Zoals ik hierboven al zei is die keuze helemaal niet aan Infrabel of de NMBS. De federale regering is de baas, zij beslissen of die reizigerstreinen naar Zelzate er komen of niet.Klassiekje schreef: ↑03 feb 2021, 20:52 Ik heb altijd gelezen dat er veel vraag is hiernaar, maar dat NMBS en Infrabel eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn.
Spoorlijn 204
Re: Spoorlijn 204
Re: Spoorlijn 204
In Wachtebeke werken zo'n 5000 mensen in de staalfabriek, daar zit zeker wat potentieel. Ook de wijk Slotendries is nog redelijk dichtbevolkt en kan bij gebrek aan halte op L59 nog wel iets betekenen denk ik.jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2021, 20:21 Voor wat betreft die bijkomende stopplaatsen zie ik - buiten het eindstation "Zelzate-Oost" - enkel Oostakker zin hebben - dat is nuttig zowel voor de woonkern Oostakker als voor personeel van Volvo als voor (fiets)recreatievelingen naar het veer van Langerbrugge. Voor de rest is daar toch enkel polder en industrie?
Re: Spoorlijn 204
Laat L204 maar een echte goederenlijn blijven. Zeker als men de lijn later wil verlengen naar Axel is er geen plaats voor veredelde trams waardoor het goederenverkeer constant moet wijken. Men zou beter ook eens werk maken van een goederenlijn langs de E34 die dan in Zelzate kan aansluiten op L204.
Re: Spoorlijn 204
Hoeveel goederentreinen zouden er dan wel over die lijn rijden dat er geen plaats meer zou zijn voor reizigerstreinen? Ieder kwartier? En dan nog, dan komt het erop aan om de infrastructuur daarop aan te passen.Tim schreef: ↑03 feb 2021, 21:40 Laat L204 maar een echte goederenlijn blijven. Zeker als men de lijn later wil verlengen naar Axel is er geen plaats voor veredelde trams waardoor het goederenverkeer constant moet wijken. Men zou beter ook eens werk maken van een goederenlijn langs de E34 die dan in Zelzate kan aansluiten op L204.
Groetjes,
Rian
Re: Spoorlijn 204
Als de lijn op 100km/h komt en voor het overgrote dubbelspoor wordt, dan profiteren de goederentreinen daar toch ook van?Tim schreef: ↑03 feb 2021, 21:40 Laat L204 maar een echte goederenlijn blijven. Zeker als men de lijn later wil verlengen naar Axel is er geen plaats voor veredelde trams waardoor het goederenverkeer constant moet wijken. Men zou beter ook eens werk maken van een goederenlijn langs de E34 die dan in Zelzate kan aansluiten op L204.
Re: Spoorlijn 204
https://www.northseaport.com/nederland- ... h-sea-port
Het persbericht van het havenbedrijf over onder andere de doortrekking van L204 tot in Axel (NL).
Het persbericht van het havenbedrijf over onder andere de doortrekking van L204 tot in Axel (NL).
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlijn 204
Bedankt hoor, en ik wil zeker niet schieten op de boodschapper. Maar toch: wat staat daar nu _concreto_ in? Dat alleman het een heel goed plan vindt..?
Ik lees niet meer dan
Ik lees niet meer dan
Men leze: we willen wel wat centen op tafel leggen, maar als we niet mogen meelikken van de Europese honing dan komt er niets van.Nederland en België/Vlaanderen voorzien samen 4 miljoen euro (50/50) voor de verdere planuitwerking van Rail Ghent-Terneuzen. De ondertekenaars zijn hoopvol dat Europa dit unieke grensoverschrijdende spoorproject mee financiert en zullen zich daarvoor gezamenlijk inzetten.
Men leze: voor 2024 gebeurt er zeker niks, behalve potloodscherpen en pennelikken.Met de ondertekening van de intentieverklaring kondigt zich een nieuwe fase aan in de projectontwikkeling: de nadere uitwerking van de plannen tot 2024.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spoorlijn 204
Je hebt het goed ontcijferd. Dat geeft toch een indicatie over waar het project staat (niet ver dus).jan_olieslagers schreef: ↑25 feb 2021, 18:45 Bedankt hoor, en ik wil zeker niet schieten op de boodschapper. Maar toch: wat staat daar nu _concreto_ in? Dat alleman het een heel goed plan vindt..?
Ik lees niet meer dan
Men leze: we willen wel wat centen op tafel leggen, maar als we niet mogen meelikken van de Europese honing dan komt er niets van.Nederland en België/Vlaanderen voorzien samen 4 miljoen euro (50/50) voor de verdere planuitwerking van Rail Ghent-Terneuzen. De ondertekenaars zijn hoopvol dat Europa dit unieke grensoverschrijdende spoorproject mee financiert en zullen zich daarvoor gezamenlijk inzetten.
Men leze: voor 2024 gebeurt er zeker niks, behalve potloodscherpen en pennelikken.Met de ondertekening van de intentieverklaring kondigt zich een nieuwe fase aan in de projectontwikkeling: de nadere uitwerking van de plannen tot 2024.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Meer spoor(verkeer) van/naar Terneuzen
cfr vrtnws.be:
Waren er overigens ook geen (Belgische) voornemens om ook terug reizigersverkeer op te starten tussen Gent en Zelzate?
[ edit: dank voor de samenvoeging met eerder artikel, waarde naamloze moderator! ]
Na de zomer beginnen met het onderzoek... hm, tzal dus alweer niet voor de eerste 20-30 jaar zijn, zeker..?Samen met de spoorwegbeheerders gaat North Sea Port bekijken of er goederensporen kunnen bij komen over de landsgrens heen in het havengebied tussen Gent en Terneuzen, in Nederland. Dat is nodig, zegt de haven, om nog meer goederen via de trein te kunnen vervoeren in plaats van vrachtwagens. De huidige spoorinfrastructuur is daar niet op voorzien. Daarom gaat de haven bekijken of er bijvoorbeeld een nieuwe spoorlijn kan komen tussen Zelzate en Axel, in Nederland. En of dat ook kan ten noorden van het Kluizendok in de Gentse haven. Zowel de Belgische als de Nederlandse overheid maken daar geld voor vrij. North Sea Port wil na de zomer met het onderzoek daarover beginnen.
Waren er overigens ook geen (Belgische) voornemens om ook terug reizigersverkeer op te starten tussen Gent en Zelzate?
[ edit: dank voor de samenvoeging met eerder artikel, waarde naamloze moderator! ]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 23 feb 2023, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Meer spoor(verkeer) van/naar Terneuzen
Het is absoluut niet het eerste onderzoek daaromtrent. En de wil van de haven, de bedrijven, de betrokken provincies en gemeentes is vrij groot en komt wel vaak opgepikt in het nieuws.
Ten noorden van het Kluizendok ligt er al een spoor verbinding. Wat traag, maar die is er wel. Dat kan zeker verbeterd worden.
Zelzate-Axel, min or meer langs de Tractaatweg zou de zeer capaciteitsopslorpende kering, ten Oosten van het kanaal oplossen.
En potentieel relatief veel reizigersverkeer, omdat het langs het populatiezwaartepunten van Zelzate, eventueel Oostakker passeert (al valt aan de overkant hetzelfde te zeggen). Dat deel is relatief onbebouwd tussen Zelzate en Axel en kan gerealiseerd worden met een betrekkelijk minimum aan infrastructuurwerken en onteigeningen. De Tractaatweg zelf, is vrij recent verdubbeld dacht ik.
Ten noorden van het Kluizendok ligt er al een spoor verbinding. Wat traag, maar die is er wel. Dat kan zeker verbeterd worden.
Zelzate-Axel, min or meer langs de Tractaatweg zou de zeer capaciteitsopslorpende kering, ten Oosten van het kanaal oplossen.
En potentieel relatief veel reizigersverkeer, omdat het langs het populatiezwaartepunten van Zelzate, eventueel Oostakker passeert (al valt aan de overkant hetzelfde te zeggen). Dat deel is relatief onbebouwd tussen Zelzate en Axel en kan gerealiseerd worden met een betrekkelijk minimum aan infrastructuurwerken en onteigeningen. De Tractaatweg zelf, is vrij recent verdubbeld dacht ik.
Re: Spoorlijn 204
De doortrekking van L204 naar Axel zou zeker en vast een goede zaak zijn. Alle bedrijven, op DOW na, zitten immers aan die kant van het kanaal. Komt er nog bij dat de Sluiskilbrug meer defect dan toegankelijk is waardoor die hindernis zou vermeden worden.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlijn 204
Ik kon niet laten wat te zitten dagdromen, op landkaarten kijkende...
Spoorsgewijs lijkt het me niet zo lastig om L204 door te trekken tot aan een nieuw te bouwen station "Zelzate-Oost", en ik zag daarvoor een schijnbaar perfecte locatie ten oosten van het spoor, juist ten noorden van de E34:
https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.1939/3.8307
Daar zijn meerdere 100m vrij voor ruim lange perrons, en er zouden slechts minimale onteigeningen nodig zijn. Er is ook volop plaats voor een stevige "park&ride", die streekbewoners zou kunnen overhalen om met de trein naar het werk in Gent te trekken.
Daarentegen zou AWV nogal wat werk aan de winkel hebben:
*/ ongelijkgrondse kruising van L204 met de R4, want ten westen van die R4 is er al volop gebouwd, het nieuwe spoor moet echt wel aan de oostkant komen
*/ om het proper te doen zou ook de kruising van de straten "Akker"/"Rijkswachtlaan" met de R4 en het nieuwe spoor ongelijkgronds moeten gemaakt worden
en iets zegt me dat AWV daar niet direct veel prioriteit gaat aan geven... als de Vlaamse politiek nu eens wat meer ambitie betoonde, aangaande spoorinfrastructuur... maar we hebben in Limburg het tegendeel gezien, bij het fiasco van de Spartacus-sneltram Hasselt-Maastricht.
In een later stadium kan er dan gedacht worden aan verdere connectie van Zelzate-Oost naar Terneuzen, maar daarvoor houden we maar beter al helemaal niet onze adem in, vrees ik, de moeilijkheden zijn velerlei.
Fazit: uitbreiding van L204 tot een nieuw te bouwen station Zelzate-Oost zal er niet zo gauw komen, wegens gebrek aan interesse vanwege de Vlaamse Overheid. Verdere uitbreiding tot Terneuzen is daarmee al helemaal buiten de kwestie, zelfs nog onafgezien de koudwatervrees/totale demotivatie vanwege het Belgische spoorbedrijf voor lokale grensoverschrijdende verbindingen.
En we dronken een glas, en we p___en een plas, en alles bleef zoals het was. Bah bah bah. Waar zitten die ("groene"?) voorstanders van het openbaar vervoer???
Spoorsgewijs lijkt het me niet zo lastig om L204 door te trekken tot aan een nieuw te bouwen station "Zelzate-Oost", en ik zag daarvoor een schijnbaar perfecte locatie ten oosten van het spoor, juist ten noorden van de E34:
https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.1939/3.8307
Daar zijn meerdere 100m vrij voor ruim lange perrons, en er zouden slechts minimale onteigeningen nodig zijn. Er is ook volop plaats voor een stevige "park&ride", die streekbewoners zou kunnen overhalen om met de trein naar het werk in Gent te trekken.
Daarentegen zou AWV nogal wat werk aan de winkel hebben:
*/ ongelijkgrondse kruising van L204 met de R4, want ten westen van die R4 is er al volop gebouwd, het nieuwe spoor moet echt wel aan de oostkant komen
*/ om het proper te doen zou ook de kruising van de straten "Akker"/"Rijkswachtlaan" met de R4 en het nieuwe spoor ongelijkgronds moeten gemaakt worden
en iets zegt me dat AWV daar niet direct veel prioriteit gaat aan geven... als de Vlaamse politiek nu eens wat meer ambitie betoonde, aangaande spoorinfrastructuur... maar we hebben in Limburg het tegendeel gezien, bij het fiasco van de Spartacus-sneltram Hasselt-Maastricht.
In een later stadium kan er dan gedacht worden aan verdere connectie van Zelzate-Oost naar Terneuzen, maar daarvoor houden we maar beter al helemaal niet onze adem in, vrees ik, de moeilijkheden zijn velerlei.
Fazit: uitbreiding van L204 tot een nieuw te bouwen station Zelzate-Oost zal er niet zo gauw komen, wegens gebrek aan interesse vanwege de Vlaamse Overheid. Verdere uitbreiding tot Terneuzen is daarmee al helemaal buiten de kwestie, zelfs nog onafgezien de koudwatervrees/totale demotivatie vanwege het Belgische spoorbedrijf voor lokale grensoverschrijdende verbindingen.
En we dronken een glas, en we p___en een plas, en alles bleef zoals het was. Bah bah bah. Waar zitten die ("groene"?) voorstanders van het openbaar vervoer???
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlijn 204
Eventjes in de marge: op de Westoever zit niet alleen DOW, maar toch ook Bertschi. Een gewaardeerde klant van Belgische goederenvervoerders, naar ik begrijp. Aan het algemene discours verandert dat niet zoveel, toegegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spoorlijn 204
Ik mankeer hier een link naar een heel belangrijke website betreffende dit onderwerp...
Zonde want er staat een schat van informatie op.
Mogelijks zelfs al wat gedateerd door het uitblijven van beslissingen op hogere niveaus...
Ik ga de link hieronder even droppen en ik vermoed dat de informatie erop (waaronder studies) de discussie weer wat kan aanwakkeren.
https://railghentterneuzen.eu/nl
Zonde want er staat een schat van informatie op.
Mogelijks zelfs al wat gedateerd door het uitblijven van beslissingen op hogere niveaus...
Ik ga de link hieronder even droppen en ik vermoed dat de informatie erop (waaronder studies) de discussie weer wat kan aanwakkeren.
https://railghentterneuzen.eu/nl
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Spoorlijn 204
ik wil niet verder klagen op Infrabel, sorry Shrek, maar in dit document las ik dat men Infrabel toch een beetje heeft moeten aanmanen om die studie te starten, dit doordat L19, de havenontsluiting voorrang kreeg. Nu is de studie uiteindelijk wel gepland, maar het heeft even geduurd. Had men dit niet beter eerder gedaan?
Het doet me ook denken die andere studies die ons zijn beloofd (Aalst-Dendermonde, Dendermonde-Puurs, Eeklo-Maldegem en Hamont-Weert) en of die ook nog niet begonnen zijn? En wat met andere projecten die besproken zijn geweest (personenvervoer op de ringlijn van Antwerpen en richting de Waaslandhaven en blijkbaar in 2009 het heropenen van Ottignies-Nivelles) is dat laatste gestudeerd geweest of aan de zijkant blijven liggen tot veelbelovendere lijnen bestudeerd werden?
Het doet me ook denken die andere studies die ons zijn beloofd (Aalst-Dendermonde, Dendermonde-Puurs, Eeklo-Maldegem en Hamont-Weert) en of die ook nog niet begonnen zijn? En wat met andere projecten die besproken zijn geweest (personenvervoer op de ringlijn van Antwerpen en richting de Waaslandhaven en blijkbaar in 2009 het heropenen van Ottignies-Nivelles) is dat laatste gestudeerd geweest of aan de zijkant blijven liggen tot veelbelovendere lijnen bestudeerd werden?