Wat ik echter weer niet begrijp is het feit dat ieder land nu zijn eigen regels gaat toepassen, terwijl met naar een Europees beleid wil.
Grenzen vervagen. In Europa wil men het goederenvervoer internationaal makkelijker maken en is men bedrijven aan het stimuleren hun goederenstromen over te zetten op het spoor.
Vanuit het verleden hebben we de erfenis dat er al verschillen zijn in stroomsoort en beveiligingssysteem. Nu zijn er eindelijk locs die multi-inzetbaar zijn en dus overal kunnen rijden.
Ik vind het dan vreemd dat men dan opeens vervoerders met een e-loc verplichten een energiemeter te installeren in België. Het is tevens een stimulans een energiezuinige loc in te zetten. Het effect is dat men nu juist kiest voor een meer milieu belastende dieselloc, puur om de energiemeter te ontwijken.
Misschien een punt om dat internationaal te gaan regelen ipv ieder voor zich. Je ziet dat ook in Nederland hoor. Daar hebben we de betuweroute als voorbeeld met het Europese beveiligingssysteem.
Ook daar verplicht men vervoerders tot aanpassingen.
Het zal wel een kwestie van tijd zijn..

Alex