Mijn provider is scarlet, en mijn gebruik in Zwitserland is inbegrepen in mijn bundel. Als mijn bundel op is surf ik aan dezelfde prijs als in België / Europa.groentje schreef: ↑13 jan 2020, 15:22En gebruik het vooraleer je in Zwitserland bent, in Zwitserland is roaming niet gratis.Steven schreef: ↑13 jan 2020, 12:40 Zet de planner van SBB op je smartphone. Dan kan je kort voor je aankomst in Zwitserland nog snel alternatieven zoeken als je ICE vertraging zou hebben. In Zwitserland heb je bijna altijd meerdere routes mogelijk om op je bestemming te geraken net omdat er veel overstapstations zijn met passende aansluitingen. Welkom in het land waar treinen perfect geregeld zijn.
Alternatief voor Brussel - Nyon
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
kika schreef: ↑13 jan 2020, 16:00Hangt van je provider af.
ICE 15 - ICE 371, kom je aan om 20:44 in Nyon. Je zit wel met een gelijkaardige overstaptijd in Bern (8 minuten), maar het viel me net op dat dat toch geen optimale verbinding is: weer een superlange overstaptijd in Frankfurt. En blijkbaar kom je dan te laat aan.
Helaas is deze aankomst veel te laat.
Er is een rechtstreekse verbinding vanuit Frankfurt main naar Interlaken, vertrek 8u50. Maar er is geen verbinding met Brussel op dit uur, zo spijtig! Anders was dat natuurlijk ideaal.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Ik reis op dinsdag heen richting Nyon, en misschien (als door de staking in Frankrijk mijn TGV niet rijd ) op maandag terug met ICE.FLV-FGSP schreef: ↑13 jan 2020, 16:09 Over de overstaps binnen Zwitserland zou ik me geen zorgen maken. De enige risicofactor heet DB Fernverkehr, maar de ervaring leert dat een kwartier vertraging ter hoogte van Karlsruhe in Basel SBB bijna tot nul gereduceerd kan zijn. De Katzenbergtunnel tussen Freiburg en Basel zorgt voor tijdswinst die nog niet in de dienstregeling is verwerkt.
Als je eerste klas reist, is reserveren niet nodig, tenzij je op vrijdag reist.
Een reservering kost 4 euro per reis bij DB, 6 euro per trein bij NMBS.
Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.
DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten

Dank voor je informatie dat een vertraging nog kan goedkomen net voor Basel sbb door de Katzenbergtunnel.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Klopt hoor, je kan je zitplaatsreservering gratis omboeken bij DB. Maar annuleren kan dus niet, en dat is toch een nadeel vind ik.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Klopt, de voorgestelde overstaptijd is 11 minuten.rdv schreef: ↑13 jan 2020, 11:40 Aanvullend: als je voor de reis met ICE tot Basel SBB kiest, hoeveel tijd heb je dan in Basel om over te stappen? Voor morgen zie ik maar 11 minuten: voldoende als je ICE op tijd aankomt, maar bij een vertraging van meer dan 6 minuten al moeilijker als je veel bagage hebt.
Zoals ik ook zei is er nog een trein om 13.03 in Basel sbb, die niet zomaar verschijnt op de website van SBB of DB.
Er is ook nog een trein om 13.28 in Basel sbb, maar dan heb ik nog 2 korte overstappen ( Bern & Lausanne )
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Treinen hebben geen chauffeurMetoyou schreef: ↑13 jan 2020, 17:48 Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.
DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten![]()

Reserveren is bij DB in de eerste klas inderdaad duurder dan in tweede klas.
Je kunt trouwens kijken hoeveel plaatsen er nog vrij zijn door bij een proefboeking een plaats te kiezen. Je ziet dan precies welke stoelen er nog vrij zijn. Je ziet dan ook wat (normaliter) de rijrichting is.
Groetjes,
Rian
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Bedankt, ik zit bij Orange, en Zwitserland is daar duur. Misschien moet ik toch eens uitkijken voor een andere operator...
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Graag gedaan

Hier een link van scarlet met tarieven : https://www.scarlet.be/nl/postpaid/tarieven/
En als je vragen hebt kan je scarlet makkelijk bereiken via twitter.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Er zijn zeker nog vrij veel plaatsen over in 1e klas, nog 1 soloplaats achter de bestuurder.rvdborgt schreef: ↑13 jan 2020, 19:20Treinen hebben geen chauffeurMetoyou schreef: ↑13 jan 2020, 17:48 Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.
DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten![]()
Reserveren is bij DB in de eerste klas inderdaad duurder dan in tweede klas.
Je kunt trouwens kijken hoeveel plaatsen er nog vrij zijn door bij een proefboeking een plaats te kiezen. Je ziet dan precies welke stoelen er nog vrij zijn. Je ziet dan ook wat (normaliter) de rijrichting is.
Groetjes,
Rian
Ik ga ervan uit als iemand de plaatsen die momenteel nog vrij zijn vanaf Brussel, reserveert vanaf Keulen, dat ze niet meer als vrij staan in Brussel ?
Sowieso ga ik wachten om eventueel een zitplaats te reserveren tot ik uitsluitsel heb of mijn beoogde TGV al dan niet zal rijden, is nog 2 weekjes.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Uiteraard zullen die als bezet aangegeven worden als je die trein wil reserveren tussen Brussel en Frankfurt. Als je die stoel van Brussel naar Keulen wil reserveren, zal die gewoon beschikbaar zijn voor reservatie.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?
Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
In Zwitserland zijn er geen quota. In Zwitserland is reserveren nergens verplicht (op de Glacier Express na dan) en je kan dus gewoon elke trein nemen.rdv schreef: ↑16 jan 2020, 14:10 Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?
Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
Voor Italië zijn reservaties verplicht, maar er zijn geen quota. In principe moet zelfs je Basel - Padua zelfs in België gewoon kunnen reserven.
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Voor Zwitserse begrippen is dat een zeer ruime overstaptijd. Overstaptijden van 3 minuten, zijn heel gebruikelijk...
Re: Alternatief voor Brussel - Nyon
Er zijn alleen Interrail-quota op treinen die in/van/naar Frankrijk rijden. Voor de rest kun je boeken zo lang er plaatsen zijn.rdv schreef: ↑16 jan 2020, 14:10 Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?
Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
De beschikbaarheid op de binnenlandse treinen in Frankrijk en de TGV Parijs - Milaan kun je zien via: https://en.oui.sncf/en/pass/seat-reservation
Kies Interrail/Global Pass als korting.
Groetjes,
Rian