Pagina 2 van 5
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 16:57
door kika
neigezug schreef:218 reizigers van de 238 passagiers = 20 man personeel of bijna 10%.Hoe kan zoiets renderen.ICE heeft veel minder personeel.
Worden personeelsleden meegeteld die niet in dienst zijn, maar terug naar huis na hun shift o.i.d.? Ik veronderstel dat gezien de afstanden het er daar iets anders aan toegaat als bij de meeste Belgische diensten?
Koude rillingen lopen over mijn rug als ik zoiets lees. Ik hoop op spoedig herstel voor de gewonden. Met een beetje geluk krijgen de Spaanse spoorwegen een zak met geld om overal versneld ERTMS in te voeren.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 17:16
door Paul1946
Heel tragisch...
Bewust dat rampen niet te vermijden zijn.
Toch blijf ik met vragen zitten:
1) Ik lees dat dat er op die lijn ERTMS was. Hoe zit dit dan bij de overgang naar een 'klassieke' beveiliging. Moet de laatste tussenkomst van een Euopese beveiligingssysteem niet zijn dat de snelheid gecontroleerd wordt vooraleer op het 'klassieke' beveiliging te komen, en desnoods een noodstop uitvoeren?
2) Wat zin heeft een TBL1+ of ETCS te plaatsen als niet alle treinen er mee uitgerust zijn, ook vreemde vervoerders. Tussen Mechelen-Leuven zou ETCS liggen, hoe zit dit daar met de overgang. Een voertuig uitgerust met ETCS en komende op klassieke beveiliging, wordt die ook afgeremd, indien hij te snel rijdt?
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 17:34
door Rétro
Waar komt die grote diesel motor uit op één van de foto's op de muur?

Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 17:38
door Paul1946
Dit is een type trein dat dieselgenerators heeft om op niet geëlectrificeerde stukken te rijden, wel met een max snelheid van 160 km/pu
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 17:50
door Steve
Nog een bedenking: als er dan inderdaad geen beïnvloedingssysteem was op dat stuk, wat is dan de referentiesnelheid? In de bocht zelf was die 80, dat weten we intussen, maar om met een dergelijke snelheid af te komen moet de toegelaten snelheid eerder op de lijn toch rond de 200 liggen...
Zijn er in Europa veel voorbeelden van lijnen waar 200 of sneller gereden wordt zonder noemenswaardig veiligheidssysteem (= een systeem dat minstens een waarschuwing geeft bij te hoge snelheid, of liever nog een noodremming uitvoert)?
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 19:09
door AlexNL
Op de hogesnelheidslijn ligt ETCS, op de laatste 4 kilometer voor de rampplek ligt het Spaanse ASFA. ASFA is ontworpen voor snelheden tot 200 km/h, het is een puntsgewijs beveiligingssysteem dat amper aan snelheidscontrole doet. Het controleert de snelheid alleen bij bepaalde seinbeelden.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 25 jul 2013, 22:15
door dentheo
Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 02:28
door etoile du nord
Kort geleden Frankrijk .... nu Spanje ....
de zwarte lijst wordt langer , elk ongeval is er één teveel , elk slachtoffer is er één teveel !
Oprechte deelneming aan de getroffenen en familie
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 09:32
door 2012
dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
In modus TBL kan je maximum 160 rijden, nuja ook in bochten en wissels van 40 natuurlijk....
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 10:54
door dentheo
2012 schreef:dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
In modus TBL kan je maximum 160 rijden, nuja ook in bochten en wissels van 40 natuurlijk....
Hoe wordt die hoge snelheid beperkt bij TBL1+ ? Daarvoor liggen toch geen bakens ?
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 13:18
door AlexNL
Je kunt het wel aan de treinkant beperken, in pseudocode komt dat neer op: "ALS(huidigBeveiligingssysteem = TBL1+), DAN(maximumsnelheid = 160)"
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 15:54
door dentheo
AlexNL schreef:Je kunt het wel aan de treinkant beperken, in pseudocode komt dat neer op: "ALS(huidigBeveiligingssysteem = TBL1+), DAN(maximumsnelheid = 160)"
Inderdaad, je kan , maar dan geldt dat ook op stukken van 80kmh...in elk geval op stukken met memor zit het niet.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 17:23
door HLE 2302
dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Bij overgang van systeem moet men het einde van de zone punten, bv. bij TBL 2 doet men dit door de knop einde TBL2 te bedienen. Dat moet gebeuren vóór het eerstvolgende stopsein of men krijgt een noodremming.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 18:42
door nahoj
HLE 2302 schreef:dentheo schreef:Hoe werkt bij ons de overgang ETCS >>> memor ????
Ik heb zo het idee dat een Thalys op lijn 12 ook 200km kan rijden tot aan de eerste bocht...
Bij overgang van systeem moet men het einde van de zone punten, bv. bij TBL 2 doet men dit door de knop einde TBL2 te bedienen. Dat moet gebeuren vóór het eerstvolgende stopsein of men krijgt een noodremming.
En, als ik me niet vergis, wordt je snelheid uiteraard continu gecontroleerd tot het einde van de TBL2- / TVM- / ETCS-zone, met een remcurve die tot maximaal 160km/h (of minder, afhankelijk van de locale limieten) toelaat bij het verlaten van de zone. Ja kan de Memor- / TBL1+-zone dus niet binnenrijden aan >160km/h.
In Spanje zal het principe ongewtijfeld hetzelfde zijn, alleen is daar het 'equivalent' (als in 'klassiek nationaal systeem') van TBL1+ in gebruik tot snelheden van 200km/h.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Geplaatst: 26 jul 2013, 19:21
door dentheo
nahoj schreef:[
En, als ik me niet vergis, wordt je snelheid uiteraard continu gecontroleerd tot het einde van de TBL2- / TVM- / ETCS-zone, met een remcurve die tot maximaal 160km/h (of minder, afhankelijk van de locale limieten) toelaat bij het verlaten van de zone. Ja kan de Memor- / TBL1+-zone dus niet binnenrijden aan >160km/h.
In Spanje zal het principe ongetwijfeld hetzelfde zijn, alleen is daar het 'equivalent' (als in 'klassiek nationaal systeem') van TBL1+ in gebruik tot snelheden van 200km/h.
Dus hij kan daar netjes op het klassiek net gekomen zijn met de 190kmh zoals gezegd wordt.
Beperkt TBL1+ hier de maximum snelheid als alle seinen open staan ?