Pagina 2 van 12
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 11:21
door Steve
Steven schreef: ↑01 feb 2022, 11:18
Eerst was de roddel dat het Eindhoven werd maar nu ligt het al even op Rotterdam. Verder is nog niet zeker of het via LIJN 4 gaat of LIJN 12.
Dat zou toch erg onlogisch zijn, dan krijg je DRIE verbindingen naar Rotterdam (Thalys, Benelux en nieuwe IC) en helemaal niets in oostelijke richting. Bij een route via lijn 12 zou het enige voordeel zijn dat je Roosendaal én Zeeland opnieuw degelijk bedient, maar die nood wordt a priori al gedekt zodra de binnenlandse IC doorgetrokken wordt van Essen naar Roosendaal.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 11:39
door Steven
Voor zover ik weet gaat de binnenlandse IC naar Noorderkempen en dit misschien zelfs 2x per uur
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 13:59
door trainlovertje
Steve schreef: ↑01 feb 2022, 11:03
2. Een eerste levering in 2026 lijkt me behoorlijk lang als je weet dat dit soort loc hier en ook in alle genoemde andere landen al jarenlang rondrijdt, zijn er dan zoveel specifieke aanpassingen nodig? Enkel de 200 km/h en eventuele MUX / compatibiliteit met het bestaande materieel (maar is die überhaupt voorzien?) lijken me te verschillen.
2026 is misschien inclusief de standaard vertraging op de levertermijn?

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 14:51
door Steven
Ik neem aan dat de nmbs niet de enige is die deze traxx locomotieven koopt dus achteraan aanschuiven aub

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 15:09
door Ducktape
Als we kijken naar hoelang het geduurd heeft tussen de aankondiging van M7 en het effectief rondrijden, lijkt 2026 mij ook snel te zijn (hoewel M7 wel iets specialer is als een gewone standaard loc natuurlijk).
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 16:11
door AlexNL
Vorig jaar zijn er al proefritten geweest in Nederland met een paar TRAXX MS3-locomotieven (Baureihe 188). Helaas voor Bombardier/Alstom zijn die proefritten vroegtijdig beëindigd, nadat beide locs hun stroomafnemers verspeelden bij passage van een bovenleidingloze brug. Een mechanisme dat de stroomafnemers moest beschermen faalde.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 16:42
door Tim
Steven schreef: ↑01 feb 2022, 10:51
Ik denk zelfs dat eens de nmbs de traxx generatie 3 in België heeft laten keuren dat je die nadien eventueel ook bij goederenoperatoren zal zien verschijnen maar dan in een lagere Max snelheid uitvoering natuurlijk.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, de eerste die met een nieuw type loc wil rijden betaalt de homologatiekosten bij Belgorail en de anderen kunnen daar dan van meegenieten. Eens goedgekeurd uiteraard.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 17:13
door jan_olieslagers
Gaat deze Traxx "3de generatie" kunnen meeliften op de homologatie van de 2de generatie die nu reeds volop gebruikt wordt?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 17:20
door Steven
Het zal volgens mij wel zaken vereenvoudigen, je kan zeggen dat de ervaring opgedaan met hle28 helpt om hle17 te homologeren.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 21:08
door wbrm
Er is ook het order van CFL Cargo van enkele maanden geleden (Traxx MS3) waar men misschien op kan meeliften. Deze zullen immers al veel eerder dan 2026 geleverd worden. Het gaat dan wel om de 160km/u variant. Bovendien is het afwachten wanneer voor dat order de geëiste homologatie in België gepland was.
Mijn vraag bij deze HLE17: Zullen I11 en/of M7 stuurstanden ATB en LZB/PZB krijgen? Anders moet men steeds sandwich rijden? Of hoopt men op ETCS op grensbaanvakken tegen 2026
En waarschijnlijk nog niet geweten maar kan deze loc gekoppeld rijden met een HLE18/19 (met rijtuigen ertussenin uiteraard)? In het buitenland is er wel vaker een Siemens-Bombardier(ahum Alstom) loc combo te zien, weliswaar in goederenverkeer, maar ik vermoed dat de NMBS het niet moeilijk gaat maken?
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 22:23
door Elias
wbrm schreef: ↑01 feb 2022, 21:08
Mijn vraag bij deze HLE17: Zullen I11 en/of M7 stuurstanden ATB en LZB/PZB krijgen? Anders moet men steeds sandwich rijden? Of hoopt men op ETCS op grensbaanvakken tegen 2026
https://press.siemens.com/global/en/pre ... technology
Siemens gaat in (sommige) I11 stuurrijtuigen de Nederlandse en Duitse beveiligingssystemen inbouwen.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 22:41
door TimJ36
Ik begrijp niet waarom er voor locomotieven gekozen wordt, en niet voor een vervolgorder gemotoriseerde stuurrijtuigen type M7. Duw-trektreinen met locomotief vind ik een voorbijgestreefd concept, zeker voor binnenlandse IC's. Eigenlijk heb je locomotieven enkel nog nodig voor getrokken internationale nachttreinen.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 22:45
door rvdborgt
Elias schreef: ↑01 feb 2022, 22:23
wbrm schreef: ↑01 feb 2022, 21:08
Mijn vraag bij deze HLE17: Zullen I11 en/of M7 stuurstanden ATB en LZB/PZB krijgen? Anders moet men steeds sandwich rijden? Of hoopt men op ETCS op grensbaanvakken tegen 2026
https://press.siemens.com/global/en/pre ... technology
Siemens gaat in (sommige) I11 stuurrijtuigen de Nederlandse en Duitse beveiligingssystemen inbouwen.
Ik vind dat het daar niet echt duidelijk in staat. Siemens gaat ETCS inbouwen in rollend materieel, waaronder stuurstanden, en dan staat er:
The new technology will not only support the existing national functions in Belgium and Luxembourg, the re-authorisation of a number of the retrofitted vehicles will also allow the vehicles to potentially operate in Germany and the Netherlands.
Sommige voertuigen zullen opnieuw in Duitsland worden toegelaten maar er staat volgens mij niet direct dat ze ook LZB/PZB zullen krijgen.
Wanneer komt er ETCS op Aken-Keulen?
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 23:07
door Shrek
wbrm schreef: ↑01 feb 2022, 21:08
Er is ook het order van CFL Cargo van enkele maanden geleden (Traxx MS3) waar men misschien op kan meeliften. Deze zullen immers al veel eerder dan 2026 geleverd worden. Het gaat dan wel om de 160km/u variant. Bovendien is het afwachten wanneer voor dat order de geëiste homologatie in België gepland was.
Mijn vraag bij deze HLE17: Zullen I11 en/of M7 stuurstanden ATB en LZB/PZB krijgen? Anders moet men steeds sandwich rijden? Of hoopt men op ETCS op grensbaanvakken tegen 2026
En waarschijnlijk nog niet geweten maar kan deze loc gekoppeld rijden met een HLE18/19 (met rijtuigen ertussenin uiteraard)? In het buitenland is er wel vaker een Siemens-Bombardier(ahum Alstom) loc combo te zien, weliswaar in goederenverkeer, maar ik vermoed dat de NMBS het niet moeilijk gaat maken?
Een loc van 6000kW hoeft voor passagierstreinen niet gekoppeld te kunnen worden met een andere loc, ik denk dus niet dat ze daar enige moeite voor gaan doen. De stuurstanden zijn wel relevanter: de I11 zou een PZB-installatie krijgen, dus de combo HLE17-I11BDx kan alvast naar Keulen rijden.
TimJ36 schreef: ↑01 feb 2022, 22:41
Ik begrijp niet waarom er voor locomotieven gekozen wordt, en niet voor een vervolgorder gemotoriseerde stuurrijtuigen type M7. Duw-trektreinen met locomotief vind ik een voorbijgestreefd concept, zeker voor binnenlandse IC's. Eigenlijk heb je locomotieven enkel nog nodig voor getrokken internationale nachttreinen.
Maar wat is het verschil? Een M7BMX
is een locomotief. Alleen is de M7BMX een locomotief met een redelijk beperkt vermogen, je moet er dus twee van in een lange samenstelling steken. 2 M7 BMX kosten meer dan 1 loc + 1 normaal rijtuig en kunnen minder passagiers zetelen, je wint dus helemaal niks met M7BMX.
Iets anders is natuurlijk een integraal motorstel als de Nederlandse ICNG, dat is wel efficiënter, maar dan weer minder flexibel. Dat, in combinatie met een bestaande vloot I11 die nog heel wat jaren mee kan, maakt een locomotief een heel logische keuze.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Geplaatst: 01 feb 2022, 23:20
door Shrek
rvdborgt schreef: ↑01 feb 2022, 22:45
Elias schreef: ↑01 feb 2022, 22:23
wbrm schreef: ↑01 feb 2022, 21:08
Mijn vraag bij deze HLE17: Zullen I11 en/of M7 stuurstanden ATB en LZB/PZB krijgen? Anders moet men steeds sandwich rijden? Of hoopt men op ETCS op grensbaanvakken tegen 2026
https://press.siemens.com/global/en/pre ... technology
Siemens gaat in (sommige) I11 stuurrijtuigen de Nederlandse en Duitse beveiligingssystemen inbouwen.
Ik vind dat het daar niet echt duidelijk in staat. Siemens gaat ETCS inbouwen in rollend materieel, waaronder stuurstanden, en dan staat er:
The new technology will not only support the existing national functions in Belgium and Luxembourg, the re-authorisation of a number of the retrofitted vehicles will also allow the vehicles to potentially operate in Germany and the Netherlands.
Sommige voertuigen zullen opnieuw in Duitsland worden toegelaten maar er staat volgens mij niet direct dat ze ook LZB/PZB zullen krijgen.
Wanneer komt er ETCS op Aken-Keulen?
Het artikel vermeldt het inderdaad niet duidelijk, maar de wandelgangen spreken ook over de nodige STM's aan boord van de I11. Het zou ook gewoon logisch zijn om de I11 als vaste stuurstand bij de HLE17 te gebruiken, afhankelijk van de verbinding kan dat dan met I11 of M7-rijtuigen ertussen.
Aken zelf krijgt rond 2025 ETCS, maar om naar Keulen hbf te rijden zal je alsnog PZB nodig hebben. Maar dat is dus niet echt een probleem aangezien de HLE17 en de I11 dit krijgen.
De 21 I11BDX en 24 HLE17 zijn er trouwens net genoeg om zowel Oostende-Keulen als Brussel-Antwerpen-Breda-Eindhoven mee te kunnen bedienen. Strak plan als je het mij vraagt.