Re: SNCF
Geplaatst: 02 mei 2023, 16:57
jan_olieslagers schreef: ↑02 mei 2023, 15:24Dat is inderdaad een nieuw verhaal voor me, welbedankt! Ik kan niet laten me af te vragen of het niet vooral een middel is om de zwarte piet te kunnen doorschuiven van de een naar de ander.Maar Ik zou willen benadrukken dat weinig mensen het rollenspel kennen tussen de SNCF national,SNCF regional en de régions(politiek bestuur) bij het beheer van de TER’s en het aanbod.
Welnee. Ik heb het hier in Portugal best naar mijn zin. En de laatste keer dat ik er kwam - al wel een paar jaar geleden, toegegeven - vond ik zowel Tsjechie als Slovakije als Italie best genietbaar. Natuurlijk, het is overal wel iets, perfectie is niet van deze wereld. Maar Frankrijk staat toch bovenaan op mijn "foei"lijst, tegenwoordig, met UK en Zwitserland en Hongarije er achter.Laten we zeggen dat Europa naar de knoppen is.
Wat algemene info:
Transport Expres Regionale,(TER), is een commercieel merk van SNCF Voyageurs dat van toepassing is op de treinen en touringcars die het exploiteert op grond van overeenkomsten ,die met de regio's zijn gesloten. De term TER wordt gebruikt om alle regionale vervoersactiviteiten aan te duiden of meer specifiek een trein die deel uitmaakt van deze activiteit . Alle regionale en lokale aftakkingen die door SNCF Voyageurs worden geëxploiteerd, zijn TER-treinen, behalve in Île-de-France, waar het merk Transilien wordt gebruikt, en op Corsica, waar de Chemins de fer de la Corse (CFC) actief is om het netwerk te beheren.
Het decentraal beheer van de TER is per bestuursregio (POLITIEK) toevertrouwd aan een TER-activiteitendienst.
Het is verantwoordelijk voor de institutionele betrekkingen met de regionale raad (POLITIEK)en garandeert samen met hem de goede uitvoering van de overeenkomst. Alles wat concreet verband houdt met het projectbeheer van de regionale vervoersactiviteit (productie van de dienst, kwaliteit van de dienstverlening, kostenbeheersing, enz.) valt onder de verantwoordelijkheid van het gedelegeerd beheer van de TER.
Zij moet de uitvoering van haar dienstverlening dagelijks sturen. Het is dus verantwoordelijk voor de marketing, het operationele ontwerp van het aanbod, het wagenparkbeheer, het kwaliteitsbeheer, de beheerscontrole, enz. De coördinatie op nationaal niveau wordt verzekerd door de dienst TER, die tot taak heeft het algemene beleid te bepalen, de netwerking van de initiatieven genomen in de regio's om de TER te ontwikkelen, de ontwikkeling van innovatieve diensten te bundelen en tot slot de complementariteit met andere SNCF-vervoerders te verzekeren. In het kader van de regionalisering ontvangt elk gewest financiële dotaties ter compensatie van de aan het gewest overgedragen heffingen. Deze toewijzingen komen overeen met:
bediening,
vernieuwing en modernisering van rollend materieel,
compensatie voor sociale tarieven gecreëerd door de staat (werk, schoolabonnementen, enz.).
Daarnaast draagt de Franse staat bij aan een 5-jarig investeringsprogramma voor de modernisering van stations. Elke regio kan deze toewijzingen aanvullen met extra middelen uit haar eigen begroting.
De regio's zijn besluitvormers op de volgende gebieden: definitie van lijnen en dienstregelingen, aanvaarding van rollend materieel, keuze van tijdschema's, arbitrage van diensten tussen treinen en rijtuigen, afschaffing van eerste klas.
Opgelet elke regio kan sinds 2019 een aanbesteding doen om een andeere operator dan de SNCF de dienstverlening te laten verzekeren.