Pagina 2 van 11
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 11:08
door dentheo
Anderzijds heeft een ingenieur mij ooit verteld dat er nu een minimumspanningsvergrendeling opzit.
De ingangsomvormer voor de tussenkring moest anders te lang "open" staan en dat bleek hij slecht te verdragen.
Ik weet niet of dat ervaring was van de vroegere 1500V of de huidige 1800V.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 13:29
door deadlock
Er is wel meer NMBS-materieel wat volgens de specificaties niet in Nederland zou kunnen rijden maar eigenlijk geen problemen geeft. Mooi meegenomen lijkt me.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 13:50
door 260689
In een Op De Baan of Spoorwegjournaal staat er een foto van de reeks 400 AM96 die in Luxemburg-Station stond wat ook niet mocht weinig beveiligingsredenen (memor2??).
Dus het zou mij niet verwonderen dat er een AM96 in Maastricht zou zijn.
Zo rijden er wel klassiekjes naar Maastricht en niet naar Roosendaal.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 14:10
door deadlock
Varkensneuzen zijn technisch gezien klassiekjes dus eigenlijk komen die wel in Roosendaal.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 14:50
door 260689
deadlock schreef:Varkensneuzen zijn technisch gezien klassiekjes dus eigenlijk komen die wel in Roosendaal.
800 heeft Zwenk-Schuifdeuren, klassiekjes Zwenk-Zwaai

groot verschil.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 14:51
door Steven
Technisch gezien zijn het inderdaad klassiekjes en de technische kant heeft niets met de deuren te maken maar alles met de rem en tractieuitrusting.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 15:14
door 260689
Steven schreef:Technisch gezien zijn het inderdaad klassiekjes en de technische kant heeft niets met de deuren te maken maar alles met de rem en tractieuitrusting.
Dat weet ik maar ik het het niet op het technische gedeelte, ik had het over het feit dat er verschil zat tussen de 2 treintype's.
Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?
Geplaatst: 29 jan 2013, 22:23
door deadlock
260689 schreef:Dat weet ik maar ik het het niet op het technische gedeelte, ik had het over het feit dat er verschil zat tussen de 2 treintype's.
Ja. Nou nee, niet echt een goed criterium. Er zit meer verschil tussen de klassiekjes uit de series 70 en 73 dan tussen 73 en 75

Inzet MS96
Geplaatst: 29 aug 2021, 00:46
door TB_worden
Shrek schreef: ↑26 aug 2021, 17:28
Terminus schreef: ↑26 aug 2021, 17:15
En dan is het te hopen dat het excuus dat jarenlang gebruikt werd voor de inzet van Desiro's op IC-treinen, "dat moet voor de garantie", ook van toepassing is op de M7's ...
Ja die M7 zullen hun kilometers moeten doen. Het zal wel niet te lang duren voor die op reguliere IC's zitten. Ik verwacht dat we vanaf nu veel meer breaks en MS96 gaan zien stilstaan overdag.
Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 00:55
door Shrek
TB_worden schreef: ↑29 aug 2021, 00:46
Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Breaks hebben meer ruimte voor fietsen, hebben stopcontacten, hebben bredere deuren, meer zitplaatsen 2e klas,... allemaal zaken die ze beter aangepast maken voor de hedendaagse behoeften dan de MS96. Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 09:08
door DR-fan
Shrek schreef: ↑29 aug 2021, 00:55
Breaks hebben meer ruimte voor fietsen, hebben stopcontacten, hebben bredere deuren, meer zitplaatsen 2e klas,... allemaal zaken die ze beter aangepast maken voor de hedendaagse behoeften dan de MS96. Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
Dat kan wel zijn maar ondertussen zijn het verouderde rammelbakken geworden en zonder airco zijn ze een verzoeking in de zomer. De MS96 zijn wat rijcomfort betreft nog steeds zowat het beste dat we hebben - en interieurs zijn niet zo moeilijk aan te passen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 09:17
door overweg13
Shrek schreef: ↑29 aug 2021, 00:55
TB_worden schreef: ↑29 aug 2021, 00:46
Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
Dat is een zeer terechte opmerking. De manier waarop destijds gemorst werd met capaciteit is al sinds het begin van hun carrière aanleiding tot chronisch plaatsgebrek. Vandaar vermoedelijk de vele verschuivingen in hun inzet in de loop van de jaren. Nu nog zijn er vermoedelijk geen verbindingen meer die volledig met ms96 worden uitgebaat, altijd moet een ander treintype op drukke momenten inspringen. Wat niet wegneemt, natuurlijk, dat het bij een normale bezetting erg aangename stellen zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 10:17
door Paul
De verbinding Antwerpen - Poperinge / Lille wordt 100% met MS96 gereden denk ik.
Ik vind die stellen inderdaad qua comfort het beste wat we hebben, samen met I11. In dat materieel betaal ik ook graag extra voor eerste klasse.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 10:30
door Shrek
Paul schreef: ↑29 aug 2021, 10:17
De verbinding Antwerpen - Poperinge / Lille wordt 100% met MS96 gereden denk ik.
Ik vind die stellen inderdaad qua comfort het beste wat we hebben, samen met I11. In dat materieel betaal ik ook graag extra voor eerste klasse.
Uiteraard is dat heel comfortabel in eerste klasse, maar als daardoor tussen Gent en Antwerpen mensen in tweede klasse moeten rechtstaan zullen daar vroeg of laat toch ook dubbeldekkers komen te rijden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 29 aug 2021, 10:31
door Shrek
DR-fan schreef: ↑29 aug 2021, 09:08
Dat kan wel zijn maar ondertussen zijn het verouderde rammelbakken geworden en zonder airco zijn ze een verzoeking in de zomer. De MS96 zijn wat rijcomfort betreft nog steeds zowat het beste dat we hebben - en interieurs zijn niet zo moeilijk aan te passen.
Dan moet de NMBS toch dringend gaan nadenken over een grondige renovatie van de MS96 waar ze aangepast worden aan hun nieuwe rol als IR-materieel.