
Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners

Oostende - Düsseldorf is al een redelijk lange afstand, maar ik denk dat ik deze route eerder ga doortrekken naar Berlin dan in te korten tot Düsseldorf, op die manier is er ook meer capaciteit op de as Ruhrgebiet - Berlin, één van de meer populaire trajecten binnen Duitsland.kika schreef: ↑17 jan 2022, 11:37 Ik weet niet hoe realistisch je het wilt hebben? In Düsseldorf overstappen maakt het geen hele lange afstandsverbinding, maar zeker erg bruikbaar. Sporen in Keulen, Hannover-Berlijn, Berlijn zelf (vast nog een paar andere) zitten al behoorlijk vol. Ik zou enkele haltes weglaten: Gütersloh, Herford, Spandau of Berlijn Hbf, Dresden-Neustadt, Ehrenfeld, Düren, springen me daar direct in het oog. Brühl vind ik ook maar niks aan, daar mogen mensen wel even een stukje S-bahn rijden, Plopsaland hoeft ook geen tgv naar MaastrichtVooral omdat het om langere afstanden gaat, kan je kleinere knooppunten weglaten vind ik. Bij een lokale IC mag Berchem er graag bij, voor mensen ten zuiden of deels ook centrum maken 15 minuten reistijd veel meer uit op hun rit naar Gent/Brussel/.. Bij langere afstanden mag de aanreistijd net iets meer zijn. Het lijkt in tegenstelling te zijn, maar een reistijd op langere afstand wordt vaak vergeleken met vliegtuig of maakt het minder interessant voor bvb. een verlengd weekend in Praag. Erg tof dat je alle treinen de hele week door laat rijden.
Een route naar Parijs via de (deels stilgelegde) spoorlijn Namen-Givet-Charleville-Mézières lijkt me ook wel te passen in je voorstellen: met stations in plaatsen als Rethel. Daar stopt nu ook een TGV, met nog geen 8000 inwoners.
De gewone ICE's Keulen - Berlijn stoppen niet in Gütersloh en Herford. Alleen enkele vroege en late ICE's stoppen daar.ovspotter_be schreef: ↑17 jan 2022, 12:52 De haltes in Gütersloh en Herford had ik gewoon overgenomen van de eerste de beste ICE tussen Düsseldorf en Hannover die uit de planner van Google Maps kwam, maar bij het maken van de dienstregelingen besefte ik ook dat deze niet veel meerwaarde zullen hebben aangezien Hamm en Bielefeld zeer dichtbij liggen.
Tussen Aken en Keulen rijden geen (rechtstreekse) stoptreinen en wees blij, want dan zou het nog veel langer duren. Er rijden RE's, die best wel wat stations overslaan. En natuurlijk de ICE's en een paar Thalysen.
Bedankt voor de correctie. Ik heb het nog even nagekeken en mijn geheugen heeft me inderdaad in de steek gelaten. Het tijdsverschil tussen de huidige RE en de tijd van de IC's uit Oostende is inderdaad maar een minuut of 5 (53 minuten nu tegenover 48 minuten met de IC).
Ik heb de route EX-3 verlengd tot Berlijn en ineens ook tot de nieuwe luchthaven van Berlin-Brandenburg (ex-Schönefeld).
Waarom nemen ze met deze stellen dan niet gewoon de huidige Trenitalia treindienst over tussen Milano en Frankfurt, of hebben de RaBe 501 nog geen toelating voor Duitsland?
In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Geen idee welke verbinding SBB op het oog heeft naar Oostenrijk.ovspotter_be schreef: ↑31 jan 2022, 12:17In plaats van de mooie en comfortabele RailJets?
Of voor de EC Transalpin?