Klopt, ik weet nog steeds niet wat ze bezielt om daar een ram met M6 te laten rijden, die dingen zijn daar helemaal niet geschikt voor...
Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Als er M6 rijden wilt dat zeggen dat op minstens een deel van het traject deze trein zeer druk gebruikt is.CursorX schreef: ↑22 feb 2021, 15:24Klopt, ik weet nog steeds niet wat ze bezielt om daar een ram met M6 te laten rijden, die dingen zijn daar helemaal niet geschikt voor...
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Dat weet ik, vermits ik er zelf mee rijdShrek schreef: ↑22 feb 2021, 15:37Als er M6 rijden wilt dat zeggen dat op minstens een deel van het traject deze trein zeer druk gebruikt is.

Ik blijf voorstander om die ic echt ic te laten rijden tussen Kortrijk en Brugge, en er een alternatieve stoptrein te voorzien...
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Lijn 66 is een uitstekend voorbeeld van het opofferen van een IC om een - op zich meer dan terechte - halfuursdienst te kunnen aanbieden tussen Brugge en Kortrijk. Een vrij goedkope oplossing, maar dus ten nadele van wie een snelle reistijd zoekt tussen de meerdere (middel)grote steden op het traject. Eigenlijk eentje waarvan ze in Brussel zouden moeten aankondigen "rijdt na Kortrijk verder als L-trein naar Oostende".
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Het probleem valt ook niet heel eenvoudig op te lossen. Stel dat je nu een bijkomende L-trein inlegt tussen Brugge en Kortrijk, dan kan je één van de twee IC's enkele haltes laten overslaan. Daardoor zal dan nog steeds maar een beperkt deel van de reizigers tijdswinst boeken. Je moet al naar 2IC's en 2 L's op het traject gaan, maar dan wordt het natuurlijk een heel stuk duurder in exploitatie.
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Met een tweede L zouden we er al grotendeels zijn en kun je de IC ook echt IC laten worden, met misschien zelfs enkel nog een halte in Roeselare. Een model met een stoptrein om het halfuur en een snellere IC om het uur bestaat op meerdere middelgrote lijnen zoals lijn 12 en lijn 60 (bij uitbreiding ook 35 en 36) en werkt daar prima, vind ik.
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Dank je. Ik zie nu dat ik mijn vraag onder het verkeerde onderwerp had gepost...
Groetjes,
Rian
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Ik zou met het verschijnen van een L-trein dan wel enkele extra haltes openen. Plaatsen genoeg langs die lijn waar wel wat volk in de buurt woont.Steve schreef: ↑22 feb 2021, 19:29 Met een tweede L zouden we er al grotendeels zijn en kun je de IC ook echt IC laten worden, met misschien zelfs enkel nog een halte in Roeselare. Een model met een stoptrein om het halfuur en een snellere IC om het uur bestaat op meerdere middelgrote lijnen zoals lijn 12 en lijn 60 (bij uitbreiding ook 35 en 36) en werkt daar prima, vind ik.
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Inderdaad. In plaatsen als Loppem (ca. 5000 inwoners), Lendelede (5700) of Heule (meer dan 13000) zou een station niet misstaan.Shrek schreef: ↑22 feb 2021, 20:17Ik zou met het verschijnen van een L-trein dan wel enkele extra haltes openen. Plaatsen genoeg langs die lijn waar wel wat volk in de buurt woont.Steve schreef: ↑22 feb 2021, 19:29 Met een tweede L zouden we er al grotendeels zijn en kun je de IC ook echt IC laten worden, met misschien zelfs enkel nog een halte in Roeselare. Een model met een stoptrein om het halfuur en een snellere IC om het uur bestaat op meerdere middelgrote lijnen zoals lijn 12 en lijn 60 (bij uitbreiding ook 35 en 36) en werkt daar prima, vind ik.
Groetjes,
Rian
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Ik heb even snel iets uitgewerkt, het is zeker niet onmogelijk denk ik. Vraagt wel om 3 samenstellingen extra voor de stoptrein.
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Nog een kanshebber voor een stopplaats is Gits, me dunkt. Werd al een paar keer gebruikt bij koers.
Toch nog een vraag, zou je alle stoptreinen van Kortrijk naar Brugge en terug sturen, of zou bijvoorbeeld een Gent-Tielt-Brugge, te samen met een L-trein Kortrijk-De Panne als tweede stoptreinserie kunnen werken? Ik denk dan aan een vast stoppatroon voor Aarsele, en een heropening van Pittem, in het bijzonder. En als we dan toch aan het dromen zijn, heropening van Diksmuide-Nieuwpoort, waar die tweede serie op lijn 73 ook naartoe kan...
Toch nog een vraag, zou je alle stoptreinen van Kortrijk naar Brugge en terug sturen, of zou bijvoorbeeld een Gent-Tielt-Brugge, te samen met een L-trein Kortrijk-De Panne als tweede stoptreinserie kunnen werken? Ik denk dan aan een vast stoppatroon voor Aarsele, en een heropening van Pittem, in het bijzonder. En als we dan toch aan het dromen zijn, heropening van Diksmuide-Nieuwpoort, waar die tweede serie op lijn 73 ook naartoe kan...
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Constructief plan! Betekent dat dan zes treinen tegelijk in Lichtervelde, met aansluitingen in alle richtingen? Dat zou mooi zijn... Begint zowaar op een Zwitsers patroon te lijken

Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
6 treinen op 5 sporen lijkt me heel moeilijk. Bovendien heb je dat nu toch ook al (in het weekend toch). Er vertrekt 1 naar Kortrijk, Brugge, De Panne en Gent. Welke richting zou je nog uit willen dat je er nog 2 extra nodig hebt?
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
In het voorstel van Shrek komen al vier treinen tegelijk in Lichtervelde (met overstapmogelijkheid van IC naar L en vv.). Plus nog twee van lijn 73 zou zes zijn. Maar als er in Lichtervelde slechts vijf perronsporen zijn, kan het natuurlijk niet.
Re: Snelheid verhogen op de lijn Kortrijk-Brugge
Neen 4 maar he, de trage IC geeft aansluiting op de trein naar De Panne, de snelle IC geeft aansluiting op de L-trein op L66.