Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Bovenleidingen kusttram
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Re: Bovenleidingen kusttram
Dit is het systeem met "ploeg" dat ook in Londen werd gebruikt. Was gebruikt in het centrum, net om bovenleidingen te vemijden, maar was vrij omslachtig, en is volledig verlaten tijdens de tweede wereldoorlog.e49memling schreef:Naar het schijnt zou er in Brussel in het eerste gedeelte van de vorige eeuw een systeem hebben bestaan met stroomafname in een sleuf tussen de 2 sporen in. Buiten het voordeel van 'geen bovenleiding' heeft/had dit systeem, mijn inziens, alleen maar nadelen.
Re: Bovenleidingen kusttram
De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.e49memling schreef:Dan zit je nog met de overgang van gelijk- naar wisselstroom. Nu zijn al de tramlijnen gelijkstroom (700V= als ik goed voor heb)Shrek schreef: Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Aanpassing van alle materieel: gelijkrichters, afvlakspoelen of -condensatoren, aanpassen van motoren (rimpel) of installeren van (a)-synchroon motoren? geen geringe kost, of meerkost voor nieuw materieel.LHOON schreef: De inductieve vermogenoverdracht gebeurt aan hoge frequentie (tot 100 kHz), anders zouden de spoelen veel te zwaar worden. Dit wordt dan gewoon gelijkgericht en verder gebruikt.
Re: Bovenleidingen kusttram
LHOON schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... s_kusttram
Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...
we kunnen natuurlijk ook de dieseltram invoeren
of zelfs de stoomtram en de paardentram



-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Bovenleidingen kusttram
Bij de kust is een reëel probleem dat een constructie met een derde rail veel problemen met zand zal krijgen. Het systeem dat men in Bordeaux gebruikt functioneert namelijk amper als het sneeuwt...
Re: Bovenleidingen kusttram
Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen. 
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.

Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.
Re: Bovenleidingen kusttram
dieseltrams?
of fiets-trams?
dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.

of fiets-trams?
dan heb je geen boven of onderleiding meer nodig.

Re: Bovenleidingen kusttram
Beter nog: "Flinstones-tram" zonder bodemplaat en aangedreven door hollende mensen ( of Burgemeesters....)




- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Politiek geleuter is het, niet gehinderd door enige kennis van zaken.apestaart schreef:Met als gevolg dat de trams nog meer in panne zullen vallen.
Geloof mij de bovenleidingen is de enige optie, wat die burgemeesters vragen is in feite het onmogelijke.
Re: Bovenleidingen kusttram
Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html
De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html
De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...
Re: Bovenleidingen kusttram
Het systeem van Bordeaux inderdaad. Zou, zoals hierboven reeds aangehaald, wel interessant zijn om te zien hoe dit reageert met al het stuifzand aan onze kust. Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...wimpie3 schreef:Hier een systeem met een derde rail dat momenteel in gebruik is:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... ronne.html
De derde rail geeft enkel stroom als het voertuig over de rail passeert...
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door.LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...


Re: Bovenleidingen kusttram
Zouden de kustburgemeesters blij zijn als de trams aan halve snelheid rijden?e49memling schreef:Zand = silicium = halfgeleider, alleen de helft van de stroom mag er door.LHOON schreef: Zand staat niet direct bekend als een goede geleider van elektriciteit...![]()

Re: Bovenleidingen kusttram
De kustburgemeesters bouwen ook graag zandkastelen..
, Allez, zand erover...!
