Bij kleinere stations in Zwitserland is het gebruikelijk dat er een enkel uitrijsein is voor alle sporen. Dat sein is normaal goed zichtbaar, en dus door de machinist in dit geval over het hoofd gezien. Er zinnig Zwitserland nog veel kleine lijntjes met dergelijke eenvoudig infrastructuur. (Er zijn in Zwitserland in de loop der jaren nauwelijks spoorlijnen gesloten. Vrijwel alles dat ooit gebouwd is, is nog open)Patrick schreef:Domme vragen bestaan niet, maar ik stel ze toch![]()
Waarom plaatst men dan in zo'n situatie geen soort "herhalingssein" aan het einde van de perrons?
Zwitserland kent twee eigen beveiligingssystemen. Signum maakt gebruik van magneten, en kan twee signalen geven: waarschuwing, en stop. Dat is vrijwel overal geïnstalleerd, want het is een eenvoudig en goedkoop systeem. Een nieuwer systeem is ZUB, dat ook de remkurve bewaakt. Dit systeem had dit ongeluk kunnen voorkomen, maar is op deze lijn dus niet aanwezig.
De SBB is bezig met de uitrol van ETCS, en normaal moet tegen 2017 het hele net uitgerust zijn.