Pagina 2 van 2

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 25 okt 2015, 20:07
door dentheo
traxie schreef: Een stel bestaande uit één rijtuig lijkt dat inderdaad foutgevoeliger te zijn
Alhoewel het echte remmen steeds gebeurt uit en reservoir (triple klep etc.) .
Zelfs al sla je door een botsing bv. de automatische koppeling vooraan er helemaal af, dan nog moet de perslucht uit het reservoir op de remmen komen.
Of de leiding tussen reservoir en cilinders moet helemaal vooraan in de neus van het walvisje zitten... en beide draaistellen zouden op één reservoir moeten hangen ?

Of heeft elk rijtuig slechts één reservoir ? Als dat dan leeg loopt door schade is het einde "rem" natuurlijk.

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 25 okt 2015, 20:42
door traxie
Dat is een terechte opmerkingen. De lar is inderdaad een soort stuurdruk, dat kan natuurijk ook niet anders, omdat de lucht verdwijnt en de remmen moeten aansluiten. Het kan natuurlijk dat door die klop die leidingen geraakt zijn. Net zoals de verdeler enz, in die zin is een trein uit één rijtuig storingsgevoeliger.

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 25 okt 2015, 20:59
door Eimai
Correctie op mezelf trouwens, ik werd wat in de war gebracht door de berichtgevingen, 't is niet slechts één rijtuig maar drie, en het gaat om het type Z27500 (bron)

Opnieuw veel vragen dus...

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 25 okt 2015, 22:04
door traxie
Mmh in elk geval op te volgen...

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 26 okt 2015, 17:59
door HLE18
dentheo schreef: Zelfs al sla je door een botsing bv. de automatische koppeling vooraan er helemaal af, dan nog moet de perslucht uit het reservoir op de remmen komen.
Tenzij dat reservoir nog niet volledig opgevuld is van een vorige remming.

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 26 okt 2015, 20:15
door dentheo
HLE18 schreef:
dentheo schreef: Zelfs al sla je door een botsing bv. de automatische koppeling vooraan er helemaal af, dan nog moet de perslucht uit het reservoir op de remmen komen.
Tenzij dat reservoir nog niet volledig opgevuld is van een vorige remming.
Gaat dat reservoir dan niet direct vol samen met het vullen van de remleiding ?
Anders is een noodremming tijdens het vertrek onmogelijk.

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 27 okt 2015, 19:39
door HLE18
dentheo schreef:
HLE18 schreef:
dentheo schreef: Zelfs al sla je door een botsing bv. de automatische koppeling vooraan er helemaal af, dan nog moet de perslucht uit het reservoir op de remmen komen.
Tenzij dat reservoir nog niet volledig opgevuld is van een vorige remming.
Gaat dat reservoir dan niet direct vol samen met het vullen van de remleiding ?
Anders is een noodremming tijdens het vertrek onmogelijk.
Normaal wel maar misschien dat daar nu net iets mis mee was. Die moderne stellen remmen bijna alleen elektrisch maar als dat uitvalt en de pneumatische rem blijkt dan niet goed te werken heb je natuurlijk een probleem. Ik denk nu maar luid op wat er eventueel zou kunnen gebeuren het zal waarschijnlijk wel anders zijn...

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 28 okt 2015, 09:28
door kika
dentheo schreef:Vandaag op Duitse site gelezen dat iets dergelijks ook in Keulen gebeurd is met een "Siemens City sprinter" details heb ik nog niet.
Keulen helt, net geen 7 promille als ik me goed herinner. Daar zijn ieder jaar wel een aantal 'situaties', vooral tijdens personeelswisselingen. Daar heb ik een andere kant van de NMBS leren waarderen, ze lijken me een tikkeltje strenger te zijn met remproeven en TB-wissels (als buitenstaander).

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 07 jan 2016, 20:37
door nahoj
Ik heb begrepen dat het Franse incident een zeer ongelukkige tegenslag was (informatie onder voorbehoud -- helaas wordt http://www.bea-tt.developpement-durable ... es-r3.html niet meer up-to-date gehouden?).
Door de aanrijding met vee is de voeding van de remcilinders op de twee middelste jacobsdraaistellen (deze voeding zou vanuit één remverdeler plaats vinden) weggevallen, alsook de elektrische bediening van de (zuiver elektrisch bediende) remmen op de kopdraaistellen.

Het failsafe-principe van de Automatische RemLeiding (leeglopen = remmen aansluiten) is sowieso maar van toepassing tot de remverdeler, die de remcilinders voedt op basis van de druk in de ARL. Nadien is een aanwezige druk nodig voor het bewegen van de remcilinders.
Hoe de zuivere elektrische rem werkt op de kopdraaistellen van het stel in kwestie, weet ik niet. Op NMBS-materieel wordt nergens een dergelijk principe toegepast.

Re: Beetje dom verhaal ?

Geplaatst: 07 jan 2016, 21:46
door dentheo
Het staat nog wel bij de enquêtes en cours....

http://www.bea-tt.developpement-durable ... -r204.html
La dérive d’un TER après un choc avec des bovidés, le 20 octobre 2015 à Formerie (60)
Het is dus blijkbaar nog niet klaar..