Pagina 2 van 7
Geplaatst: 29 okt 2006, 08:15
door overweg13
En ik als ik nu hoor dat maandagmorgen zowat alle depots treinbegeleiders in Wallonië zullen staken, en dat daarover nog geen enkele officiële mededeling in de pers verspreid is, dan kan ik alleen maar denken: moet het echt altijd op deze vorm van pesterij uitdraaien?
Geplaatst: 29 okt 2006, 12:24
door Miljaarde
groentje schreef:Ik geef toe, ik ben geen treinbestuurder. Ik heb niet de ervaring om te weten hoe het is om dag in dag uit in een (vaak luidruchtige) stuurpost van een loc of stuurrijtuig te zitten. Ik heb geen zicht op de aanwervingen en opleiding van treinbestuurders, hoelang die wel duurt.
Wel weet ik, dat communicatie heel, heel belangrijk is. En dat de vakbonden daar nog te vaak niet in slagen om ook het grote publiek in te lichten. Dat ze nu (willen) gaan staken voor een bonus voor het personeel doet er op dat vlak ook geen goed aan. Akkoord, dit is geen geld dat het management zomaar als winst mag boeken. Dit moet ten goede komen aan het personeel, volledig mee akkoord. Ik ben het er echter niet mee eens dat dat in de vorm moet van een bonus.
Perceptie is alles. De NMBS is net een grote aanwervingscampagne begonnen. De opleidingscentra zitten veelal aan hun maximumcapaciteit. Elke maand komen er nieuwe werknemers binnen. Kortom, het grote publiek weet niet af van de nog bestaande problemen, en kan dus ook niet begrijpen waarom er moet worden gestaakt. Gevolg? Nog meer mensen die de trein definitief vaarwel zeggen, die geen traan meer laten als een volgende regering de spoorwegen in 't algemeen en de NMBS in het bijzonder laat stikken. Ik zou het hen niet eens kwalijk kunnen nemen.
Eerlijk gezegd, ik vind het spijtig. De vakbonden zijn nodig, daar blijf ik bij, maar ik ben het niet eens met de gekozen strategie. Lijkt het je ook niet dat nu staken, too little, en vooral too late is? Nu staken helpt niets. Daarom ben ik tegen deze staking. Niet omdat staken geen geldig actiemiddel zou zijn, verre van, maar omdat het moment om dat te doen, reeds voorbij is. Je voert geen actie op het moment dat het management het roer heeft omgegooid.
Nu, in het geval van treinbestuurders, ik geef je voor een stukje gelijk. Het is een hard beroep, en het moet dringend aantrekkelijker gemaakt worden. Maar geld alleen gaat niet helpen (en mijn indruk is, dat de vakbonden zich daarop soms wat verkijken), een aangename werkomgeving (stuurpost, personeelsruimte...) is minstens zo belangrijk, zoniet nog belangrijker. Dat ze dat geld dat ze hebben uitgespaard dan daarin investeren.
Mooipratertje, I rest my case! Wie zich laat doen in tleven, heeft niets en is speelbal van economen
Geplaatst: 29 okt 2006, 12:51
door groentje
Sterk argument, Miljaarde
Ik heb begrip voor het feit dat het personeel ontevreden is, maar ik ben het helemaal niet eens met het vakbondsvoorstel om dat geld dan maar in een premie te gieten. Of nee, geen premie, maar een elk jaar weerkerend extraatje, nog schandaliger. Het doet de heel terechte vraag om meer personeel in een andere sfeer baden. Ik begrijp daarom volkomen dat het grote publiek dan denkt, dat
die luieriken die alleen maar aan hunne zak denken kunnen opvliegen.
Een staking lukt alleen maar, als je voldoende maatschappelijk draagvlak hebt. En dat is iets wat de vakbonden tot nu toe enorm verzuimd hebben. En dat neem ik hen enorm kwalijk.
Geplaatst: 29 okt 2006, 14:15
door Miljaarde
dat is dan uw persoonlijk oordeel. Ik denk dat weinig mensen een extraatje niet moeten hebben, soit...Ik heb mijn gedacht al genoeg uit de doeken gedaan... (zie voorgaande replieken) pluk vooral de dag. groensels
Geplaatst: 29 okt 2006, 18:41
door groentje
Hey, als werknemer ben ik ook niet ongelukkig als er plots een paar euro meer op mijn rekening staat. Maar ik verwacht van de vakbonden dat ze verder denken, en er ook voor zorgen dat er over 10 jaar nog een NMBS bestaat. Vakbonden moeten de belangen van de werknemers behartigen, dat is waar, maar die belangen zijn er volgend jaar ook nog.
Ik kan ook eisen dat iedere NMBS-er volgend jaar gratis een Mercedes krijgt, dat werknemers maar 20 u moeten werken zonder verlies van loon, en dat jaar zou dat wellicht zelfs nog lukken, ook. Alleen is de NMBS dan wijlen het jaar daarop. En daar heeft niemand wat aan, de werknemers nog het minst. Dus ja, ik verwijt de vakbonden hetzelfde als wat ik aan veel politici verwijt: kortzichtigheid en kortetermijndenken.
En ja, dit is mijn zeer persoonlijke mening. Niemand moet die volgen, daarvoor leven we immers in een democratie. Maar omgekeerd trek ik me dan ook niets aan van verwijten dat ik naïef ben.
Geplaatst: 29 okt 2006, 20:09
door e49memling
overweg13 schreef:En ik als ik nu hoor dat maandagmorgen zowat alle depots treinbegeleiders in Wallonië zullen staken, en dat daarover nog geen enkele officiële mededeling in de pers verspreid is, dan kan ik alleen maar denken: moet het echt altijd op deze vorm van pesterij uitdraaien?
Volledig mee eens, staking is een ULTIEM drukkingsmiddel, geen gemakkelijkheidsoplossing.(lang woord)
Geplaatst: 29 okt 2006, 20:27
door nicken
e49memling schreef:overweg13 schreef:En ik als ik nu hoor dat maandagmorgen zowat alle depots treinbegeleiders in Wallonië zullen staken, en dat daarover nog geen enkele officiële mededeling in de pers verspreid is, dan kan ik alleen maar denken: moet het echt altijd op deze vorm van pesterij uitdraaien?
Volledig mee eens, staking is een ULTIEM drukkingsmiddel, geen gemakkelijkheidsoplossing.(lang woord)
Stel voor van de directie te gijzelen,ze opsluiten in hun bureaus
Is volop in de mode,en schijnt goed te werken,en een paar dienstvoertuigen,voor hunne vette wagen zetten zodat die nie meer weg geraken,en mss de eiren en dergelijke nie vergeten

Geplaatst: 30 okt 2006, 08:11
door 260689
Treinstaking in Henegouwen
De treinbestuurders- en begeleiders in Aat, Doornik, 's Gravenbrakel en La Louviere, in de provincie Henegouwen, staken. Ze protesteren tegen het personeelstekort bij de NMBS. Door de actie verloopt het treinverkeer erg moeizaam in Wallonie en Brussel.
bron:
http://www.vtm.be
ik denk dat dit vande week en de volgende weken is slecht kan aflopen

[/i]
Geplaatst: 30 okt 2006, 08:38
door Traxxion
overweg13 schreef:En ik als ik nu hoor dat maandagmorgen zowat alle depots treinbegeleiders in Wallonië zullen staken, en dat daarover nog geen enkele officiële mededeling in de pers verspreid is, dan kan ik alleen maar denken: moet het echt altijd op deze vorm van pesterij uitdraaien?
Inderdaad.
De treinbestuurders en -begeleiders van Bergen, Aat, Doornik, 's Gravenbrakel en La Louvière hebben maandagochtend het werk neergelegd, zo heeft de socialistische spoorvakbond van Henegouwen gemeld. Ze klagen het gebrek aan personeel aan. De staking ontregelt het treinverkeer in Wallonië en Brussel. (belga)
Bron:
http://www.hln.be
Geplaatst: 30 okt 2006, 11:42
door bartolomew
de treinen Turnhout-Manage van 6.34, 7.34 en 8.34 zijn simpelweg afgeschaft. Dit vind ik simpelweg schandalig. Zonder enige aankondiging naar het brede publiek toe, gijzelt men duizenden pendelaars. Stakingen bij de NMBS vind ik enkel kunnen als deze enkele weken op voorhand zijn aangekondigd, want de effecten van wilde stakingen zijn simpelweg enorm.
Geplaatst: 30 okt 2006, 12:03
door Wover
bwa er zijn alternatieven dan e, de p treinen naar antwerpen-noord en dan in antwerpen naar brussel, want daar zijn toch de meeste reizigers voor. Wss zullen die P treinen dan wel uit 5 breaks bestaan hebben, aangezien de breaks voor naar manage te rijden dan niet gebruikt worden.
Geplaatst: 30 okt 2006, 13:15
door bartolomew
5 breaks? Bij mijn weten mag dat het spoor zelfs niet op. Om 8.34u rijden er 4 breaks en om 8.41 2, dit betekent zowiezo een enorm capaciteitstekort, vertragingen en dergelijke ongemakken.
Geplaatst: 30 okt 2006, 13:20
door Wover
ja, sorry, kbedoel 4 ja. Maar normaal zijn die P treinen 1 of 2 breaks, dus die hebben nu met 5 breaks gereden.
Waarschijnlijk wel wat capaciteitstekort, maar twas het beste wat ze konden doen e

Geplaatst: 30 okt 2006, 13:27
door overweg13
En zeggen dat het er alleen maar om te doen is om de onderhandelaars van vandaag (de ultieme kans, weet je wel, om een algemene staking op 8 november te vermijden) wat onder druk te zetten.
Mijn vader, zelf spoorlegger en later lader, nam i.p.v. het woord vakbonden meestal het woord vagebonden in de mond. Het doet me plezier dat ik mijn afkeer voor de vakbonden van een proletariër geërfd heb.
Geplaatst: 30 okt 2006, 16:53
door trainfreak
Vanmiddag belde me iemand die zei dat er niets reed op Antwerpen-Brussel en Brussel-Namen. Alle treinen zouden zijn afgeschaft????