Pagina 2 van 2

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Geplaatst: 23 mei 2016, 20:42
door K V B
Commendatore schreef: Waarbij in Duitsland bij regionale treinen ook vaak gebruik wordt gemaakt van TAV (Technikbasiertes Abfertigungsverfahren), dan wordt helemaal niet gefloten, maar op de vertrektijd gewoon de vrijgave van de deuren teruggenomen. De deuren, die ook automatisch sluiten na een bepaalde tijd als de trein gewoon langs het perron staat, zijn voorzien van sensoren om te voorkomen dat er iemand tussen blijft hangen.
Dat is in Zwitserland ook de norm op alle treinen waar geen conducteur op zit. (Alles behalve IR en hoger...)

Deuren gaan overigens bij de SBB vaak al vroeger dicht, want de deuren sluiten automatisch als er niemand meer instapt. Echter zolang de vertrektijd nog niet gepasseerd is kan je ze nog openen. Dus spurt je naar de deurknop als die nog groen omrand is, en als die dat niet meer is, dan weet je dat je te laat bent...

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Geplaatst: 30 mei 2016, 10:49
door ReisThijs
Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein.
Dat heeft NS mooi beschreven, maar het klopt alleen niet bij materieel met een ingebouwde fluit.

In de praktijk heeft het fluitsignaal van de conducteur eerder deze betekenis: let op, we gaan bijna vertrekken, iedereen moet nu snel instappen! Soms fluiten ze daarna nog een keer, als het ze niet snel genoeg gaat.

Alleen het fluitsignaal van de trein, en dat is dus de tweede of derde fluit die je als reiziger hoort, betekent daadwerkelijk dat de deuren dicht gaan.

Re: "Fluiten = niet meer instappen"

Geplaatst: 31 mei 2016, 00:22
door trainlovertje
de link in het eerste bericht in dit topic doet het bij mij niet meer, daarom deze nieuwe: http://www.ns.nl/fluiten