te vullen.
Brussel-Halle komt daar ook nog bij (zelfs 220 km/h daar)
En misschien komen er zelfs nog enkele trajecten bij. Eens ETCS level 2 is geïnstalleerd tellen enkel de sporen en bovenleiding nog voor max snelheid. Het lijkt mij dus niet uitgesloten dat er nog stukken versneld worden op termijn.
Toch maar opteren voor 200km/h stellen dus

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 20:23
door Teach2
Wat ik hier nog niet vermeld zie is dat men kennelijk naast die 700 rijtuigen in motorstellen ook nog eens 380 getrokken dubbeldeksrijtuigen wil bestellen:
http://www.treintrambus.be/images/stori ... 5_nmbs.pdf Pagina 16.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 23:43
door bobke
Tuurlijk, de 18 zou veel te weinig werk hebben

380/ gem 8 rijtuigen per lok= 48 plus reserve loks, hmm; oké, ja ik moet toegeven 380 is wel nog heel veel :s ; als je weet dat het huidige aantal 492 is. Dat worden nog eens 380 m6 rijtuigen erbij. Wel jammer als men terug voor M6 gaat kiezen. Een ander design en toepassen van nieuwe technologie zou geen kwaad kunnen, het gaat immers al over een soort rijtuig uit 1999.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 06 feb 2013, 23:59
door nahoj
Er is nog niets definitief beslist i.v.m. motorstellen/rijtuigen/aangedreven rijtuigen/locomotieven, snelheid, samenstelling, look,... Alles wat hier totnogtoe staat is dus pure speculatie.