Technisch gezien kan het wel maar er is ook nog zoiets als een veiligheidsregime. In Nederland is het sinds 1-1-2014 bijvoorbeeld verboden om dit soort werkzaamheden uit te voeren als het nevenspoor in dienst is vanuit veiligheidsoverwegingen voor de baanwerkers.Shrek schreef:Ik baseer mij op de Belgische kant, daar is het stukje grens-Arlon al bijna helemaal omgebouwd zonder volledige buitendienststellingen. Het gedeelte dat nog rest rond Arlon zal eveneens zonder al te veel hinder voor het verkeer gebouwd worden.
Van het Luxemburgse net ben ik niet op de hoogte. Maar het zou mij verbazen dat zij niet over dezelfde technische mogelijkheden beschikken als Infrabel.
Kleinbettingen - Luxemburg
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
a.
Da’s Nederland, waar spoorwerk dan ook allemaal uitbesteed wordt. Er is al jaren geleden opgemerkt dat het uitbesteden (aan niet altijd even ervaren aannemers) een extra risico met zich mee kan brengen. Ik herinner me een dodelijk ongeval nabij Breda. Maar dit speelde ook al toen vele jaren geleden ineens complete baanvakken van vroegtijdig versleten zgn. Nefit dwarsliggers ontdaan moesten worden. Ook toen las ik al dat het zo jammer was dat je die grote klus niet spoor voor spoor naast een in dienst blijvend enkelspoor kon plannen, maar dat hele baanvakken buiten dienst zouden moeten. Dus ik denk dat het niet meer op een tot tijdelijk enkelspoor beperkt baanvak werken al jaren het uitgangspunt is.
Tegelijk zij opgemerkt dat ik pal naast een hoofdspoorweg in Nederland woon en nog onlangs nachtelijke werkzaamheden van beperkte aard voor mijn deur in uitvoering heb gezien terwijl er met tussenpozen met verminderde snelheid over het naastliggende spoor gereden werd ... dus de regels zullen wel pragmatisch uitgewerkt zijn intussen.
b.
In België heb ik zelf met enige regelmaat langs nachtelijke werkzaamheden gereden. Waarbij ik me dan zat af te vragen of het eigenlijk wel aanvaardbaar was om dan midden in de nacht nabij woonwijken ook nog eens te gaan claxonneren ...
Da’s Nederland, waar spoorwerk dan ook allemaal uitbesteed wordt. Er is al jaren geleden opgemerkt dat het uitbesteden (aan niet altijd even ervaren aannemers) een extra risico met zich mee kan brengen. Ik herinner me een dodelijk ongeval nabij Breda. Maar dit speelde ook al toen vele jaren geleden ineens complete baanvakken van vroegtijdig versleten zgn. Nefit dwarsliggers ontdaan moesten worden. Ook toen las ik al dat het zo jammer was dat je die grote klus niet spoor voor spoor naast een in dienst blijvend enkelspoor kon plannen, maar dat hele baanvakken buiten dienst zouden moeten. Dus ik denk dat het niet meer op een tot tijdelijk enkelspoor beperkt baanvak werken al jaren het uitgangspunt is.
Tegelijk zij opgemerkt dat ik pal naast een hoofdspoorweg in Nederland woon en nog onlangs nachtelijke werkzaamheden van beperkte aard voor mijn deur in uitvoering heb gezien terwijl er met tussenpozen met verminderde snelheid over het naastliggende spoor gereden werd ... dus de regels zullen wel pragmatisch uitgewerkt zijn intussen.
b.
In België heb ik zelf met enige regelmaat langs nachtelijke werkzaamheden gereden. Waarbij ik me dan zat af te vragen of het eigenlijk wel aanvaardbaar was om dan midden in de nacht nabij woonwijken ook nog eens te gaan claxonneren ...
Laatst gewijzigd door Bordensteker op 08 apr 2015, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Dat is dan ook toegestaan, als maar de benodigde maatregelen worden genomen.Bordensteker schreef:Ik dacht trouwens dat het niet meer op een tot tijdelijk enkelspoor beperkt baanvak werken al jaren het uitgangspunt is.
Tegelijk zij opgemerkt dat ik pal naast een hoofdspoorweg in Nederland woon en nog onlangs nachtelijke werkzaamheden van beperkte aard voor mijn deur in uitvoering heb gezien terwijl er met tussenpozen met verminderde snelheid over het naastliggende spoor gereden werd ...
Groetjes,
Rian
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Kan brengen... Dat betekent dat we statistieken met ongevallen van baanwerkers van België en Nederland naast elkaar moeten leggen en dat moeten terugbrengen naar ongevallen per km gepleegd onderhoud, anders valt daar niets over te zeggen.Bordensteker schreef:a.
Da’s Nederland, waar spoorwerk dan ook allemaal uitbesteed wordt. Er is al jaren geleden opgemerkt dat het uitbesteden (aan niet altijd even ervaren aannemers) een extra risico met zich mee kan brengen.
Nee, niet echt. Dat zijn reguliere inspecties en klein onderhoud of er moet een barriere tussen de sporen zijn aangelegd. Zo simpel is het.Tegelijk zij opgemerkt dat ik pal naast een hoofdspoorweg in Nederland woon en nog onlangs nachtelijke werkzaamheden van beperkte aard voor mijn deur in uitvoering heb gezien terwijl er met tussenpozen met verminderde snelheid over het naastliggende spoor gereden werd ... dus de regels zullen wel pragmatisch uitgewerkt zijn intussen.
Claxonneren afschaffen en gebruik maken van moderne communicatiemiddelen of gewoon niet langs een spoorlijn gaan wonen.In België heb ik zelf met enige regelmaat langs nachtelijke werkzaamheden gereden. Waarbij ik me dan zat af te vragen of het eigenlijk wel aanvaardbaar was om dan midden in de nacht nabij woonwijken ook nog eens te gaan claxonneren ...
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Tussen Arlon en Luxemburg wordt regelmatig met bussen gereden in plaats van treinen door werkzaamheden, vorig jaar was dat toch minstens een paar weekenden het geval. Ik constateer overigens dat er in België ook steeds meer weekenden zijn dat op delen van het netwerk een busdienst wordt ingezet.
Twee weken geleden bijvoorbeeld Namen - Ciney en Geraardsbergen - Denderleeuw en bij de Kennedytunnel, vorig weekend Halle - Edingen, dit weekend Namen - Jemeppe-sur-Sambre en Geraardsbergen - Edingen. Het werkt gewoon efficiënter als er geen treinen zijn die je lastig vallen.
Twee weken geleden bijvoorbeeld Namen - Ciney en Geraardsbergen - Denderleeuw en bij de Kennedytunnel, vorig weekend Halle - Edingen, dit weekend Namen - Jemeppe-sur-Sambre en Geraardsbergen - Edingen. Het werkt gewoon efficiënter als er geen treinen zijn die je lastig vallen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Meestal laat men de bus hier dan rijden als vervanger van de stoptrein, de IC treinen blijven dan wel gewoon doorrijden.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Uiteraard werkt dat efficiënter, maar je spreekt over hooguit een weekend. Namen-Ciney was trouwens niet voorzien als ik het goed begreep, voor de Kennedytunnel worden de IC's omgelegd. Dit zijn dus geen vergelijkbare voorbeelden.Tijgernoot schreef:Tussen Arlon en Luxemburg wordt regelmatig met bussen gereden in plaats van treinen door werkzaamheden, vorig jaar was dat toch minstens een paar weekenden het geval. Ik constateer overigens dat er in België ook steeds meer weekenden zijn dat op delen van het netwerk een busdienst wordt ingezet.
Twee weken geleden bijvoorbeeld Namen - Ciney en Geraardsbergen - Denderleeuw en bij de Kennedytunnel, vorig weekend Halle - Edingen, dit weekend Namen - Jemeppe-sur-Sambre en Geraardsbergen - Edingen. Het werkt gewoon efficiënter als er geen treinen zijn die je lastig vallen.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
De CFL heeft ervoor geopteerd om de lijn van Kleinbettingen tot Luxemburg in één keer te herelektrificeren onder 25kV met de Franse V200 bovenleiding en niet met een 3- en 25kV compatibele bovenleiding zoals in België. Aangezien de gekozen bovenleidng enkel geschikt is voor 25kV, kan de omschakeling enkel met een langdurige buitendienststelling van de lijn gerealiseerd worden.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Zijn er ook voordelen aan dat type bovenleiding?Elgar schreef:De CFL heeft ervoor geopteerd om de lijn van Kleinbettingen tot Luxemburg in één keer te herelektrificeren onder 25kV met de Franse V200 bovenleiding en niet met een 3- en 25kV compatibele bovenleiding zoals in België. Aangezien de gekozen bovenleidng enkel geschikt is voor 25kV, kan de omschakeling enkel met een langdurige buitendienststelling van de lijn gerealiseerd worden.
Groetjes,
Rian
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Het zal wel goedkoper zijn, Infrabel hangt immers 2 rijdraden waar CFL er maar één gebruikt.rvdborgt schreef:Zijn er ook voordelen aan dat type bovenleiding?Elgar schreef:De CFL heeft ervoor geopteerd om de lijn van Kleinbettingen tot Luxemburg in één keer te herelektrificeren onder 25kV met de Franse V200 bovenleiding en niet met een 3- en 25kV compatibele bovenleiding zoals in België. Aangezien de gekozen bovenleidng enkel geschikt is voor 25kV, kan de omschakeling enkel met een langdurige buitendienststelling van de lijn gerealiseerd worden.
Groetjes,
Rian
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Om op de originele vragen (hoe verloopt de verbinding België omgeving Arlon - Luxemburg tijdens de buitendienststelling?) en de vervolgvraag (welk materieel zal naar Luxemburg rijden na de omschakeling?) te antwoorden: dat is momenteel beide nog niet definitief, wegens meerdere factoren waar de NMBS wel kan (en zal) voor ijveren, maar helaas finaal niet in de hand heeft. Verder daarop vooruitlopen heeft dan ook geen zin.
Maar globaal klopt het dat het qua materieel voor Luxemburg van HLE13/3000/18, MR08 en M6/I11 zal moeten komen in de nabije toekomst.
Maar globaal klopt het dat het qua materieel voor Luxemburg van HLE13/3000/18, MR08 en M6/I11 zal moeten komen in de nabije toekomst.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
En het weegt een pak minder dus de complete constructie kan goedkoper gemaakt worden.Shrek schreef:Het zal wel goedkoper zijn, Infrabel hangt immers 2 rijdraden waar CFL er maar één gebruikt.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Luxemburg doet het dus op de manier zoals op Genève-Bellegarde: nieuwe palen zetten tijdens de normale dienst, en dan een maand de lijn dicht voor de nieuwe draad uit te rollen en de oude palen af te breken.
Eenmaal de lijn op 25kV staat, kan men theoretisch ook met alle motorstellen van de CFL (TER2N NG/KISS) naar Aarlen komen, plus de CFL4000 met de dubbeldekkers in trek-duw. De dubbeldekkers kunnen ook in trek-duw werken met de 3000, maar men heeft de toelating voor de Dostos in België nooit deftig afgerond.
Eenmaal de lijn op 25kV staat, kan men theoretisch ook met alle motorstellen van de CFL (TER2N NG/KISS) naar Aarlen komen, plus de CFL4000 met de dubbeldekkers in trek-duw. De dubbeldekkers kunnen ook in trek-duw werken met de 3000, maar men heeft de toelating voor de Dostos in België nooit deftig afgerond.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
De V200 (en voorgangers hiervan) is de bovenleiding waarmee het volledige Luxemburgse net geëlektrificeerd is. Hiermee Kleinbettingen - Luxemburg herelektrificeren zorgt voor homogeniteit bij de CFL. De bovenleiding is goedkoper dan de Belgische gemengde bovenleiding door:rvdborgt schreef:Zijn er ook voordelen aan dat type bovenleiding?
- - zoals Shrek reeds aanhaalde 1 rijdraad minder,
- merendeel van de isolatoren in glas in plaats van composiet,
- eenvoudigere opbouw van de beweegbare armen (minder buizen),
- heeft een TSI-keuring (vereenvoudigt de homologatieprocedure),
- voor CFL: reservevoorraad voor herstellingen reeds aanwezig.
Re: Kleinbettingen - Luxemburg
Glas is net duurder, daarom is Infrabel overgestapt op plastiek.Elgar schreef: - merendeel van de isolatoren in glas in plaats van composiet,
Maar ook de CFL heeft al enkele plaatsen met kunststof isolatoren, dus zo zeker lijkt het mij niet dat het glas wordt.