Wat heb ik gemist? Op L36N zie ik weliswaar flink wat breaks passeren, ja, en die zouden gaan vervangen worden door M7 navenant die instromen. Maar daarmee zullen er eerder meer gesleepte treinen komen dan minder. Maar er bollen toch ook heelder stammen M5/M6 met locs 18/19 ervoor of erachter, dat materiaal gaat men toch niet op 1-2-3 verschroten?aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden
Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Wat Shrek schreef was inderdaad wat kort door de bocht, Jan, er rijden nog veel gesleepte reizigerstreinen. Maar ofwel hebben die voor en achter een loc, ofwel aan een kant een stuurstandrijtuig. Ze kunnen dus in de twee richtingen rijden zonder dat een loc hoeft te worden rondgezet.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Bij heel wat P-treinen moet dat wel, maar dat gebeurt dan in een bundel, niet in het station.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Wat jij bedoelt zijn hoofdzakelijk trek-duw treinen, gesleepte treinen kunnen niet zomaar van kant veranderen, trek-duws wel.jan_olieslagers schreef: ↑23 nov 2020, 17:52Wat heb ik gemist? Op L36N zie ik weliswaar flink wat breaks passeren, ja, en die zouden gaan vervangen worden door M7 navenant die instromen. Maar daarmee zullen er eerder meer gesleepte treinen komen dan minder. Maar er bollen toch ook heelder stammen M5/M6 met locs 18/19 ervoor of erachter, dat materiaal gaat men toch niet op 1-2-3 verschroten?aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
En het materieel van die P-treinen gaan er dus allemaal uit de komende jaren waardoor ook alle infra op de eindpunten om locomotieven gemakkelijk te kunnen rondzetten vereenvoudigd kan worden.
Voor de NMBS scheelt het uiteraard ook een pak rangeerders.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Maar ook daar zullen die (unidirectionele) gesleepte stammen vrij snel verdwijnen. De M4 gaat er onherroepelijk uit als de levering van M7 eenmaal op kruissnelheid is en dan is de verwachting dat de P's zelfs grotendeels door motorstellen gedaan zullen worden (MS75, MS80...). Ik zie enkel nog een klein vraagteken bij M5-stammen - die komen per definitie met een stuurstandrijtuig maar voorlopig lusten die enkel 21 of 27 en die zullen het ook geen lange jaren meer uitzingen. Ofwel zullen de M5-stuurstanden geschikt gemaakt moeten worden voor HLE 18/19/13/M7BMx (wat volgens mij geen grote aanpassing mag zijn, mux hebben ze al aan boord), ofwel moeten ze gecombineerd worden met M6/M7 (en in de vereisten voor die laatste was compatibiliteit met M5 volgens mij voorzien, geen idee of dat er uiteindelijk van gekomen is), ofwel moeten ze een loc aan beide kanten hangen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
"gesleept" heeft dus niet voor allen dezelfde betekenis, duidelijkerwijs. Sommigen zien een onderscheid tussen "gesleept" en "trek-duw"; anderen dan weer niet. Dat lijkt me alweer een fraai staaltje van "kromtaal van aan de Frankrijkstraat".er rijden nog veel gesleepte reizigerstreinen. Maar ofwel hebben die voor en achter een loc, ofwel aan een kant een stuurstandrijtuig. Ze kunnen dus in de twee richtingen rijden zonder dat een loc hoeft te worden rondgezet.
Dat NMBS van de "alleen getrokken" treinen vanaf zou willen kan ik me goed voorstellen, dat wel; maar het zal wel uitdraaien op een kostenvergelijking zeker? Twee lokomotieven? Stuurstandtrijtuigen extra levensduur geven, tegen stevige kost van revisie/upgrade? En ze ook even gelijk aanpassen voor ETCS nivo 3/2/1 - x-y-z - libber-labber-lubber? Of toch maar locs omzetten, als minste kwaad?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 23 nov 2020, 19:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
De M5 krijgt geen ETCS en zal dus steeds omkaderd moeten worden door M6/M7/18.Steve schreef: ↑23 nov 2020, 18:59 Maar ook daar zullen die (unidirectionele) gesleepte stammen vrij snel verdwijnen. De M4 gaat er onherroepelijk uit als de levering van M7 eenmaal op kruissnelheid is en dan is de verwachting dat de P's zelfs grotendeels door motorstellen gedaan zullen worden (MS75, MS80...). Ik zie enkel nog een klein vraagteken bij M5-stammen - die komen per definitie met een stuurstandrijtuig maar voorlopig lusten die enkel 21 of 27 en die zullen het ook geen lange jaren meer uitzingen. Ofwel zullen de M5-stuurstanden geschikt gemaakt moeten worden voor HLE 18/19/13/M7BMx (wat volgens mij geen grote aanpassing mag zijn, mux hebben ze al aan boord), ofwel moeten ze gecombineerd worden met M6/M7 (en in de vereisten voor die laatste was compatibiliteit met M5 volgens mij voorzien, geen idee of dat er uiteindelijk van gekomen is), ofwel moeten ze een loc aan beide kanten hangen.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Je zoekt er weer te veel achter. De mensen die het moeten begrijpen begrijpen het, dat is het enige wat telt.jan_olieslagers schreef: ↑23 nov 2020, 19:01 "gesleept" heeft dus niet voor allen dezelfde betekenis, duidelijkerwijs. Sommigen zien een onderscheid tussen "gesleept" en "trek-duw"; anderen dan weer niet. Dat lijkt me alweer een fraai staaltje van "kromtaal van aan de Frankrijkstraat".
In de eerste batch M7 zitten er relatief veel stuurrijtuigen (ongeveer 150 van de 450) net met de bedoeling dit mogelijk te maken.jan_olieslagers schreef: ↑23 nov 2020, 19:01 Dat NMBS van de "alleen getrokken" treinen vanaf zou willen kan ik me goed voorstellen, dat wel; maar het zal wel uitdraaien op een kostenvergelijking zeker? Twee lokomotieven? Stuurstandtrijtuigen extra levensduur geven, tegen stevige kost van revisie/upgrade? En ze ook even gelijk aanpassen voor ETCS nivo 3/2/1 - x-y-z - libber-labber-lubber? Of toch maar locs omzetten, als minste kwaad?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Vrij vertaald: het klootjesvolk mag het ticket betalen en moet zich verder vooral geen vragen stellen. En mag al tevreden zijn als er al eens een trein rijdt. Maar moet vooral niet proberen te begrijpen wat er gebeurt.De mensen die het moeten begrijpen begrijpen het, dat is het enige wat telt.
Dat is inderdaad veel, en hoopgevend.relatief veel stuurrijtuigen (ongeveer 150 van de 450)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Ik denk dat we zulke discussies (wederom) beter vermijden. Het is namelijk zo dat een (zuiver) gesleepte trein en een trek-duw-combinatie verschillend zijn, dat is gewoon zo. Dat je dat verkeerd geïnterpreteerd hebt, is begrijpelijk, maar geen reden om aan 'complotdenken' te doen.jan_olieslagers schreef: ↑23 nov 2020, 19:31Vrij vertaald: het klootjesvolk mag het ticket betalen en moet zich verder vooral geen vragen stellen. En mag al tevreden zijn als er al eens een trein rijdt. Maar moet vooral niet proberen te begrijpen wat er gebeurt.De mensen die het moeten begrijpen begrijpen het, dat is het enige wat telt.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
De spoorwegen moeten 2 dingen doen:jan_olieslagers schreef: ↑23 nov 2020, 19:31 Vrij vertaald: het klootjesvolk mag het ticket betalen en moet zich verder vooral geen vragen stellen. En mag al tevreden zijn als er al eens een trein rijdt. Maar moet vooral niet proberen te begrijpen wat er gebeurt.
1) via de sites en de app (en eventueel nog wat papierwerk) geven we eenvoudige, gebruiksklare info aan de doorsnee gebruiker over het aanbod
2) de minister van mobiliteit en alle 150 parlementsleden mogen op elk moment een vraag stellen en krijgen daar, ongeacht hun partij of rol in de regering/oppositie een heel gedetailleerd en duidelijk antwoord op
Al jij niet tevreden bent met de info die in 1) verspreid wordt kan je 2 dingen doen: A) je neemt contact op met een volksvertegenwoordiger naar keuze, als uw vraag echt relevant is zal hij/zij deze met plezier aan de spoorwegbedrijven stellen. B) je bent tevreden met wat enkele professionals puur vrijwillig in hun vrije tijd op fora als deze aan extra info willen geven.
Er is geen optie C)
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Effe optie C van Shrek weggehaald omdat het niet volledig gepast was ook al mag Jan leren dat dit forum inderdaad draait om mensen hun vrije tijd, dat het ook een gemengd publiek is van spoorwegpersoneel en van spoorliefhebbers. Daar waar de ene persoon een officiële term gebruikt zal de andere persoon dat niet doen. Is dat soms verwarrend, jazeker. Maar dat wil niet zeggen dat er zomaar kritiek moet op komen. We zijn hier om elkaar iets bij te brengen zou ik denken. Als we uiteindelijk met zijn allen iets bijleren is het hoofddoel bereikt. Ook al is het soms lastig door een bepaalde term of afkorting die niet noodzakelijk iedereen kent.
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Hou hier ook rekening dat M5 rijtuigen niet over een omvormer beschikken, en dus steeds een M5 stuurstand (met omvormer) nodig hebben. Koppelen met M6/7 is dus niet zo evident.
Dit even terzijde, want het gesprek gaat tamelijk off topic.

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren
Dankjewel, @Steven, zo had ik het ook begrepen. Precies daarom heb ik het zo moeilijk met uitspraken in de trant van "de insiders begrijpen het wel, en de rest moet het zich maar niet afvragen". letterlijk:We zijn hier om elkaar iets bij te brengen zou ik denken. Als we uiteindelijk met zijn allen iets bijleren is het hoofddoel bereikt.
En nee, ik zie daarin geen complot, ik zie enkel een bevestiging van het aloude gebrek aan communicatiecultuur.De mensen die het moeten begrijpen begrijpen het,
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.