Leuk dat je weer zo'n uitgebreid verslag maakte.
reserveringen vastleggen
Je nam heel veel treinen met verplichte reservering. Waar heb je deze aangekocht ? Kan dat tegenwoordig al wat makkelijker online ?
Bovendien lopen de kosten wel op met al die extra reserveringen. Is het uiteindelijk niet goedkoper om met Prem's en andere vroegboektickets te reizen ipv. met Interrail ?
want ik wou diezelfde avond nog in Madrid geraken.
...alvast een stevig programma voor de eerste dag
Maar hier controleren ze blijkbaar ook geen biljetten, ook al geraak je vanuit Frankrijk zonder enige controle op de trein.
Denk dat we hier al met velen zijn die opgemerkt hebben dat er maar weinig controle is op de Franse treinen. En in het zuiden misschien nog net iets minder dan in het noorden. Onaanvaardbaar die houding maar ja...
Omdat de trein officieel pas om twee minuten na middernacht aankomt, was mijn pas eigenlijk niet geldig als ik geen twee dagen zou inzetten voor deze reis. Een domme regel vind ik dat en dus heb ik dat niet gedaan.
Een goed alternatief zou zijn dat je niet enkel reisdag maar ook reisuur zou kunnen invullen.
Jij zou dan ingevuld hebben :
29/04 05h39
en daarmee zou je kunnen reizen hebben tot 30/04 05h39.
De speciale nachttreinregeling (vertrek vanaf 19h00) met nogal onduidelijke regels zou dan ook kunnen vervallen.
Welja, 04h30 opstaan dus om dan 100 minuten te wandelen richting station Atocha. Rustig ontwaken kan je dat moeilijk noemen.
Moedig
Vreemd genoeg komen er wel redelijk wat treinen uit Spanje aan, maar je kan hier geen trein richting Spanje nemen, omdat ze leeg terugrijden richting Port Bou.
De afspraak is (was?) dat de SNCF voor treinen zorgt die reizigers vervoeren van Cerbère naar Portbou. Maar ze komen die afspraak nauwelijks nog na. De bediening is dus nogal onevenwichtig geworden.
Een foto van de Middellandse Zee, genomen uit de rijdende trein.
Direct aan de andere kant van die afsluiting loopt een wandelpad dat de kust volgt. In 2015 ben ik dat eens afgestapt van Cerbère tot Banyuls, prachtige wandeling.
Deze TER op de foto stopt volgens mij slechts een paar keer meer dan de TGV's
Sterker nog. Enkel Carnoulès wordt door de TGV niet bediend.
waarvan is die witte kleur op de rails en de spoorbedding afkomstig?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
(Gorizia - Nova Gorica) ...maar wat me opviel: in het Italiaanse deel spreekt men enkel Italiaans en in het Sloveense deel enkel Sloveens. En ik vermoed ook dat niet veel Slovenen Italiaans konden en omgekeerd.
Dat zou ik niet zo snel concluderen. Op de Italiaanse wikipedia pagina over Gorizia wordt Sloveens wel degelijk vermeld als gesproken taal. En in Nova Gorica is Italiaans de meest gesproken tweede taal... (dat moet ook wel met al die casino's die iedere dag busladingen Italianen over de vloer krijgen).
De wandeling tussen beide stations duurde 45 minuten en ging recht door het stadscentrum van Gorizia.
Vond je de wandeling goed aangeduid ? Ik volgde enkele jaren geleden de bordjes 'Piazza Transalpina' maar die stonden niet aan elk kruispunt.
Een bewogen geschiedenis daar in elk geval
