Einde van dit Jaar ( 2016 ) beeindigt DBAG Fernverkehr al haar internationale activiteiten ( DB Autozug / Euronight / CityNightLine ).
DB Autozug was al vorig jaar ge-executeerd en een gedeelte van het stam personeel in DB Fernverkehr of Regionalverkehr ge-integreerd.
Resteerende delen worden gecheckt en wellicht naar ÖBB doorgeschoven.
MBT Jan Kiepura was het doomszenario al 3 jaren bekend:
DSB had geen zin meer, onder meer vanwege groote werkzaamheden, PKP idem vanwege het Plan om met DBAG de Berlin - Warszawa Express op te gaan zetten.
RZD, Rossija Scheleznaja Doroga,....´s wereld grootste Spoorwegmaatschapij starte haar eigen treinen vanuit Moskva Belorusskaya via Berlin naar Paris en via Wien naar Nizza.
Dus ook futschi. Enkel BZD oftewel Belarus Tschyhunka en CD hadden nog wel interesse. BZD kon helaas niet bij de RZD aansluiten, te oud materieel en voor BZD te duur.
Dus haakte BZD ook af om kosten te besparen. In mai dit jaar kapt BZD ook de 2 treinen naar Warszawa, die hun nu nog als Nachtdiensten in het buurlandverkeer tussen Minsk en Warszawa onderhouden.
CD zal naar verwachting de treinservice verden doen, gezien de groeiende reizigensgetallen. Of de ZSR er ook nog bij komt blijft te hopen.
Maar even nog afwachten, omdat de politiek zich hiermee gaat bemoeien, met name Bruxelles.
