I6-rijtuigen
Re: I6-rijtuigen
Er zit sowieso 1 I6A en 1 I6B in elke "Eurocity"-stam. Soms meer. Binnenkort rijdt ook de Treski nog eens, die waarschijnlijk een 12tal I6 bc (ligrijtuigen) zal tellen.
Op zondag (in de studentenperiodes) zou in theorie de IC 2114 (Brussel-Luxemburg), die uit 5 M6 bestaat, en zijn tegenhanger (2141?) versterkt moeten worden met 4 I6b. Geen idee of dat in praktijk ook zo is.
De laatste keer dat ik een I6A in een IC-stam zag, was vorige zomer in Coo. Toen zat er ook een I6A in een van de stammen van de IR Liers-Luxemburg.
Samengevat: op een doordeweekse dag lijken me in theorie nog slechts 3 I6A en 3 I6 B in dienst te zijn.
Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Op zondag (in de studentenperiodes) zou in theorie de IC 2114 (Brussel-Luxemburg), die uit 5 M6 bestaat, en zijn tegenhanger (2141?) versterkt moeten worden met 4 I6b. Geen idee of dat in praktijk ook zo is.
De laatste keer dat ik een I6A in een IC-stam zag, was vorige zomer in Coo. Toen zat er ook een I6A in een van de stammen van de IR Liers-Luxemburg.
Samengevat: op een doordeweekse dag lijken me in theorie nog slechts 3 I6A en 3 I6 B in dienst te zijn.
Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Re: I6-rijtuigen
Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Re: I6-rijtuigen
Zoals met de oude 18-en, de 12-en en 11-en. Dan komt er gegarandeerd weer niets van.msts.be schreef:Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Re: I6-rijtuigen
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik probeer eens zo'n I6 te pakken te krijgen. Klopt het dat ik (binnen België) het meest kans heb op de lijn Liers-Luxemburg? Heb me dat laten vertellen..
Of zou er anders bij de NMBS niemand zijn die deze vraag kan beantwoorden?
Of zou er anders bij de NMBS niemand zijn die deze vraag kan beantwoorden?
Re: I6-rijtuigen
Het is niet verboden om een antwoord goed te lezen. Je kan dus beter voor treinen 90, 91, 96 of 97 op de lijn Brussel-Luxemburg gaan. Zie ook het intussen andere (af te sluiten?) topic.
Re: I6-rijtuigen
En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
- Locatie: Eupen
- Contacteer:
Re: I6-rijtuigen
Die I6A und I6B,nahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
die I6Bc sollen noch gehalten werden.
Guss, Torsten.
Re: I6-rijtuigen
Zondenahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.

Dat waren tenminste nog echte rijtuigen ipv die metrostellen genaamd 'desiro'.
Re: I6-rijtuigen
Op lijn 42 Luik/Luxemburg stad rijdt de CFL iedere 2 uur met een stam I6 rijtuigen. Een enkele keer gebeurd het overdag dat men met 4 I6 rijtuigen rijdt. In de ochtend en avond spits heb ik geen antwoord maar dat zou meer dan logisch zijn. Heb een heel enkele keer een CFL loc uit de serie 4000 gezien met dubbeldeks rijtuigen. Inderdaad rijden hier op lijn 42 dan ook de Desiro uit de reeks 085. In het weekend is het normaal dat er hier een zestal stammen geparkeerd staan en overdag/door de week 2 stammen.

Echter voordat de nieuwe dienstregeling inging waren hier de gummineuzen (AM96) in het weekend meestal 2 stammen en de reeks 18/19. Deze reeks 18/19 hadden een 10tal rijtuigen achter zich en een stuurstand wagen. Het was geen zeldzaam als er tussen de I11 ook een ander rijtuig tussen stond. Heb het heel vaak mogen zien.
Maar zoals gezegd met ingang van de nieuwe dienst regeling zijn de AM96 gummineuzen en de reeks 18/19 vertrokken. Als ik goed geïnformeerd ben zullen de Desiro's ook de serie 30 van CFL de dienst gaan overnemen zodra alles op elkaar is afgestemd.
Wim


Echter voordat de nieuwe dienstregeling inging waren hier de gummineuzen (AM96) in het weekend meestal 2 stammen en de reeks 18/19. Deze reeks 18/19 hadden een 10tal rijtuigen achter zich en een stuurstand wagen. Het was geen zeldzaam als er tussen de I11 ook een ander rijtuig tussen stond. Heb het heel vaak mogen zien.

Maar zoals gezegd met ingang van de nieuwe dienst regeling zijn de AM96 gummineuzen en de reeks 18/19 vertrokken. Als ik goed geïnformeerd ben zullen de Desiro's ook de serie 30 van CFL de dienst gaan overnemen zodra alles op elkaar is afgestemd.
Wim
Re: I6-rijtuigen
Dat zijn geen I6, maar I10. Langs buiten is het verschil moeilijk te zien, maar de binnenindeling is helemaal anders.
Ook in die lange stam I11 zaten enkele I10, geen I6.
Ook in die lange stam I11 zaten enkele I10, geen I6.
Re: I6-rijtuigen
Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?
Uiterlijk is er trouwens wel een kenmerkend verschil: de I6 heeft onderaan een "rokje" die alle technische uitrustingen en een deel van de draaistellen verbergt, terwijl je bij de I10 alles ziet zitten.
Uiterlijk is er trouwens wel een kenmerkend verschil: de I6 heeft onderaan een "rokje" die alle technische uitrustingen en een deel van de draaistellen verbergt, terwijl je bij de I10 alles ziet zitten.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11 mar 2008, 10:46
- Locatie: Eupen
- Contacteer:
Re: I6-rijtuigen
I6A hab ich hier in Eupen paar mal gesehen, aber auch ca 1 Jahr her das ich diese das letzte mal gesehen hab.Steve schreef:Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?
Gruss, Torsten.
Re: I6-rijtuigen
In de meeste gevallen was het inderdaad een i10 zoals op de foto. Een i6 kwam minder frequent voor.