Op sporenplan.nl is een schematische tekening te vinden van Noorderkempen, de sporenlayout daar zou er zo uit moeten zien:

Detail:
De eerste meldingen van deze seinvoorbijrijding verschenen om 06:31 's ochtends op Twitter. Het incident gebeurde vrij vroeg, tijdens de aanvoer van leeg materieel voor de piekuurtreinen die voor de eerste Benelux rijden (P7226 naar Antwerpen/Puurs van 5:55; en P7256 naar Antwerpen van 6:30). Volgens de reisinformatie vertrekt P7256 vanaf spoor 1, en P7256 vanaf spoor 2.
Op
de beelden van ATV is een Desiro te zien op spoor 1, aan de Antwerpenkant van het perron. Kort daarna zijn er beelden te zien van 3 Desiro's op de baan, die op spoor A staan. Dat geeft mij het idee dat het materieel vanuit Antwerpen via spoor A wordt aangevoerd naar spoor 1, en dat er vervolgens via een zaagbeweging naar spoor 2 wordt gemanoeuvreerd.
Van Y-Luchtbal tot Noorderkempen worden twee wissels gepasseerd: het overloopwissel en het linksleidend wissel naar spoor 1. Aangezien het materieel voor P7226 tot in station Noorderkempen is gekomen, vermoed ik dat dit niet de trein is geweest die de seinvoorbijrijding heeft begaan.
Mijn vermoeden is dus dat, terwijl de rijweg voor P7226 van NDK Spoor 1 -> Spoor B al was ingesteld (en het overloopwissel dus al was omgelopen), de tweede trein voorbij het einde van z'n movement authority is gereden en daarbij het overloopwissel heeft opengereden. Waarom deze trein voorbij het einde van de MA is gereden... misschien hebben gladde sporen een rol gespeeld?