Lijn 12 / 25
Re: Lijn 12 / 25
Waarom wordt lijn 27 weinig benut tussen Vilvoorde en Brussel?
De problematiek van koker 3 NZV is toch enkel relevant voor de treinen die richting Charleroi of Nijvel gaan?
En als koker 3 geen noodzaak is, kan er bovendien ook van lijn 25N gebruik gemaakt worden.
De problematiek van koker 3 NZV is toch enkel relevant voor de treinen die richting Charleroi of Nijvel gaan?
En als koker 3 geen noodzaak is, kan er bovendien ook van lijn 25N gebruik gemaakt worden.
Re: Lijn 12 / 25
Waarom kan dan pakweg IR3114 nooit even wachten op een vertraagde IC4515?stefanic schreef:Punt 2) IC en IR kunnen perfect samen op L25 (de rittijdverschilen al eens bekeken?)
Afgelopen week hing IC4515 elke werkdag, op dinsdag na, te tuffen achter IR3114.
Re: Lijn 12 / 25
LHOON schreef:Waarom wordt lijn 27 weinig benut tussen Vilvoorde en Brussel?
De problematiek van koker 3 NZV is toch enkel relevant voor de treinen die richting Charleroi of Nijvel gaan?
En als koker 3 geen noodzaak is, kan er bovendien ook van lijn 25N gebruik gemaakt worden.
De lijn 27 wordt wel benut hoor, bvb door de reeks L-trein 28** in Vilvoorde via de lijn 27 naar Brussel-Noord te sturen in plaats van zijn voorziene reisweg (die om onbegrijpelijke redenen via de L25 loopt?)
Geen enkele bestuurder kent de lijn 25N, behalve de thalys-en luchthavenbestuurders die er sowieso al op rijden.
Re: Lijn 12 / 25
Koker 2 zit ook eivol hoor, pas wanneer L50A/L50B in Anderlecht af is kunnen er enkele treinen weg uit koker 2.LHOON schreef:Waarom wordt lijn 27 weinig benut tussen Vilvoorde en Brussel?
De problematiek van koker 3 NZV is toch enkel relevant voor de treinen die richting Charleroi of Nijvel gaan?
Re: Lijn 12 / 25
Vraagje;
Waarom pakken treinen die van Brussel naar Vilvoorde rijden via L27 vertraging?
Die treinen sleeeeepen zich voort.
Iemand?
Waarom pakken treinen die van Brussel naar Vilvoorde rijden via L27 vertraging?
Die treinen sleeeeepen zich voort.
Iemand?
Re: Lijn 12 / 25
Welke treinen rijden tussen Brussel en Vilvoorde op L27? Als dat gebeurd, is het enkel als omleidingsweg in geval van problemen, en dan loopt het fout omdat die treinen zich thv Schaarbeek - Brussel-Noord tussen het drukke kruisende verkeer (oa. L36) moeten doorwringen om terug op het juiste spoor te komen. Thalys deed dat in het pre 25N-tijdperk, om zo vlot in koker-1 te geraken, maar moest daarvoor wel over de achterspoortjes van Schaarbeek vorming rijden, tegen een slakkengang omdat die sporen niet in beste staat zijn... ook al omdat ze amper gebruikt werden voor de commerciële dienst.franksken schreef:Vraagje;
Waarom pakken treinen die van Brussel naar Vilvoorde rijden via L27 vertraging?
Die treinen sleeeeepen zich voort.
Iemand?
spoorwegrealist
Re: Lijn 12 / 25
E3119 rijdt steevast langs L27.gegarandeerd vertaging. 
Ook zonder problemen op L25.

Ook zonder problemen op L25.
Re: Lijn 12 / 25
Die sporen zijn nooit sneller dan 40 km/u geweest en daar ligt nog steeds een onbewaakte overweg in die buurt, heeft dus weinig met de staat van het spoor te maken.stefanic schreef: Thalys deed dat in het pre 25N-tijdperk, om zo vlot in koker-1 te geraken, maar moest daarvoor wel over de achterspoortjes van Schaarbeek vorming rijden, tegen een slakkengang omdat die sporen niet in beste staat zijn... ook al omdat ze amper gebruikt werden voor de commerciële dienst.
Re: Lijn 12 / 25
Inderdaad! Je hebt gelijk. IRd 3117-3120 steken over in Schaarbeek. Deze rijden stoptrein (en dus L27) maar kunnen in Vilvoorde niet oversteken (zoals de andere stoptreinen) wegens kruising met de IC-I. Voor de IRb en de L is er geen probleem, maar vanaf 19u 'fusioneren' IRb en IRd (IRb valt weg en IRd neemt stoptreinfunctie van de IRb over tussen Vilvoorde en Antwerpen). In mei inderdaad 2.5min vertraging bijgemaakt tussen Brussel-Noord en Vilvoorde, waar andere IRd's daar geen vertraging bijmaken. Gevolg uiteraard van het kruisen in Schaarbeek...franksken schreef:E3119 rijdt steevast langs L27.gegarandeerd vertaging.
Ook zonder problemen op L25.
spoorwegrealist
Re: Lijn 12 / 25
IRd rijdt omnibus vanaf Mechelen,niet vanaf Vilvoorde.(vanaf 19.00h)stefanic schreef:Inderdaad! Je hebt gelijk. IRd 3117-3120 steken over in Schaarbeek. Deze rijden stoptrein (en dus L27) maar kunnen in Vilvoorde niet oversteken (zoals de andere stoptreinen) wegens kruising met de IC-I. Voor de IRb en de L is er geen probleem, maar vanaf 19u 'fusioneren' IRb en IRd (IRb valt weg en IRd neemt stoptreinfunctie van de IRb over tussen Vilvoorde en Antwerpen). In mei inderdaad 2.5min vertraging bijgemaakt tussen Brussel-Noord en Vilvoorde, waar andere IRd's daar geen vertraging bijmaken. Gevolg uiteraard van het kruisen in Schaarbeek...franksken schreef:E3119 rijdt steevast langs L27.gegarandeerd vertaging.
Ook zonder problemen op L25.
Re: Lijn 12 / 25
Geweldig. De Essen heeft 2 minuten vertraging (voorziene aankomst 21u54 ipv 52) en in Mechelen steken ze de 2620 voor via de 25N (voorziene vertrek Mechelen om 56) Hierdoor slakkengang vanaf weerde en vijf minuten vertraging. Wie staat er op perron 8 in Mechelen om de Essen voorrang te geven? De 2620. Deze incompetentie kost 7 minuten extra vertraging aan de Essen en zeven minuten aan de 2620 terwijl als deze voor de 25N wisselstraat was opgehouden en achter de Essen werd gestuurd en tevens richting vrij spoor 8 dan hadden beide treinen geen vertraging. Op de koop toe geven ze de Essen in Mechelen bij vertrek twee maal geel ipv groen, nog twee minuten er bij voor beide treinen in slakkengang naar Nekkerspoel. Proficiat!
Re: Lijn 12 / 25
Kristofke schreef:Geweldig. De Essen heeft 2 minuten vertraging (voorziene aankomst 21u54 ipv 52) en in Mechelen steken ze de 2620 voor via de 25N (voorziene vertrek Mechelen om 56) Hierdoor slakkengang vanaf weerde en vijf minuten vertraging. Wie staat er op perron 8 in Mechelen om de Essen voorrang te geven? De 2620. Deze incompetentie kost 7 minuten extra vertraging aan de Essen en zeven minuten aan de 2620 terwijl als deze voor de 25N wisselstraat was opgehouden en achter de Essen werd gestuurd en tevens richting vrij spoor 8 dan hadden beide treinen geen vertraging. Op de koop toe geven ze de Essen in Mechelen bij vertrek twee maal geel ipv groen, nog twee minuten er bij voor beide treinen in slakkengang naar Nekkerspoel. Proficiat!
men zou ook een extra wisselstraat kunnen steken tussen 25n en 27 (dus net nadat 25n de middenberm van E19 verlaat, daar lopen 25n en 27 immers naast elkaar), dan zouden treinen komende van 25n tot in Mechelen kunnen rijden, zonder het verkeer van lijn 25 te hinderen.
in het boven vermelde geval zou dat voor IC-i geen extra vertraging opgeleverd hebben, en voor 2620een vertraging van hooguit 3 min
Re: Lijn 12 / 25
Wat denk je dat ze aan 't doen zijn in Mechelen?? De bypass die er zal aangelegd worden (en er eigenlijk al lang had moeten liggen, maar allee) dient precies daarvoor! L25N doortrekken tot in het station van Mechelen, met 2 extra perrons, en in een latere fase nog verder, tot en met een kruisingloze aansluiting op L25 thv de huidige fly-overs tussen Nekkerspoel en St-Katelijne...carlos schreef:men zou ook een extra wisselstraat kunnen steken tussen 25n en 27 (dus net nadat 25n de middenberm van E19 verlaat, daar lopen 25n en 27 immers naast elkaar), dan zouden treinen komende van 25n tot in Mechelen kunnen rijden, zonder het verkeer van lijn 25 te hinderen.
in het boven vermelde geval zou dat voor IC-i geen extra vertraging opgeleverd hebben, en voor 2620een vertraging van hooguit 3 min
spoorwegrealist
Re: Lijn 12 / 25
stefanic schreef:Wat denk je dat ze aan 't doen zijn in Mechelen?? De bypass die er zal aangelegd worden (en er eigenlijk al lang had moeten liggen, maar allee) dient precies daarvoor! L25N doortrekken tot in het station van Mechelen, met 2 extra perrons, en in een latere fase nog verder, tot en met een kruisingloze aansluiting op L25 thv de huidige fly-overs tussen Nekkerspoel en St-Katelijne...carlos schreef:men zou ook een extra wisselstraat kunnen steken tussen 25n en 27 (dus net nadat 25n de middenberm van E19 verlaat, daar lopen 25n en 27 immers naast elkaar), dan zouden treinen komende van 25n tot in Mechelen kunnen rijden, zonder het verkeer van lijn 25 te hinderen.
in het boven vermelde geval zou dat voor IC-i geen extra vertraging opgeleverd hebben, en voor 2620een vertraging van hooguit 3 min
wat ze in Mechelen aan 't doen zijn is idd een oplossing voor dit probleem.
maar een wisselstraat tussen L25N en L27 kan zeer snel gerealiseerd worden, kost relatief weinig, en is niet in conflict met de "grote werken " in Mechelen.
Die wisselstraat creeert ook opportuniteiten (bv. treinen vanuit Muizen die naar de luchthaven kunnen doorrijden)
Re: Lijn 12 / 25
Ik vermoed dat de automatisering hier voor iets tussenzit. Ik merk het in Leuven ook, dat bij slechts enkele minuten vertraging van de ICE naar Duitsland, en de IC-O op of voor uur, die laatste meestal eerst opengezet wordt door het systeem, voor de ICE. Waarna de IC-O weer aan de kant moet in Leuven (of indien mogelijk, op tegenspoor dient te rijden op de HSL), om die ICE voorrang te geven. Automatic Routing System (ARS) houdt nog geen rekening met de prioriteitsvolgorde van de treinen, met alle gevolgen vandien. Als je er op tijd bij bent, kan je natuurlijk ingrijpen, maar eenmaal het sein open, is het vaak te laat, en moet dergelijke fout achteraf worden rechtgezet.