Zijn die niet hersteld tijdens de grote revisie die de meeste ondertussen gehad hebben? Enkele jaren geleden was er vooral in het kleine compartimentje vaak veel schade, maar tegenwoordig zie ik dat niet zo vaak meer.groentje schreef:Veel zal afhangen van het onderhoud. Momenteel zijn die inderdaad nog zeer aangenaam, maar je merkt toch hier en daar wat sleet, vooral aan zetels.
Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
Bij renovaties merk je snel dat wat reizigers opmerken, niet hetzelfde is als wat essentieel is voor de veiligheid of de levensduur van het stel. Nieuwe verf of een stofje, doet heel veel. Waterinsijpeling op de kop, merkt geen enkele reiziger maar kan veel grotere consequenties hebben. Als het interieur niet te oubollig en vooral niet te versleten is, voorzie ik vooral commentaar over het in- en uitstappen. Brussel zal jong blijven, maar in de rest van het land zal tegen dan het aantal rollators per persoon alleen maar toenemen. Ze zijn een stuk toegankelijker dan de klasiekjes of de breaks, maar nog steeds verre van prettig voor mensen die op een laag perron moeten opstappen en zelf niet zo goed te been zijn. Enkele mopperkonten zeuren nu al over het gebrek aan stopcontacten (wijs nou niet naar mijDieselfreak schreef:De eerst geleverde Deense Neuzen bollen reeds 18 jaar over de sporen en dat type trein lijkt me nog lang niet verouderd. Ik ben benieuwd of die er over 20 jaar nog zullen zijn. Kunnen we daar al over speculeren? En ik ben benieuwd hoe men in 2034 zal denken over dat materieel. Zal men die treinen dan nog appreciëren of zal men ze ook "oud en oncomfortabel" noemen?

De NMBS kennende verwacht ik eerder verandering door andere regelgeving dan door reizigers die graag een extraatje willen: een nieuwe kop omwille van nieuwe botsnormen in 2032 ofzo.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
Da's ook waar, en het nu al vaak optredende probleem van lange in- en uitstaptijden bij drukte, zal door die vele grijze, gerimpelde hoofden nog veel erger worden. Hoewel, ooit komt daar wellicht verandering in, over 20 tot 30 jaar zullen de meesten van de babyboomgeneratie er niet meer zijn zodat de bevolking gemiddeld weer wat jonger is. Maar, tegen 2034 is er zeker nog een heleboel materieel bijgekomen dat hierop berekend is, men kan dat dan inzetten bij grote drukte. In die zin is een Desiro of M6 natuurlijk wel beter dan een MS96.kika schreef:Als het interieur niet te oubollig en vooral niet te versleten is, voorzie ik vooral commentaar over het in- en uitstappen. Brussel zal jong blijven, maar in de rest van het land zal tegen dan het aantal rollators per persoon alleen maar toenemen. Ze zijn een stuk toegankelijker dan de klasiekjes of de breaks, maar nog steeds verre van prettig voor mensen die op een laag perron moeten opstappen en zelf niet zo goed te been zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
Zoals bij elke spoorwegmaatschappij moet er geïnvesteerd worden in nieuw materieel. In Duitsland en Frankrijk gaat er quasi constant oud(er) materieel buiten dienst en komt er nieuw in de plaats. Maar omdat Duitsland en Frankrijk x-aantal keer groter is als België en de afstanden ook groter zijn (lees: de treinen meer kilometers rijden/sneller verslijten), is dit eigenlijk geen goede vergelijking, maar toch het vermelden waard...
Als de NMBS investeert in nieuw materieel, mogen ze er zeker rekening mee houden dat ze materieel bestellen enkel met dubbele buitendeuren (om uit- en instappen vlotter te laten verlopen), het verschil tussen 1ste en 2de klasse mag opnieuw groter zijn (1+2 i.p.v. 2+2, leeslampjes, verstelbare zetels,... zie AM96, I11), zowel binnen als buiten de nodige informatieschermen/aankondigingen en omroepinstallatie. Als 'k nog iets zou vergeten zijn, vul gerust aan...
Als de NMBS investeert in nieuw materieel, mogen ze er zeker rekening mee houden dat ze materieel bestellen enkel met dubbele buitendeuren (om uit- en instappen vlotter te laten verlopen), het verschil tussen 1ste en 2de klasse mag opnieuw groter zijn (1+2 i.p.v. 2+2, leeslampjes, verstelbare zetels,... zie AM96, I11), zowel binnen als buiten de nodige informatieschermen/aankondigingen en omroepinstallatie. Als 'k nog iets zou vergeten zijn, vul gerust aan...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?
Laat het nu net deze generatie zijn die nog geleerd heeft dat de trein vertrekt (vertrok) als je niet snel genoeg instapte! Trage instappers vind je veelal bij toevallige reizigers - de lamlendigheid druipt er soms af - en dat is een allegaartje dat niet in de eerste plaats getekend wordt door de leeftijd.Dieselfreak schreef:
Da's ook waar, en het nu al vaak optredende probleem van lange in- en uitstaptijden bij drukte, zal door die vele grijze, gerimpelde hoofden nog veel erger worden. Hoewel, ooit komt daar wellicht verandering in, over 20 tot 30 jaar zullen de meesten van de babyboomgeneratie er niet meer zijn zodat de bevolking gemiddeld weer wat jonger is. Maar, tegen 2034 is er zeker nog een heleboel materieel bijgekomen dat hierop berekend is, men kan dat dan inzetten bij grote drukte. In die zin is een Desiro of M6 natuurlijk wel beter dan een MS96.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13