Re: RE: Re: Dienstregeling december 2016
Geplaatst: 06 okt 2016, 17:17
Ja, het is daarop dat ze wachten denk ik.BlackEagle schreef:Wordt die aansluiting Arcaden-Etterbeek in de toekomst nog dubbelsporig?
Ja, het is daarop dat ze wachten denk ik.BlackEagle schreef:Wordt die aansluiting Arcaden-Etterbeek in de toekomst nog dubbelsporig?
Om verwarrend te doen: strikt genomen is er ook geen verbinding tussen lijn 26 en 25N, en je kan dus niet van de ene lijn naar de ander, maar er is wel een spoor dat tussen de 25N ligt om vanuit de luchthaven naar lijn 26 te gaan.Portbou schreef:Ah okee. Ik wist niet dat er een verbinding was tussen L26 en L25N. Heb hem nu gevonden op Google Earth. Enkelsporig wel ?
Bijvoorbeeld de S9 laten halteren zou een conflict geven met de IC 27 die er vlak achter rijdt. Zolang er geen dubbelspoor is kan dat niet.Steve schreef:Maar dan snap ik toch niet echt wat het echte probleem is, want al die treinen passeren nu al gewoon in station Arcaden, in het slechtste geval kun je alle treinen op het noordelijke perron laten stoppen behalve de S7 richting Halle die langs het zuidelijke perron rijdt.
Ik kan me niet voorstellen dat de pakweg 1' stilstand in Arcaden zo'n onoverkomelijk probleem vormt?
Je kunt altijd zeggen dat het in de toekomst zal verbeteren, maar in afwachting wordt er iets gelanceerd dat zeer weinig aantrekkelijk is en dus al vanaf het begin dreigt te mislukken.
Ook in het weekend rijdt er niet veel verkeer, hoor. Van oudsher was er 's weekends steevast een totale lijnonderbreking van de lijn 26 om te kunnen werken aan de Schuman-Josaphattunnel en omliggende. Nu dat die werken beëindigd zijn, knoopt men inderdaad aan met de goede gewoonte om een deel van de lijn 26 ook in het weekend te gaan bedienen met de S9. Goed nieuws lijkt mij.jan_olieslagers schreef:Even de puntjes op de i: je bedoelt dan toch een reizigerstrein? Goederentreinen heb ik zelfs op weekdagen in volle spits over L26 weten bollen, een bizar zicht als je in Merode op je pendeltje staat te wachten ... dus in het weekeinde zullen er zeker nog veel meer zijn.zou er in het weekend zowaar een trein over L26 rijden
Ik zie daar niet meteen onoverkomelijke problemen. Zeker geen problemen zoals die er nu zijn bij het "lusprincipe". Van zodra een trein van de reeks 25xx of 40xx naar de luchthaven vertraging oploopt, wordt het vaak moeilijk om die in te passen in het verkeer op de lijn 36. Vaak moet er daardoor worden aangeschoven op lijn 36/3 (verbinding tussen lijn 26 en lijn 36) waardoor ook de wissels op lijn 26 (rooster) bezet blijven aanduiden. Dat verstoort dan weer het verkeer op lijn 26/1 (van en naar Vilvoorde) en verkeer komende van de lijn 26 (uit de bundels van Schaarbeek, lege P-treinen in de namiddag).Steve schreef:De verbinding is er inderdaad (zoals hierboven gezegd in het bijzonder tussen L26 en de aftakking van L25N naar de luchthaven) en wordt sinds het openen van de Schuman-Josaphattunnel twee keer per uur (één keer per richting) bereden door de IC-treinen uit Charleroi en Dinant, via Schuman.
Enkelsporig inderdaad, ik neem aan dat men dat gedaan heeft om de kosten ietwat beperkt te houden want er zijn flinke kunstwerken gebouwd om dat allemaal mogelijk te maken. De enkelsporigheid lijkt mij geen groot probleem aangezien daar nooit een enorm aantal treinen over zal rijden en de treinen het gewoonlijk ook in een lus doen (ene kant in, andere kant uit), wat het aantal bewegingen per verbinding nog eens halveert.
Het grootste knelpunt lijkt me dat treinen vanaf L26 richting L25N (luchthaven) een redelijk stuk (zo'n 800 m, van net voorbij station Haren tot de aftakking) over tegenspoor moeten rijden en dat kan op termijn op weekdagen wat krapjes worden doordat het steeds drukker wordt op L26. Ik weet niet of het de bedoeling is om dichter bij de aftakking een wissel in te bouwen.
Dan zie ik mij genoodzaakt om opnieuw die vraag op tafel te leggen wáárom in vredesnaam er maar één treintje per uur gaat stoppen in Arcaden terwijl er dus infrastructuur dus kennelijk geen bijzondere beperkingen zijn...Asterix schreef: Wat betreft Arcaden en omgeving: de lijn 26/4 tussen Y. Boondaal en Etterbeek wordt in het verlengde weekend van 11 november dubbelsporig in dienst genomen. Daar zal dus geen knoop meer zitten. Tegen het in dienst gaan van de nieuwe dienstregeling komende december moet ook de ondertunneling van lijn 161A in Etterbeek naar lijn 161richting Ottignies en vv in gebruik zijn genomen. Op die manier zal men van alle sporen in Etterbeek naar Ottiginies kunnen rijden en omgekeerd. In Etterbeek van L161 naar L161A rijden, zal nog niet gaan.
Een verbetering van de aansluiting tussen lijn 26 en lijn 25A (luchthaven) zou daar volgens mij wel degelijk iets kunnen helpen, in die zin dat je die vertraagde treinen dan daarlangs kunt leiden in plaats van langs de (drukke) lijn 36, nee? In de luchthaven dan ofwel rechtsomkeert, ofwel alsnog via lijn 36 (in de hoop dat er tegen dan wel plaats is).Asterix schreef: Ik zie daar niet meteen onoverkomelijke problemen. Zeker geen problemen zoals die er nu zijn bij het "lusprincipe". Van zodra een trein van de reeks 25xx of 40xx naar de luchthaven vertraging oploopt, wordt het vaak moeilijk om die in te passen in het verkeer op de lijn 36. Vaak moet er daardoor worden aangeschoven op lijn 36/3 (verbinding tussen lijn 26 en lijn 36) waardoor ook de wissels op lijn 26 (rooster) bezet blijven aanduiden. Dat verstoort dan weer het verkeer op lijn 26/1 (van en naar Vilvoorde) en verkeer komende van de lijn 26 (uit de bundels van Schaarbeek, lege P-treinen in de namiddag).