incident Thalys Paris 19 juli
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Ik denk dat dit soort situaties er voor zorgen dat vele mensen jammer genoeg de trein vaker links laten liggen in de toekomst.
Als je op die trein zat, is de kans zeer klein dat je een volgende reis opnieuw met de trein maakt.
Als je op die trein zat, is de kans zeer klein dat je een volgende reis opnieuw met de trein maakt.
Re: Afschaffingen
De uitleg van Thalys is dat de trein wel in een station stond, maar niet aan een perron. Maar het tussenliggende spoor is HSL, en door het spitsuur was het niet haalbaar om het naastliggende spoor stil te leggen op korte termijn.Adler schreef: ↑20 jul 2022, 10:59Ik denk niet dat er een reactie van de tegenpartij (Thalys) zal komen.trainlovertje schreef: ↑20 jul 2022, 10:51Met dit soort uitspraken ga je hier niet veel vrienden maken... Ik denk dat het gepast is eerst een reactie van de tegenpartij af te wachten.
Dit valt niet uit te leggen hoe men die mensen bij zo een temperatuur 4 uur opsluit in een trein die tegenover een perron staat.
Het kan toch geen 4 uur duren om te zorgen dat op het spoor ernaast geen trein meer kan doorkomen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: incident Thalys Paris 19 juli
We hebben enkele jaren terug ook zo een incident gehad in london tijdens de avondspits met een Eurostar.
Dan heb je natuurlijk te maken met het "sacrifice "principe of "opoffering". Wat gaan of moeten we opgeven om dit of dat te doen.
5000/10000 Parijse forenzen of 300 Thalys reizigers?
Inderdaad dan komt de communicatie van Thalys in het vizier tov de gestrande reizigers..en het boordpersonneel.
Ik weet uit ervaring dat er ook communicatie is tussen de IM en de vertegenwoordiger van de TOC.
Re: Afschaffingen
Sorry, dat vind ik dus grote nonsens.
Men heeft meer dan 4 uur tijd gehad om iets te doen.
Als dat nog niet voldoende is weet ik het ook niet meer.
Getuigenis van een passagier:
“Ik kreeg geen zuurstof meer, ik kon niet meer ademen, ik dacht ‘Ik ga hier zo dadelijk neerzijgen’. In andere wagons moesten treinbegeleiders flauwgevallen mensen verzorgen, er waren toevallig ook dokters aan boord die mensen moesten helpen. Sommigen werden ook agressief: er werden ramen kapotgegooid. Uit agressiviteit, voor lucht, of om eruit te kunnen, ik weet eigenlijk niet goed waarom.”
Wat moet er nog meer gebeuren om een evacuatie te starten ?
Ik heb even op Google Maps gekeken. Het station van Saint-Denis heeft 7 sporen.
Men gaat toch niet vertellen dat het volstrekt onmogelijk is om gedurende 4 uur 1 spoor te blokkeren.
En als dat dan toch niet kon, waarom heeft men dan die trein niet weggetrokken ?
Saint-Denis ligt aan de rand van Parijs, niet midden in de woestijn.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Dit is het zoveelste incident in zomertijd, je kan er de klok (nuja kalender) mee gelijk zetten.
Elke zomer zijn er wel een of meerdere horrorstoringen (bovenleidingsbreuk, defecte pantograaf,...) met als resultaat minstens één gestrande trein per incident. Reizigers zitten uren te bakken in de zon zonder airco en vaak zonder verse lucht. Meestal gaat het dan nog over overvolle kusttreinen. Deze mensen zie je niet snel terug, los van de slechte publiciteit voor niet-slachtoffers.
Wordt het geen tijd om voor dit soort incidenten in nieuw materieel een noodgenerator of batterijen te voorzien? Deze moeten bijvoorbeeld in staat zijn om de klimaatregeling voor 2 à 4 uur te voeden. Uiteraard kost dit een hele bom geld (en plaats) maar je kan deze incidenten niet blijven negeren. Zelfs bij perfect onderhoud gaan incidenten blijven gebeuren. Procedures aanpassen om zulke incidenten vlotter af te handelen stoot op een muur omwille van veiligheid. Moeten er eerst doden vallen in de trein voor er wat beweegt?
De infra aanpassen voor omstandigheden die slechts een paar dagen per jaar voorkomen is misschien moeilijk te verantwoorden. Dat kan ik best begrijpen. Hetzelfde geldt voor vereisten aan materieel (bv. interval van temperatuur waarbinnen een trein operationeel moet zijn). Toch is het elk jaar minstens één keer prijs. Als dat zo is moeten we iets doen vind ik.
Sowieso verwacht ik dat vereisten voor infra en materieel herbekeken moeten worden met klimaatverandering in het achterhoofd.
Elke zomer zijn er wel een of meerdere horrorstoringen (bovenleidingsbreuk, defecte pantograaf,...) met als resultaat minstens één gestrande trein per incident. Reizigers zitten uren te bakken in de zon zonder airco en vaak zonder verse lucht. Meestal gaat het dan nog over overvolle kusttreinen. Deze mensen zie je niet snel terug, los van de slechte publiciteit voor niet-slachtoffers.
Wordt het geen tijd om voor dit soort incidenten in nieuw materieel een noodgenerator of batterijen te voorzien? Deze moeten bijvoorbeeld in staat zijn om de klimaatregeling voor 2 à 4 uur te voeden. Uiteraard kost dit een hele bom geld (en plaats) maar je kan deze incidenten niet blijven negeren. Zelfs bij perfect onderhoud gaan incidenten blijven gebeuren. Procedures aanpassen om zulke incidenten vlotter af te handelen stoot op een muur omwille van veiligheid. Moeten er eerst doden vallen in de trein voor er wat beweegt?
De infra aanpassen voor omstandigheden die slechts een paar dagen per jaar voorkomen is misschien moeilijk te verantwoorden. Dat kan ik best begrijpen. Hetzelfde geldt voor vereisten aan materieel (bv. interval van temperatuur waarbinnen een trein operationeel moet zijn). Toch is het elk jaar minstens één keer prijs. Als dat zo is moeten we iets doen vind ik.
Sowieso verwacht ik dat vereisten voor infra en materieel herbekeken moeten worden met klimaatverandering in het achterhoofd.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Ze moesten 1 spoor buiten dienst zetten dan konden ze evacueren, ze moeten daarvoor toch niet alle verkeer stil leggen. En hoe lang duurt zo'n evacuatie, na een half uurtje kan het verkeer toch wel weer terug op gang komen? Voor een spoorloper leggen ze wel de hele boel stil.nighttrain schreef: ↑20 jul 2022, 17:45 Dan heb je natuurlijk te maken met het "sacrifice "principe of "opoffering". Wat gaan of moeten we opgeven om dit of dat te doen.
5000/10000 Parijse forenzen of 300 Thalys reizigers?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Of, eenvoudiger: in élk materieel een aantal ramen voorzien die, hoe dan ook, in noodgevallen als deze manueel open gezet kunnen worden, om alleszins voor wat verse lucht te zorgen? Desnoods enkel met een speciale sleutel te openen. Ik meende gelezen te hebben dat sommig materieel dit reeds heeft.wbrm schreef: ↑20 jul 2022, 19:30Wordt het geen tijd om voor dit soort incidenten in nieuw materieel een noodgenerator of batterijen te voorzien? Deze moeten bijvoorbeeld in staat zijn om de klimaatregeling voor 2 à 4 uur te voeden. Uiteraard kost dit een hele bom geld (en plaats) maar je kan deze incidenten niet blijven negeren.
Het is niet de eerste keer dat er een trein bij tropische temperaturen in panne valt, en de reizigers urenlang in een sauna zitten omdat er geen raam open kan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Eigenlijk weten we al 15 jaar dat dergelijke temperaturen zich zouden voordoen, alleen was dit voorspeld voor 2030 i.p.v 2020.wbrm schreef: ↑20 jul 2022, 19:30 Dit is het zoveelste incident in zomertijd, je kan er de klok (nuja kalender) mee gelijk zetten.
Elke zomer zijn er wel een of meerdere horrorstoringen (bovenleidingsbreuk, defecte pantograaf,...) met als resultaat minstens één gestrande trein per incident. Reizigers zitten uren te bakken in de zon zonder airco en vaak zonder verse lucht. Meestal gaat het dan nog over overvolle kusttreinen. Deze mensen zie je niet snel terug, los van de slechte publiciteit voor niet-slachtoffers.
Wordt het geen tijd om voor dit soort incidenten in nieuw materieel een noodgenerator of batterijen te voorzien? Deze moeten bijvoorbeeld in staat zijn om de klimaatregeling voor 2 à 4 uur te voeden. Uiteraard kost dit een hele bom geld (en plaats) maar je kan deze incidenten niet blijven negeren. Zelfs bij perfect onderhoud gaan incidenten blijven gebeuren. Procedures aanpassen om zulke incidenten vlotter af te handelen stoot op een muur omwille van veiligheid. Moeten er eerst doden vallen in de trein voor er wat beweegt?
De infra aanpassen voor omstandigheden die slechts een paar dagen per jaar voorkomen is misschien moeilijk te verantwoorden. Dat kan ik best begrijpen. Hetzelfde geldt voor vereisten aan materieel (bv. interval van temperatuur waarbinnen een trein operationeel moet zijn). Toch is het elk jaar minstens één keer prijs. Als dat zo is moeten we iets doen vind ik.
Sowieso verwacht ik dat vereisten voor infra en materieel herbekeken moeten worden met klimaatverandering in het achterhoofd.
Nieuwe infra en nieuw materieel zou er eigenlijk op voorzien moeten zijn.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Maar zo nieuw is die Thalys niet meer, in tegendeel, ze zijn al 25 jaar oud en voldoen dus aan de normen van die tijd. Vensters die open kunnen bij HST treinen heb ik nog nooit gezien. Meestal gaat het om materieel die de cabine wat in overdruk zetten, bij dergelijke systemen zijn opengaande vensters uit den boze.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Laten we nu ook stoppen met deze recordtemperaturen erger voor te stellen dan ze zijn.
Misschien was dit de warmste 19 juli ooit, maar het is niet dat dit ineens 5 graden meer was dan het vorige record en ook niet dat dit een absoluut record was ooit.
Ik ben oud genoeg om te weten dat temperaturen van meer dan 35 graden decennia geleden ook af en toe voorkwamen, dus het is niet zo dat we nu ineens geconfronteerd worden met een situatie die vroeger ondenkbaar was.
Maar wat ik wel zeker weet is dat in de vorige eeuw, het zeker geen 4 uur zou duren eer je dit soort temperaturen een trein kon verlaten. (en er konden toen ook nog vensters open).
Re: Afschaffingen
Ik denk iedereen, hier. En nee, @trainlovertje, ik snap dit ook niet, ik zit er nochtans elke dag met mijn neus op hoe snel de tijd vooruit gaat bij problemen, maar in dit geval heeft men de Thalysreizigers opgeofferd om een beetje oponthoud van de RERs te vermijden, en eerlijk gezegd, dat vind ik ook onaanvaardbaar. Dit had een pak erger kunnen aflopen.
Re: incident Thalys Paris 19 juli
In 1992 is het eerste klimaatakkoord (UNFCCC) afgesloten, dus we weten het al van voor 1990 (tegen dat zo een akkoord wordt gesloten gaan er ook heel wat jaren over).Steven schreef: ↑20 jul 2022, 22:15 Maar zo nieuw is die Thalys niet meer, in tegendeel, ze zijn al 25 jaar oud en voldoen dus aan de normen van die tijd. Vensters die open kunnen bij HST treinen heb ik nog nooit gezien. Meestal gaat het om materieel die de cabine wat in overdruk zetten, bij dergelijke systemen zijn opengaande vensters uit den boze.
Het was niet enkel een oudere Thalys die last heeft gehad gisteren. De uitleg van NetworkRail over het sluiten van de East Coast Line was dat de sporen niet voorzien zijn op de huidge temperaturen. Daar zijn de toleranties dus nog steeds o.b.v. het klimaat van eind vorige eeuw.
Re: Afschaffingen
Dat men zelfs niet voor 10 minuten een spoor stil legt om tenminste water aan boord te krijgen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: incident Thalys Paris 19 juli
Even niet vergeten weet al iemand wat de oorzaak van de panne is?
waarschijnlijk niet denk ik.
Zelf als de TSI LOC&PAS van de Europese Unie nog verder zouden uitgebouwd worden dan kunnen dit soort van incidenten nog gebeuren.
In Saoudi Arabie werkten we met zeer uitgebreide specs voor infrastractuur en rollend materiaal ,van extreme luchtvochtigheid en extreme temperaturen en ook isolaties tegen het zand zelfs dan hadden we technische storingen (wat normaal is).
Maar we hadden electrogene groepen in de machine kamer van de TALGO T350 en die konden 4 uur airco en noodverlichting geven ingeval van power supply failur...
waarschijnlijk niet denk ik.
Zelf als de TSI LOC&PAS van de Europese Unie nog verder zouden uitgebouwd worden dan kunnen dit soort van incidenten nog gebeuren.
In Saoudi Arabie werkten we met zeer uitgebreide specs voor infrastractuur en rollend materiaal ,van extreme luchtvochtigheid en extreme temperaturen en ook isolaties tegen het zand zelfs dan hadden we technische storingen (wat normaal is).
Maar we hadden electrogene groepen in de machine kamer van de TALGO T350 en die konden 4 uur airco en noodverlichting geven ingeval van power supply failur...