Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 10 mei 2017, 22:00
Beide moeten hun zegen geven.dentheo schreef:Wie "gaat" er over het toelaten van een nieuwe trein ? Infrabel of FOD mobiliteit ?
Beide moeten hun zegen geven.dentheo schreef:Wie "gaat" er over het toelaten van een nieuwe trein ? Infrabel of FOD mobiliteit ?
Zouden beide niet gewoon onafhankelijk van elkaar kijken, temeer daar ze toch andere aspecten belichten? Infrabel zal vermoedelijk meer kijken naar de "compatibiliteit" met de spoorinfrastructuur terwijl de FOD misschien meer naar de onderneming zelf zal kijken, ondanks een vermoedelijke overlap. Misschien is het principe gewoon dat er twee keer groen licht moet zijn alvorens ze echt mogen gaan rijden, zonder specifieke hiërarchie.dentheo schreef:Toch zal er iemand "finaal "moeten beslissen.. zou Infrabel dan adviserend zijn naar FOD ?
Hoeveel zou zo'n aanvraag kosten ?
DVIS heeft het laatste woord bij mijn weten. Die kan natuurlijk wel advies vragen over bepaalde zaken aan andere organisaties, maar DVIS heeft het laatste woord:Shrek schreef:Beide moeten hun zegen geven.dentheo schreef:Wie "gaat" er over het toelaten van een nieuwe trein ? Infrabel of FOD mobiliteit ?
Zo goed als onbestaande denk ik. Er is ook helemaal geen wettelijk kader voor. Ik zie er bovendien het voordeel ook niet van in.Nadleeh schreef:Om nog eens een andere vraag erin te gooien. In hoeverre is het reëel dat Arriva als commerciële reizigersvervoerder kan gaan rijden in België?
... en de trein onder Belgische vlag te laten rijden binnen België. Dat is ook volgens mij wat er zal gebeuren.Jan-Mark schreef:Is het niet de simpelste optie om het NMBS-personeel instructie op de Flirt te geven, en dat er dan standaard op Maastricht een personeelswissel gaat plaatsvinden? Het enige wat dan nog vereist is, is de toelating voor Flirt in België en de bekendheid van het Belgische personeel op de Flirt.
Voordat dit zo was. Was het wel een bende als ze op Maastricht moesten uitwijken of weg Rangeren. Bijvoorbeeld, de Lourdes trein die spoor 4 bezet hielt. En dan zat er zo'n machinist op die maar gebrekkig Nederlands kon. Moesten ze iemand van ns personeel zoeken, die Frans sprak om heb te begeleiden naar het rangeer spoor. Geld trouwens ook voor enkele conducteur naar Maastricht, gebrekkig Nederlands. Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.Steven schreef:er zit extra personeel op alle treinen zonder ATB die de grens over gaan. Ze moeten extra toezien op de veiligheid. Bij de L trein naar Roosendaal is dit ook zo, daar stapt men op en af in Essen.
De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.
Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?KB schreef:De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.