exit 2726
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Re: exit 2726
Hier nog net in dienst op 30/08/2013 te haren

**********************************************************************************************************
Re: exit 2726
2726 zal hersteld worden, daarvoor zal een donor 21 gebruikt worden (ééntje van de eerste serie). 27 gaan niet buiten dienst, dat is een kwakkel.
- sammarco1
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
- Locatie: Grobbendonk , Belgie
- Contacteer:
Re: exit 2726
Oei...., al die begrafenis kosten voor niets uitgegeven op Trainpaparazzo











**********************************************************************************************************
Re: exit 2726
De kast dan, of de apparatuur ? Dan kan men beter de 11'jes kannibaliseren..HijDieHetWeet schreef:2726 zal hersteld worden, daarvoor zal een donor 21 gebruikt worden (ééntje van de eerste serie). 27 gaan niet buiten dienst, dat is een kwakkel.
Re: exit 2726
Neen omdat de 11 nog minder gelijkenis heeft met een 27 dan een 21. Bij een 21 en 27 is het vermogen verschillend maar verder zijn de schakelingen en aanwezige toestellen vrij identiek. Bij een 11 zijn er toch net iets meer verschil, niet megagroot maar toch bestaande dat verschil.msts.be schreef:De kast dan, of de apparatuur ? Dan kan men beter de 11'jes kannibaliseren..HijDieHetWeet schreef:2726 zal hersteld worden, daarvoor zal een donor 21 gebruikt worden (ééntje van de eerste serie). 27 gaan niet buiten dienst, dat is een kwakkel.
Soms zijn de verschillen heel banaal maar je moet er wel rekening mee houden.
Om een voorbeeld te geven, een HLE21 en 27 kunnen met 1 hakker de vier motoren aansturen indien nodig een HLE11 kon dit nooit en het was dus altijd 100, 50 of 0% tractie.
Re: exit 2726
21 (afgerond) 3000kWSteven schreef: Bij een 21 en 27 is het vermogen verschillend maar verder zijn de schakelingen en aanwezige toestellen vrij identiek.
27 (afgerond) 4000kW
in gelijkspanning: P= UxI
of I = P/U
dus
voor een 21 I= 3000kW/3000V = 1000A
voor een 27 I= 4000kW/3000V = 1333A
of de stromen in de vermogencircuits van een 27 zijn 33% groter dan de stromen in de vermogencircuits van een 21
het lijkt mij weinig waarschijnlijk dat de vermogencircuits van de 21 dezelfde zijn (en dus uitwisselbaar zijn) als die van de 27
Trouwens als die vermogencircuits van de 21 en de 27 dan toch dezelfde zouden zijn, dan kan men beter een 21 nemen er de motoren instoppen van de 2726, mux instoppen en hem een ander nummer geven (2761 of 2799)
Re: exit 2726
Dat is correct maar ik heb het dan eerder over omvormerkasten voor de laagspanningskringen. Die voeden meestal kringen op gelijke spanning en werken telkens onder dezelfde basisvoeding. Bij een reeks 11 zijn dat kasten die hetzelfde werk onder twee spanningen konden uitvoeren. Er zijn nog zo van die onderdelen. Het enige wat ongeveer even groot was en exact dezelfde ruimte inneemt is de zekeringenkast. De koeling van de motoren. De hoofdschakelaar DUR valt ook nog volwaardig te gebruiken. Je miet dus vooral kijken naar de 100% identieke delen.
Re: exit 2726
HijDieHetWeet schreef:2726 zal hersteld worden, daarvoor zal een donor 21 gebruikt worden (ééntje van de eerste serie). 27 gaan niet buiten dienst, dat is een kwakkel.
NMBS heeft een overschot aan locs.
Waarom zou NMBS zoveel geld spenderen om een uitgebrande loc te reanimeren?
Hoe zit het met de mechanische eigenschappen van kast en chassis?
Zelfs als men een 21 als donor gebruikt, dan is die herstelling nog zeer duur, en is het resultaat niet altijd optimaal
(1185-rebuild was ook geen onverdeeld succes)