Zelfs als de loc niet zou stoppen met tractie geven bij wegvallen MUX-commando (weinig waarschijnlijk), dan stopt deze bij een drukdaling in de LAR (remleiding). Dat zijn totaal onafhankelijke systemen die elk op zich de tractie kunnen onderbreken.TB_worden schreef: ↑23 mei 2022, 17:56Domme vraag misschien, maar als de bestuurder in het stuurrijtug remt maar de locomotief krijgt geen remsignaal, blijft die dan niet duwen? Of is er een (nood)systeem waarbij de loc vanzelf remt bij teveel tegendruk? Of remt die automatisch bij wegvallen mux?Steven schreef: ↑23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Het verlies van de MUX leidt in dit geval tot het uitschakelen van de DJ en het neerlaten van de stroomafnemers dus hij blijft sowieso niet duwen. Uitbollen lijkt me lastig (naast dat het niet mag) zeker daar de I11 niet bekend staan om hun lange batterijautonomie.
Remmen kan altijd op de LAR inderdaad. Ik heb even niet paraat of het uittrekken van een mux-kabel ook leidt tot een noodremming maar dan sta je dus sowieso stil
Remmen kan altijd op de LAR inderdaad. Ik heb even niet paraat of het uittrekken van een mux-kabel ook leidt tot een noodremming maar dan sta je dus sowieso stil
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
remming van de treinen:TB_worden schreef: ↑23 mei 2022, 17:56Domme vraag misschien, maar als de bestuurder in het stuurrijtug remt maar de locomotief krijgt geen remsignaal, blijft die dan niet duwen? Of is er een (nood)systeem waarbij de loc vanzelf remt bij teveel tegendruk? Of remt die automatisch bij wegvallen mux?Steven schreef: ↑23 mei 2022, 11:49 Die aanduiding hoogspanning is het probleem niet. Het uittrekken van die kabel zorgt gewoon dat je geen communicatie meer hebt en is remmen de enige keuze die je hebt want een tractie commando kan je de locomotief niet meer geven. Je verliest dus een deel controle van de trein. Dus zelfs al zou je nog aanduiding hoogspanning hebben dan nog ben je verplicht te stoppen wegens gebrek aan tractie. De keer dat ik ooit verlies mux had was er echter nog wel aanduiding hoogspanning (maar dat betrof geen storing door verwijderen kabel).
De enige en zekerste remming is de pneumatische rem. Dus bij een bediening van de remkraan gaat er een luchtontsnapping zijn in de remkraan en vervolgens de verdeler die onmiddelijk overgenomen zal worden door een electro valve op elk rijtuig als de trein EP remming heeft.
Indien er een electrisch/electronisch probleem zou zijn is de remming verzekerd door de pneumatische remsystemen op de trein. Daarom noemt dat ook de automatische rem. Die werkt altijd ,als er natuurlijke geen grove fout is gebeurt bij het koppemlen ,afzonderen en of spuien van de reminrichting.
Daarom worden continiuteits en remproeven verplicht uitgevoerd.
De rem is de moeilijkste leerstof bij de opleiding van de treinbestuurder.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Wegvallen van MUX (en MUX in het algemeen) heeft geen invloed op remming en daar zal ook niks gebeuren. Op het stuurrijtuig zal er een aanduiding beginnen knipperen zodat we weten dat daar het probleem zit. Daarbovenop zal ook de aanduiding hoogspanning verdwijnen waardoor we in die reglementering sowieso zullen moeten stoppen na een tijdje.
Uitbollen van Merelbeke tot Brussel zou altijd moeilijk worden hoor
Uitbollen van Merelbeke tot Brussel zou altijd moeilijk worden hoor

Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Uitgebreid nieuws in het VRT journaal van 19u.
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Als ik het goed begrijp was dit E518, wat had E18348 voor (kwam ook aan in Brussel-Zuid met een behoorlijke vertraging)?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Die stond vast achter E518. Was nog teruggekeerd naar Gent, maar dat bleek uiteindelijk geen tijdswinst op te leveren.
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Maar loopt die MUX-kabel niet aan de onderkant van de trein door?
Of is het binnen in het rijtuig(en) zelf?
Of is het binnen in het rijtuig(en) zelf?
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Nee, de MUX gebruikt de UIC-kabel die gekoppeld wordt tussen rijtuigen aan de rijtuigovergangen en tussen stel en locomotief
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Daarom vroeg ik het ook, hoe lukte het hun om die kabel uit te trekken?
Als ik het goed begrijp zijn ze niet echt gemakkelijk bereikbaar (vanuit het rijtuig zelf dan)
Als ik het goed begrijp zijn ze niet echt gemakkelijk bereikbaar (vanuit het rijtuig zelf dan)
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Misschien zijn we beter een beetje discreet met de technische details? Kwestie van niet nog meer vandalisme te inspireren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Ik ga alvast niet verder details geven. We willen hier verder niemand inspiratie bezorgen, de daders in kwestie wisten ook niet welk type kabel ze hebben losgemaakt en wat de gevolgen zijn. Laat het ons daar bij houden.
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Blijkbaar was het dezelfde bende die die dag al amok hadden gemaakt op een bus van de Lijn naar de Blaarmeersen in Gent.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Geachte ,dit is de wereld op zijn kop! Het lijkt me van enige wereldvreemdheid te getuigen alsof ,een nederlandstalig forum het vandalisme zou vereenvoudigen met technische info(anno 2022) die vrij verkrijgbaar is op het net. En dit voor jongeren die de nederlandse taal niet machtig zijn (info Gentse contacten).jan_olieslagers schreef: ↑24 mei 2022, 18:29 Misschien zijn we beter een beetje discreet met de technische details? Kwestie van niet nog meer vandalisme te inspireren.
Enig zoekwerk,en zeker op franstalige sites, geeft zeer gedetailleerde info over al die sytemen (o.a. MUX bij de NMBS).
Ik denk niet dat deze "lieve jongens" technische info nodig hebben om "welgerichte" schade toe te brengen aan het openbaar vervoer.
Met een vierkantssleutel kom je al heel ver,jammer genoeg!
Wat was er eerst : het noodsein ? of de "sabotage"? Moet de NMBS de procedure niet herzien van het "noodsein" of wat is de huidige procedure?? vraagje voor het NMBS personneel hier ter plaatse??
Ik vrees dat er genoeg "filmpjes" circuleren op het net om schade toe te brengen en ideen te geven.
Als je tijd hebt kijk eens naar de film van 2019 "Les Misérables" een film réalisé door Ladj Ly om een beeld te krijgen wat leeft in die gemeenschappen.
prettige avond gewenst
Re: Trein met duizend reizigers valt stil na sabotage
Er mag dan al veel online staan dat wil niet zeggen dat we er hier moeten mee verder doen. Vrij simpele keuze om het dus niet te doen. Alles begint bij jezelf. Als het standpunt is dat we het hier kunnen vertellen omdat het op andere locaties ook staat
Ik denk dat het weinig uitmaakt wat er eerst was aangezien het effect hoe dan ook een stilstaande trein is. Aangezien het grootste deel van nmbs rollend materieel geen noodremoverbrugging heeft (uitgezonderd desiro en Benelux) is het simpel dat een trein zal stoppen als men het noodsein bediend.

Ik denk dat het weinig uitmaakt wat er eerst was aangezien het effect hoe dan ook een stilstaande trein is. Aangezien het grootste deel van nmbs rollend materieel geen noodremoverbrugging heeft (uitgezonderd desiro en Benelux) is het simpel dat een trein zal stoppen als men het noodsein bediend.