Geplaatst: 21 nov 2006, 01:23
Deze staking gaat inderdaad uit van de treinbestuurders en gaat over de nieuwe (te zware) beurtregeling.prahsharp schreef:dacht dat ze staakten om dat ze te hard moesten werken, niet omdat ze bedreigd werden ... (al blijft dat een zeer spijtige evolutie in de maatschappij)
en wat uren betreft: denk dat je daar als NMBS'er echt niet van moet klagen. zeker niet de meeste, en dat het geen regelmatige zijn wist je bij je aanwerving .....
Het veiligheid voor de tbg's is een andere kwestie maar daarom niet minder belangrijk.
Ik ben zelf voormalig treinbestuurder te Antwerpen C (daar weg sinds 1/10).
Heb vandaag naar aanleiding vh bericht dat er een staking kwam de moeite gedaan om even naar de nieuwe diensten van depot Antw C te kijken (staat online op de site vd 'vriendenkring tb's') en moet toch toegeven dat ze wel erg zwaar is..voornamelijk dan de vroege diensten die voor O4u beginnen.
De mensen onder jullie die al eens om O2u zijn opgestaan om vervolgens 8 à 9u zonder pauze te werken (waarbij concentratie echt wel nodig is want een treinongeval is in België wegens gebrekkige of onbestaande veiligheidssystemen helaas nog steeds mogelijk), met dikwijls verouderd materieel (denk aan wiebelende gammele keukenstoel) weten hoe zwaar zo'n werkdagen zijn..maar iemand zoals bv forumlid 'Overweg 13' (die dacht ik toch in het onderwijs staat/stond) weet dat dus duidelijk niet.
Kritiek geven is gemakkelijk maar van iemand met toch een grote kennis van openbaar vervoer verwacht ik toch een iets beter onderbouwde mening..
Nog een pijnpunt vormen de 'keertijden' te Antwerpen C.
Bij bv de IR Essen-Antwerpen-Charleroi krijg je als bestuurder 4 min...
Het waren er vroeger 5 wat véél te weinig is maar enfin...nu maken de klunzen er maar even 4 van..
Nu...wat moet een bestuurder zoal doen in die 4 min ?
-Bestuurder komt aan te Antw C en mag de laatste 200m maar max 20km/h meer rijden..de veiligheid weet je wel..
Hierdoor sta je bijna steeds al min te laat stil..
-Lossen vd deuren, koplichten op rood zetten, stuurpost buiten dienst plaatsen, dienstfiche wegsteken, jas aandoen en naar buiten gaan.
Dan wandel je naar andere kant vd trein. (kan 1 motorstel zijn maar kunnen er ook 3 zijn=3OOm)
-Eenmaal in andere stuurpost aangekomen vest weghangen, dienstfiche klaarleggen, stuurpost in dienst plaatsen
-Werkingsproeven vd rem doen (moet voor elk vertrek)
-Eventueel nog andere proeven indien deze stuurpost die dat nog niet werd gebruikt
-Naam+Depot+af te leggen traject in logboek noteren, sms versturen naar gegevensdatabank 'Alasca' (ingevoerd na ongeval Pécrot)
-Koplichten op wit zetten.
In de veronderstelling dat je niet bij aankomst naar het toilet moet (jaja, treinbestuurders moeten soms ook naar't wc) ben je nu klaar voor vertrek.
Iedereen met een beetje verstand weet dus dat al die zaken onmogelijk zijn in 4 min maar (vooral jonge bestuurders) willen zich haasten om toch nog op tijd te vertrekken, vullen dan logboek al rijden in en rijden zo door een rood sein..en dan komen ze af met 'je weet toch dat je al die zaken enkel bij stilstand mag doen ??
Iemand die de staking nu al beetje kan begrijpen ?
Is trouwens de OVS (http://www.ovs-sic.be) die oproept tot staken. Ovs is voor en door treinbestuurders en geen vakbond die in tegenstelling tot anderen voor 't minste zal staken. Deze staking is dan ook volledig te verantwoorden en als men bij NMBS zo blijft voortklungelen wat betreft aankoop/modernisering materieel en ook het aanwervingsbeleid..dan gaan er nog veel stakingen volgen..