Pagina 2 van 4
Geplaatst: 13 okt 2006, 22:54
door paljas
groentje schreef: En de huidige prijzen houden nog altijd veel mensen uit het vliegtuig, hoor. En je ziet het ook heel goed aan de verschuiving van de traditionele luchtvaartmaatschappijen naar de low cost carriers.
Vliegen is nog nooit zo goedkoop geweest als de laatste 10 jaar. Voor hetzelfde geld dat je nu betaalt om naar de andere kant van de wereld te vliegen (met een deftige maatschappij!!), geraakte je vroeger met moeite halverwege. En ook zie ik zelf de link met de liberalisering niet echt goed in.
Geplaatst: 13 okt 2006, 22:59
door nicken
Mijn visie,meer mensen op de trein proberen te krijgen,zoveel dat de NMBS veel winst boekt,en zo de prijzen kan verlagen
Blijven dromen zekers

Geplaatst: 13 okt 2006, 23:28
door paljas
ik vind de prijsstijging ergens wel logisch... Met hoeveel is de prijs wel niet gestegen van het autovervoer in het laatste jaar? Hierbij vind ik deze minimale prijsverhoging enkel een peulschil.
Geplaatst: 14 okt 2006, 00:47
door groentje
Het is nu ook geen eenmalig feit, hé, de NMBS heeft al elk jaar zijn tarieven laten stijgen, en een zeldzame keer zelfs meer dan 1x per jaar. Een prijsstijging van 5% ligt gewoon hoger dan de indexering, en dat doet de perceptie geen goed.
En zeker, vliegen is zelden goedkoper geweest, maar waardoor? Door de concurrentie van voornamelijk low cost carriers die vliegtuigmaatschappijen dwongen om hun kosten te drukken, en efficiënter om te gaan met hun middelen en personeel. Dat én de lage olieprijs in de jaren '90, wat meteen verklaart dat vliegen nu toch niet nóg goedkoper is dan toen eind jaren '90...
De link met de liberalisering is, dat we rekening moeten houden met de mogelijkheid dat er volgend jaar een hoop 'low cost' operatoren kunnen bijkomen. En dat, om concurrentieel te blijven, we hetzelfde zullen moeten doen als de nog bestaande traditionele luchtvaartmaatschappijen. Kosten drukken, dus, en middelen en personeel efficiënter inzetten.
Geplaatst: 14 okt 2006, 09:35
door Steven
ter info groentje, vrijmaking binnelandse passagiersmarkt is pas voorzien tegen 2012
Geplaatst: 14 okt 2006, 13:58
door overweg13
Dag,
Uiteraard heeft het VBO gelijk! Dat zij (en de VLD) dat nog niet veel eerder hebben zien aankomen pleit echter niet voor hun inzicht in de linkse machinaties. Het is toch duidelijk dat dit al langer opgezet was, nl. vanaf het moment dat de 80/20 regel werd ingevoerd.
Geplaatst: 14 okt 2006, 14:22
door groentje
Steven schreef:ter info groentje, vrijmaking binnelandse passagiersmarkt is pas voorzien tegen 2012
Ja? Ik dacht dat het vanaf volgend jaar al was... Maar op de site van Dirk Sterckx duikt ook 2012 op, 2008 is voor het goederenverkeer... Nu ja, zover is dat niet meer van ons verwijderd, hé.
Geplaatst: 14 okt 2006, 14:37
door 5307
wij schoolgaande mensen worden absoluut NIET terugbetaald...
hopelijk komt er vlug concurentie in het mensenvervoer langs het spoor...
concurentie = goedkoper
Geplaatst: 14 okt 2006, 15:25
door e49memling
groentje schreef:Euhm, waarom ga je ervan uit, dat er niet werd geklaagd over de prijzen in de luchtvaart? Het luchtverkeer steeg in de jaren negentig elk jaar spectaculair. Tot een paar jaar geleden. En de huidige prijzen houden nog altijd veel mensen uit het vliegtuig, hoor. En je ziet het ook heel goed aan de verschuiving van de traditionele luchtvaartmaatschappijen naar de low cost carriers. Is er echt niemand die de parallel durft trekken met de komende liberalisering?
Ik bedoel gewoon, dat altijd de spoorwegen de pineut zijn, en de kosten van andere verkeersmiddelen met een (licht geërgerd) schouderophalen worden aanvaard.
De uiteindelijke kost (=alles, directe en indirecte kosten, milieu, veiligheid, tijd enz) van weg- en luchtverkeer zit een heel stuk hoger dan dat van het spoor.
Geplaatst: 14 okt 2006, 15:32
door groentje
Volledig ongelijk heb je niet, heel wat kosten die wel worden doorgerekend in het treinverkeer, zitten niet in het lucht- en wegverkeer. Maar de kosten die bij alle types voorkomen, zijnde de personeelskost, zijn wel hoger bij de spoorwegen. En vreemd is dat niet, hoor, 20 jaar terug was pakweg Sabena ook een grote werkgever, maar omdat ze moesten besparen onder druk van de concurrentie, werd er daar ferm gesneden.
De prijsstijging van de trein wordt ook aanvaard, hoor, maar je moet toegeven dat het toch wel typisch is, dat net wanneer het treinverkeer op de kap van de grote bedrijven is afgewenteld, die het zwaarst het gelag moeten betalen?
Geplaatst: 14 okt 2006, 16:42
door Wover
5307 schreef:wij schoolgaande mensen worden absoluut NIET terugbetaald...
hopelijk komt er vlug concurentie in het mensenvervoer langs het spoor...
concurentie = goedkoper
De overheid komt voor een groot deel tussen in de kosten van een schooltreinkaart hoor

Geplaatst: 14 okt 2006, 16:46
door nicken
Wover schreef:5307 schreef:wij schoolgaande mensen worden absoluut NIET terugbetaald...
hopelijk komt er vlug concurentie in het mensenvervoer langs het spoor...
concurentie = goedkoper
De overheid komt voor een groot deel tussen in de kosten van een schooltreinkaart hoor

idd da klopt wat je zegt,met uwe koekedoos op vier wielen zulde toch niet zo goedkoop rijden hè
Geplaatst: 14 okt 2006, 19:54
door overweg13
5307 schreef:wij schoolgaande mensen worden absoluut NIET terugbetaald...
hopelijk komt er vlug concurentie in het mensenvervoer langs het spoor...
concurentie = goedkoper
Geloof je dat? Wat is er dan al goedkoper geworden door het opengooien van de markten: telefonie? kabeltv?
Geplaatst: 14 okt 2006, 19:59
door nicken
overweg13 schreef:5307 schreef:wij schoolgaande mensen worden absoluut NIET terugbetaald...
hopelijk komt er vlug concurentie in het mensenvervoer langs het spoor...
concurentie = goedkoper
Geloof je dat? Wat is er dan al goedkoper geworden door het opengooien van de markten: telefonie? kabeltv?
Niets
even een voorbeeldje van interneta en digitale tv
in vlaanderen hebben we 2 grote reuzen : belgacom en telenet
ze kunnen voor niets samenwerken (zoals bk voetbal uit te zenden)
bijten elkaar z'n nek af
Maar ze kunnen wel samen spannen om de prijs te betalen,belgacom speelt zeker baas over euphony,scarlet en zo verder
er willen anderen binnenkomen om de concureren met deze 2 monopolisten,maar dan spannen ze direct samen om ze buiten te houden,en wij de klantjes zijn de dupe

Geplaatst: 14 okt 2006, 20:23
door paljas
overweg13 schreef:Geloof je dat? Wat is er dan al goedkoper geworden door het opengooien van de markten: telefonie? kabeltv?
prostitutie!