Pagina 2 van 15
Geplaatst: 31 aug 2006, 19:22
door Tim
Dat de proeven moeilijk zijn heb ik geen problemen mee, waar ik wel problemen mee heb is de diplomavereiste. Ik vind dat iedereen toch de kans zou moeten krijgen deel te nemen aan de geschiktheidstesten. Het is flauwekul personen (en het zijn er veel!) te elimineren op basis van het diploma, niet moeilijk dat ze zo weinig treinbestuurders vinden.
Geplaatst: 31 aug 2006, 19:41
door Trainspotterke
Shrek schreef:meer reclame zou ook wel mogen

een job bij de nmbs is zeker niet onaantrekkelijk, maar je hoort er bijna nergens van...

Bwah, er wordt momenteel genoeg reclame voor gemaakt, ze!
Daarpas werd in het 7 uur journaal de reclamespot voorgesteld om werknemers te lokken. In de stations hangen ook affiches uit met verschillende functies die ze aanwerven. Zelfs in tijdschriften als Dag Allemaal en Humo staan er van die aanwervingsaffiches!

Geplaatst: 31 aug 2006, 19:42
door Shrek
Trainspotterke schreef:Bwah, er wordt momenteel genoeg reclame voor gemaakt, ze!
Daarpas werd in het 7 uur journaal de reclamespot voorgesteld om werknemers te lokken. In de stations hangen ook affiches uit met verschillende functies die ze aanwerven. Zelfs in tijdschriften als Dag Allemaal en Humo staan er van die aanwervingsaffiches!

das dan nog maar heel pas

Geplaatst: 31 aug 2006, 19:53
door Steven
het probleem is zoals het in de krant staat, er zijn meer firma's die zulke mensen zoeken (zie diploma) dan dat er kandidaten zijn, kortweg de visvijver is snel leeg met mogelijke kandidaten
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:15
door Bart
Ik snap ook niet waarom je voor treinbestuurder een diploma elektriciteit of mechanica moet hebben....
Ze verwachten van ons dat we sommige defecten in het materiaal moeten kunnen oplossen. Op zich niks mis mee, maar daar moet je geen 6 jaar voor naar't school geweest zijn ze. Bij het "moderne materiaal" moet je enkel een schakelaar verdraaien om een bepaalde groep af te zonderen. (de ms96 doet het zelf volledig automatisch) En daar is het ook mee gedaan. In de klassiekjes kan het al eens gebeuren dat je in de hoogspanningskast moet zijn, maar buiten daar een mes vast nemen en dat 90 of 180 graden te verdraaien of een zekering vervangen moet je daar ook niet aan doen....
Ze stellen dat allemaal veel groter voor, dan dat het eigenlijk "maar" is. Het belangrijkste als tb is, dat je u signalisatie kent en al het geen er bij komt kijken + tegenwoordig ook de 2de landstaal. Voor degene die het geluk/pech hebben om naar de walen te mogen/moeten rijden.
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:30
door Steven
bwa als tb ist handig te weten wat je doet
in nederland hebben ze minder technische kennis nodig en da merk je soms wel eens ze zonderen iets af en beseffen niet altijd wat ze doen. ze rijden daar soms verder met een loc die afgezonderde ventilatie heeft (voorzien om enkel uit te wijken, niet om nog is een tripke naar brussel mee te doen)
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:41
door Swiss
Mij krijgen ze er niet binnen. Zoals in zovele overheidsproblemen bestaat er nog altijd een "hierarchie van de diploma's". Daarin staat een industrieel onder een burgerlijk ingenieur. Ik zou met mijn diploma dus altijd weer botsen op burgerlijk ingenieurs boven mij, gewoon omdat ze een jaar langer naar school geweest zijn. Niks op basis van verdiensten, strikt op basis van diploma. Niet de meest capabele staat bovenaan, wel die met het "hoogste" diploma.
Ik heb er mijn eindwerk indertijd gedaan, en ik heb het daar genoeg gezien en aan den lijve ondervonden. Niets voor mij dus.
Dat je in de privé meer kunt verdienen voor dezelfde job, zou in mijn keuze niet echt meetellen. En 't is trouwens niet waar. Mensen vergelijken met de topsectoren uit de privé, maar tussen de hoogste en laagste lonen in de privé ligt ook nog een serieus verschil. Zo slecht zijn de lonen bij de staat heus niet, als je tenminste een tiental jaar kunt wachten tot de ancienniteit echt begint mee te tellen.
Greetz,
Swiss
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:45
door Steven
ieder zijn keuze swiss
jobzekerheid, jobplezier waren voor mij vooral voorname dingen die ik liet meetellen. uw job met veel vreugde doen maakt u zoveel gelukkiger als mens vind ik. wat is die (voorbeeldje) 200€ meer als je elke dag tegen uw zin zou gaan werken?
Geplaatst: 01 sep 2006, 12:18
door treinsporter
zou zelf wel misschien een jaartje treinen willen besturen of zelfs controleur spelen, maar ga toch liever verder in de informatica later

Geplaatst: 01 sep 2006, 12:28
door Steven
treinsporter schreef:zou zelf wel misschien een jaartje treinen willen besturen of zelfs controleur spelen, maar ga toch liever verder in de informatica later

dan zal da ni goed komen vrees ik, wie nu binnekomt tekent voor 10 jaar
Geplaatst: 01 sep 2006, 19:20
door Swiss
Steven schreef:treinsporter schreef:zou zelf wel misschien een jaartje treinen willen besturen of zelfs controleur spelen, maar ga toch liever verder in de informatica later

dan zal da ni goed komen vrees ik, wie nu binnekomt tekent voor 10 jaar
Tuurlijk. Wat kost zo'n opleiding niet? Je cursist ontvangt zijn loon, de instructeur moet betaald worden, keuring, cursussen, ...
Dan vind ik het niet meer dan logisch dat een bedrijf dat wil terugverdienen, en dat je je dus voor een heel lange tijd moet engageren.
Als je aan een opleiding tot piloot wil beginnen bij het leger, leggen ze je trouwens net hetzelfde op: de eerste x jaar (ook 10, dacht ik) het leger niet verlaten.
Geplaatst: 01 sep 2006, 19:33
door yannickvw
In het leger is het 13 jaar, met een optie tot 2 of 3 jaar bijtekenen voor hulpkader. En dan pensioen. Daar is het startersloon van dag 1 opleiding 1300 euro.
Voor officier kan men veel langer in dienst blijven, maar moet men wel eerst 4 jaar studeren.
Bij vroegtijdige contractbreuk kan men 150000euro terug betalen.
Geplaatst: 01 sep 2006, 22:16
door adminn
Nonkelronnie schreef:
ze kunnen 1500 man morgen in een locomotief steken

waw past zoveel volk wel in 1 loc?

Geplaatst: 14 sep 2006, 14:03
door Patrick
14.09.2006
,,NMBS zoekt nieuwe Belgen''
BRUSSEL - De NMBS-groep is in de regio Antwerpen driftig op zoek naar rangeermachinisten, machinisten, treinbegeleiders, technici en onderstationchefs. In het bijzonder mikt de groep op Antwerpenaars van allochtone afkomst met de Belgische nationaliteit, zo schrijft Gazet van Antwerpen donderdag.
De personeelsdirecteur bij de NMBS-holding, Tony Van den Berghen, beseft dat veel allochtonen de spoorwegen nog altijd zien als een overheidsbedrijf waar ze niets te zoeken hebben. Hij benadrukt dat allochtonen met de Belgische nationaliteit en een diploma middelbaar onderwijs in aanmerking komen voor een opleiding tot bijvoorbeeld treinbegeleider. Er is ook een grote behoefte aan technici.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 2742060914
Geplaatst: 14 sep 2006, 14:57
door e49memling
Patrick schreef:14.09.2006
,,NMBS zoekt nieuwe Belgen''
Goeie zaak, de ervaringen met de "nieuwe Belgen" treinbestuurders zijn, wat mij betreft, heel positief.