NMBS foto's uit de verzameling van Peter
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
MAASTRICHT (NL)
Naast Veolia, NS en Nedtrain is natuurlijk ook de NMBS te vinden in Maastricht. Na het verdwijnen van de NS DE-1 van de stoptreindienst Maastricht < > Luik wordt er hier met NMBS materieel gereden, waarbij ze natuurlijk het trajekt in Nederland onder "halve spanning", 1500 volt rijden.
Op de foto treinstel 777, gebouwd in 1980 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) kort voor vertrek richting Luik.
Rechts in beeld nog net te zien de vertrekkende NS stoptrein (Mat 64) naar Roermond.
Veel kijkplezier, Peter
Naast Veolia, NS en Nedtrain is natuurlijk ook de NMBS te vinden in Maastricht. Na het verdwijnen van de NS DE-1 van de stoptreindienst Maastricht < > Luik wordt er hier met NMBS materieel gereden, waarbij ze natuurlijk het trajekt in Nederland onder "halve spanning", 1500 volt rijden.
Op de foto treinstel 777, gebouwd in 1980 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) kort voor vertrek richting Luik.
Rechts in beeld nog net te zien de vertrekkende NS stoptrein (Mat 64) naar Roermond.
Veel kijkplezier, Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Maar het was wel de bedoeling dat daar veel verkeer naartoe zou gaanShrek schreef:In de tijd van de elektrificatie was er daar zeer weinig verkeer. 1 spoor kon toen perfect.Dieselfreak schreef:Waarom hebben ze die lijn dan onder draad gebracht? Als dat een spoor kost, wat de dienst flink hindert... Men heeft kennelijk liever een verstoorde dienst, dan met diesels te blijven rijden.
Maar met de verstoring valt het daar zeer goed mee. Andere enkelsporige trajecten veroorzaken veel meer hinder.

Nee, wat is er op de AM allemaal enkelsporig geworden na de elektrificatie? Ik dacht dat dat enkel de tunnel van Houyet was, dus voor die ene km kon men toch niet met diesels blijven bollen...
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
NMBS Reeks 59
Vanaf 1955 kwam in België de reeks 59 (huidige nummer reeks) in dienst bij de NMBS. De loks werden gebouwd bij Cockerill en in totaal werden er 55 loks geleverd.
De 4-assige diesel-elektrische loks waren geschikt voor zowel de reizgers- als goederendienst.
Wat mij altijd aan deze loks opviel was het onregelmatige geluid van de dieselmotor, waaraan je de lok al op afstand, nog voor dat je hem kon zien, kon herkennen.
Reden de loks in de begin tachtiger jaren nog veel in de reizigersdienst (oa Antwerpen-Turnhout), later waren ze vooral in de goederendienst aan te treffen vanuit depot Antwerpen-Dam. In de reizigersdienst hebben ze nog het langst (op doordeweekse dagen) gereden op de lijn Gent < > Wondelgem < > Eeklo.
Enkele loks zijn later nog gebruikt als werklok bij het aanleggen van de HSL lijn Leuven< > Luik.
Gelukkig zijn er een aantal exemplaren bewaard gebleven, welke zelfs af en toe in Nederland zijn aan te treffen.
Peter
Vanaf 1955 kwam in België de reeks 59 (huidige nummer reeks) in dienst bij de NMBS. De loks werden gebouwd bij Cockerill en in totaal werden er 55 loks geleverd.
De 4-assige diesel-elektrische loks waren geschikt voor zowel de reizgers- als goederendienst.
Wat mij altijd aan deze loks opviel was het onregelmatige geluid van de dieselmotor, waaraan je de lok al op afstand, nog voor dat je hem kon zien, kon herkennen.
Reden de loks in de begin tachtiger jaren nog veel in de reizigersdienst (oa Antwerpen-Turnhout), later waren ze vooral in de goederendienst aan te treffen vanuit depot Antwerpen-Dam. In de reizigersdienst hebben ze nog het langst (op doordeweekse dagen) gereden op de lijn Gent < > Wondelgem < > Eeklo.
Enkele loks zijn later nog gebruikt als werklok bij het aanleggen van de HSL lijn Leuven< > Luik.
Gelukkig zijn er een aantal exemplaren bewaard gebleven, welke zelfs af en toe in Nederland zijn aan te treffen.
Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Dat typische geluid van een 59 komt vooral door het feit dat er geen knaldemper zit op de uitlaat. Daar zijn soortgenoot reeks 51 wel een knaldemper heeft zijn deze locs vlot uit elkaar te houden.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Een dieselloc zonder knaldemper... dat zou ik wel eens willen horen!Steven schreef:Dat typische geluid van een 59 komt vooral door het feit dat er geen knaldemper zit op de uitlaat.


Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Ga uw gang en zoek het geluid op via youtube van een HLD59 en dan heb je uw geluid van een diesel zonder knaldemper.
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Hier hoor je het goed: http://www.youtube.com/watch?v=He4ze8ubhaY
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
NMBS Stuurrijtuig type M 1
Tot ongeveer 1988 reden in België nog de bijzonder oude en vooroorlogse stuurrijtuigen type M 1 uit 1936.
Tot de elektrificatie van de lijn Bergen (Mons) < > Ath reden ze hier nog met als trek/duwkracht een diesellok reeks 62.
De rijtuigen waren nog voorzien van houten banken. Later zijn een aantal M 1 rijtuigen nog verkocht aan Marokko, maar ook daar zijn ze ondertussen buiten dienst gegaan.
Peter
Tot ongeveer 1988 reden in België nog de bijzonder oude en vooroorlogse stuurrijtuigen type M 1 uit 1936.
Tot de elektrificatie van de lijn Bergen (Mons) < > Ath reden ze hier nog met als trek/duwkracht een diesellok reeks 62.
De rijtuigen waren nog voorzien van houten banken. Later zijn een aantal M 1 rijtuigen nog verkocht aan Marokko, maar ook daar zijn ze ondertussen buiten dienst gegaan.
Peter
- Bijlagen
-
- 41.177.JPG (49.94 KiB) 9221 keer bekeken
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Vreemd: het lijkt alsof de ramen afgeplakt zijn (met hout of karton o.i.d.), maar het stuurstandrijtuig lijkt mij gewoon in dienst? Optische illusie?
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Dat komt door de goudfilm tussen de lagen van de ruit en in tegenstelling van loc's staat deze ruit volledig verticaal.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
NMBS REEKS 16
In 1979 was geel nog een overheersende kleur op loks van de NMBS. In latere jaren werd het geel vervangen door een tamelijk licht blauwe kleur, wat voor ons als Nederlanders een hele verbetering was. Immers in eigen land werden we in die tijd ook ineens overspoeld door de kleur geel in het Openbaar Vervoer.
Op de foto E-lok 1602, gebouwd in 1966 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) met Internationale trein, bestaande uit DB-rijtuigen, vanuit Duitsland onderweg naar de eindbestemming Oostende tijdens stilstand te Brussel Noord.
Veel kijkplezier, PETER
In 1979 was geel nog een overheersende kleur op loks van de NMBS. In latere jaren werd het geel vervangen door een tamelijk licht blauwe kleur, wat voor ons als Nederlanders een hele verbetering was. Immers in eigen land werden we in die tijd ook ineens overspoeld door de kleur geel in het Openbaar Vervoer.
Op de foto E-lok 1602, gebouwd in 1966 bij BN (La Brugeoise et Nivelles) met Internationale trein, bestaande uit DB-rijtuigen, vanuit Duitsland onderweg naar de eindbestemming Oostende tijdens stilstand te Brussel Noord.
Veel kijkplezier, PETER
- Bijlagen
-
- 41.03.JPG (45.02 KiB) 9083 keer bekeken
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
Klinknagel treinstellen
In de jaren '80 en '90 bezocht ik vaak enkele keren per maand België. In die tijd, zonder Internet, mobiele telefoon of goede Belgische tijdschriften was het altijd zelf uitvinden waar welk materieel reed. In de zeer vele tochten door Belgie zag je opvallend genoeg eigenlijk ook nooit mede hobbijisten, dus ik had altijd het idee dat ik de enige fotograaf in Belgie was............
Zo gauw je toen de grens over was kwam je in een geheel andere spoorwereld, perrons zonder tegels maar slechts met zand, oud materieel en enorm vervallen stations. Ook viel het mij al direckt op dat er per gebied veel verschil was in materieeltype. Veel types deden alleen op één of enkele lijnen dienst, niet alleen bij het dieselmaterieel, maar ook bij de elektrische loks en treinstellen.
Op de foto treinstel 044 uit 1953 in het vervallen station van Vilvoorde, bij Brussel. Deze treinstellen reden eigenlijk alleen tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Antwerpen en Brussel als stoptrein. Ook stonden de stellen allemaal dezelfde kant op omdat er slechts aan één zijde een stuurstroomkabel aanwezig was en aan de andere kant een stekkerdoos.
Jaren lang vond ik dit de mooiste NMBS-stellen, met hun klinknagels en spartaans interieur.
Veel kijkplezier, Peter
(41.36)
In de jaren '80 en '90 bezocht ik vaak enkele keren per maand België. In die tijd, zonder Internet, mobiele telefoon of goede Belgische tijdschriften was het altijd zelf uitvinden waar welk materieel reed. In de zeer vele tochten door Belgie zag je opvallend genoeg eigenlijk ook nooit mede hobbijisten, dus ik had altijd het idee dat ik de enige fotograaf in Belgie was............
Zo gauw je toen de grens over was kwam je in een geheel andere spoorwereld, perrons zonder tegels maar slechts met zand, oud materieel en enorm vervallen stations. Ook viel het mij al direckt op dat er per gebied veel verschil was in materieeltype. Veel types deden alleen op één of enkele lijnen dienst, niet alleen bij het dieselmaterieel, maar ook bij de elektrische loks en treinstellen.
Op de foto treinstel 044 uit 1953 in het vervallen station van Vilvoorde, bij Brussel. Deze treinstellen reden eigenlijk alleen tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Antwerpen en Brussel als stoptrein. Ook stonden de stellen allemaal dezelfde kant op omdat er slechts aan één zijde een stuurstroomkabel aanwezig was en aan de andere kant een stekkerdoos.
Jaren lang vond ik dit de mooiste NMBS-stellen, met hun klinknagels en spartaans interieur.
Veel kijkplezier, Peter
(41.36)
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter
> Inderdaad vond ik Vilvoorde toen al een wat vervallen station, en weet inderdaad hoe het er tegenwoordig uit ziet..........
Voor een Nederlander is het onbegrijpelijk dat sommige stations in België er zo uit zien, als in Nederland een stoeptegel schuin ligt, wordt gelijk het complete station opgeknapt. Al hoewel, als die zeer strakke stations welke allemaal op elkaar lijken in Nederland zijn eigenlijk ook wel wat saai.......
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NMBS - Juli 2010
Even tussendoor enkele wat meer hedendaagse materieel.
Eigenlijk niets speciaals (alhoewel de rode Klassiekjes anno heden weg zijn), maar dat was ook niet het doel van deze (familie-)trip.......
Veel kijkplezier, Peter
Voor een Nederlander is het onbegrijpelijk dat sommige stations in België er zo uit zien, als in Nederland een stoeptegel schuin ligt, wordt gelijk het complete station opgeknapt. Al hoewel, als die zeer strakke stations welke allemaal op elkaar lijken in Nederland zijn eigenlijk ook wel wat saai.......
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NMBS - Juli 2010
Even tussendoor enkele wat meer hedendaagse materieel.
Eigenlijk niets speciaals (alhoewel de rode Klassiekjes anno heden weg zijn), maar dat was ook niet het doel van deze (familie-)trip.......
Veel kijkplezier, Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
