Pagina 2 van 23
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 01:05
door groentje
Da's waar, maar laat ons hopen dat we daar nog enige jaren voor hebben. Er zijn volgens mij ook grotere prioriteiten, zelfs in het verwaarloosde Limburg.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 01:28
door Shrek
groentje schreef: ↑16 dec 2017, 01:05
Da's waar, maar laat ons hopen dat we daar nog enige jaren voor hebben. Er zijn volgens mij ook grotere prioriteiten, zelfs in het verwaarloosde Limburg.
Voor Hasselt-Mol zou het niet onder de draad brengen wel meteen het einde betekenen van de rechtstreeks trein naar Antwerpen. Je kan immers geen MW41 koppelen aan een M7.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 13:09
door trainlovertje
Blijkbaar beginnen ze volgend jaar met de elektrificatie van Mol - Hamont en het zou nog klaar zijn voor de nieuwe dienstregeling van december 2020:
http://www.rtv.be/artikels/geld-vrijgem ... urg-a47793. Zou dit echt kloppen?
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 13:55
door Shrek
Ja dat zou goed kunnen. Zoals ik eerder al zei heeft Infrabel alle plannen al een tijdje klaarliggen en was het enige dat ontbrak de centjes. Nu de politiekers die knoop ontward hebben kan het inderdaad erg snel gaan.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 15:40
door jan_olieslagers
We weten natuurlijk allemaal dat het niet simpel kan zijn, en dat het extra traag gaat zodra er van dicht of ver politiek mee gemoeid is... Maar om drie jaar nu als "erg snel" te omschrijven dat gaat mij toch wat te ver - alsof we de traagheid normaal zouden moeten vinden!
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 15:43
door JPL107
Er is een Europese subsidie voorzien en één van de voorwaarden is dat de werken in 2020 zijn afgerond
bron:
http://www.gva.be/cnt/dmf20170713_02970 ... mol-hamont
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 15:48
door Shrek
jan_olieslagers schreef: ↑16 dec 2017, 15:40
We weten natuurlijk allemaal dat het niet simpel kan zijn, en dat het extra traag gaat zodra er van dicht of ver politiek mee gemoeid is... Maar om drie jaar nu als "erg snel" te omschrijven dat gaat mij toch wat te ver - alsof we de traagheid normaal zouden moeten vinden!
Als de werken half 2018 beginnen en half 2020 klaar zijn, heeft men 2 jaar. Dat lijkt mij niet overdreven lang voor zo'n groot project.
In China bouwen ze zo'n bovenleiding misschien op een half jaar, maar in vergelijking met andere Europese landen is dat echt niet overdreven langzaam hoor.
Vergeet niet dat de werken uitgevoerd worden zonder totale lijnonderbrekingen. Je kan natuurlijk ook doen zoals de Luxemburgers en je spoorlijn 2 maand sluiten om aan de wasdraad te knutselen, maar Infrabel kiest daar uitdrukkelijk niet voor.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:01
door jan_olieslagers
@Shrek, sorry hoor maar dat is alweer zo'n typisch staaltje NMBS-denken. En nee, dat het elders in Europa niet sneller gaat is ook niet het punt.
Goed, het werk vergt zijn tijd, en we zijn nu eenmaal een land van compromissen dus men mag niet haastig zijn. Maar ik aanvaard niet dat je drie jaar omschrijft als "erg snel". Twee maanden voor een gelijkaardige klus (alhoewel, gelijkaardig?) dát is erg snel maar daar is dan ook een prijs aan verbonden, inderdaad. Hoogstens had je kunnen schrijven "erg snel (naar NMBS-normen)".
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:12
door Shrek
jan_olieslagers schreef: ↑16 dec 2017, 16:01
@Shrek, sorry hoor maar dat is alweer zo'n typisch staaltje NMBS-denken. En nee, dat het elders in Europa niet sneller gaat is ook niet het punt.
Goed, het werk vergt zijn tijd, en we zijn nu eenmaal een land van compromissen dus men mag niet haastig zijn. Maar ik aanvaard niet dat je drie jaar omschrijft als "erg snel". Twee maanden voor een gelijkaardige klus (alhoewel, gelijkaardig?) dát is erg snel maar daar is dan ook een prijs aan verbonden, inderdaad. Hoogstens had je kunnen schrijven "erg snel (naar NMBS-normen)".
Het is 2 jaar, geen 3. De werken beginnen waarschijnlijk pas deze zomer en om de NMBS de kans te geven opleidingen te geven en dergelijke moeten ze zomer 2020 af zijn.
Het gaat bovendien over een traject van 30 kilometer, dat wil zeggen meer dan 500 funderingen gieten en laten uitharden, dat kost allemaal veel tijd.
Ik ken trouwens in andere bedrijven weinig bouwprojecten van 40M€ die op minder dan 2 jaar tijd af zijn, jij wel?
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:34
door jan_olieslagers
Het gaat me niet meer om de termijn, laat het dan twee jaar zijn of drie. Het gaat me om jouw uitdrukking "erg snel".
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:36
door Shrek
jan_olieslagers schreef: ↑16 dec 2017, 16:34
Het gaat me niet meer om de termijn, laat het dan twee jaar zijn of drie. Het gaat me om jouw uitdrukking "erg snel".
De "erg snel" sloeg vooral op het begin van de werken, tegen de zomer wordt er al gegraven.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:42
door jan_olieslagers
Hm, ok, daar kan ik mee leven, zeker naar NMBS-normen is dat inderdaad snel. En toegegeven: andere grote projecten blinken ook niet uit door snelheid, maar meestal is het de fase van planning en vergunning die erg moeizaam verloopt in dit overberegelde landje. Die punten zouden hier reeds lang in orde zijn.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 16:43
door JPL107
De elektrificatie van Herentals - Mol heeft 3 jaar geduurd voor 21 km spoorlijn.
Bron:
https://www.infrabel.be/nl/pers/1ste-el ... entals-mol
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 21:07
door ronny
Shrek schreef: ↑16 dec 2017, 01:28
Voor Hasselt-Mol zou het niet onder de draad brengen wel meteen het einde betekenen van de rechtstreeks trein naar Antwerpen. Je kan immers geen MW41 koppelen aan een M7.
Dit betekent dan waarschijnlijk dat de M4-rijtuigen nog wat langer dan voorzien moeten blijven tenzij hiermee al rekening werd gehouden bij de bestelling van de M7.
Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor
Geplaatst: 16 dec 2017, 22:05
door Asterix
jan_olieslagers schreef: ↑16 dec 2017, 16:42
Hm, ok, daar kan ik mee leven, zeker naar NMBS-normen is dat inderdaad snel. En toegegeven: andere grote projecten blinken ook niet uit door snelheid, maar meestal is het de fase van planning en vergunning die erg moeizaam verloopt in dit overberegelde landje. Die punten zouden hier reeds lang in orde zijn.
Vergeet niet dat er enkel tijdens verkeersvrije periodes kan worden gewerkt. Tel uit het aantal werkuren per dag.